کد خبر: ۵۹۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

گزارش کیودو از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران

«کیودو» خبرگزاری رسمی ژاپن در گزارشی به انعکاس سفر "آبه شینزو" نخست وزیر این کشور به تهران و دیدار وی با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
گزارش کیودو از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران
آفتاب‌‌نیوز :

این خبرگزاری روز پنجشنبه در مطلبی با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی و همچنین مذاکرات آبه با رییس جمهوری اسلامی ایران نوشته است: آبه در این دیدار از رئیس جمهوری ایران درخواست کرده تلاش کند تا تنش های منطقه کاهش یابد.

در این گزارش آمده است: نخست وزیر ژاپن گفته است برخی از کارشناسان می گویند احتمال درگیری اتفاقی در خاورمیانه وجود دارد اما به هر قیمتی باید از درگیری نظامی جلوگیری شود صلح و ثبات در خاورمیانه برای شکوفایی این منطقه و همچنین تمام دنیا ضروری است ژاپن هر آنچه که در توان دارد برای کاهش تنش ها انجام خواهد داد اما ایران هم باید نقش سازنده خود را ایفا کند.

آبه به روحانی گفته است: باید از هرگونه تنش و درگیری مسلحانه اجتناب کرد صلح و ثبات در خاورمیانه برای رونق منطقه و جهان ضروری است.

کیودو می گوید: آبه اولین نخست وزیر ژاپن است که در ۴۱ سال گذشته از ایران دیدار می کند "تاکه ئو فوکودا" در سال ۱۹۷۸ از این کشور دیدن کرد.

بر اساس این گزارش، روحانی هم در این دیدار گفته است در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود حتی با آمریکا، اما اگر جنگی علیه ما بخواهد شروع شود پاسخی بسیار قاطع خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: اگر ما شاهد برخی از تنش ها هستیم ریشه این تنش ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بر می گردد و هر زمانی که این جنگ متوقف شود ما شاهد تحول بسیار مثبتی در منطقه و جهان خواهیم بود.

کیودو می گوید: روحانی از حمایت ژاپن از برجام که آمریکا از آن خارج شده قدردانی کرده و گفته است ایران مایل به ادامه توافق هسته ای است.

گزارش می افزاید: آبه در ادامه سفر خود به تهران قرار است امروز پنجشنبه نیز برای اولین بار با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت و گو کند.

کیودو می گوید خاورمیانه یک منطقه بحرانی است و ژاپن تنش در این منطقه را به دلیل به خطر افتادن تامین نفت خود، نمی خواهد.

ایران از لحاظ داشتن ذخایر نفتی چهارمین کشور جهان است و تا مدت ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از نفت ژاپن از ایران تامین می شد اما از سال های بعد از ۲۰۰۰ میلادی به علت تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا علیه ایران، واردات نفت از ایران به تدریج کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، روحانی گفته است: دولت ژاپن مصمم است روابط سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و بین المللی را با ایران گسترش دهد و علاقه مند به خرید نفت از ایران و حل و فصل مسائل مالی و روابط علمی و فرهنگی است.

کیودو می گوید: در اوائل روز پنجشنبه نیز "کونو تارو" وزیر امور خارجه ژاپن با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در تهران مذاکره کرده است.

آبه پیش از سفر به تهران حمایت "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا که اواخر ماه میلادی گذشته به ژاپن سفر کرد را جلب کرد، او همچنین پیش از سفر با مقامات عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و امارات تلفنی گفت و گو کرد.

گزارش کیودو می افزاید: به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم های ایران، تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته است ایران هم ماه گذشته میلادی اعلام کرد برخی از تعهدات خود ذیل برجام را تعلیق می کند و ۶۰ روز به طرف های اروپایی برجام مهلت داد تا برای نجات آن کاری کنند.

در ادامه اقدامات تحریک آمیز آمریکا در منطقه، این کشور با اعزام ناو هواپیمابر و بمب افکن به منطقه باعث افزایش تنش ها شد به طوری که حساسیت ژاپن را برانگیخت تا به عنوان یک دوست سنتی و دیرین ایران برای کاهش تنش ها اقدام کند.

پیش از این "آبه شینزو " و "حسن روحانی" ۷ بار با یکدیگر دیدار کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین