کد خبر: ۵۹۵۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴

سخنگوی دولت: لایحه شفاف سازی، ساختار سازی مناسبی برای ارتقای سلامت اداری است/زنگنه از وزرای کلیدی دولت است

سخنگوی دولت با تکذیب شایعه برکناری زنگنه از مقام وزارت نفت از سوی دولت، گفت: آقای زنگنه با توجه به تجاربشان از وزرای کلیدی دولت هستند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست.
سخنگوی دولت: لایحه شفاف سازی، ساختار سازی مناسبی برای ارتقای سلامت اداری است/زنگنه از وزرای کلیدی دولت است
آفتاب‌‌نیوز :

«علی ربیعی» عصر یکشنبه در نخستین کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره شایعه برکناری زنگنه از مقام وزارت نفت، افزود: آقای زنگنه از وزرایی هستند که علاوه بر ایفای نقش در تولید و فروش نفت که در شرایط فعلی از موضوعات بسیار جدی و اساسی ماست، در سایر موضوعات دولت هم همیشه فعالانه حرف زدند، نظر داشتند و از وزرای کلیدی بوده‌اند.

وی ادامه داد: البته همه وزرا کلیدی هستند ولی آقای زنگنه با توجه به تجارب شان از وزرای کلیدی ما محسوب می‌شوند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست؛ البته تا وقتی که من یادم هست همیشه اسم زنگنه در مجلس مطرح بود. اسم من و زنگنه همیشه در استیضاح ها مطرح بوده و امیدوارم آقای زنگنه در دوران باقی مانده دولت هم نقش مهمی را ایفا کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز با توجه به کاهش صادرات و فشاری که تحریم‌های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت به ما وارد می‌کند، اظهار داشت: در این دوره تاریخی نقش زنگنه برای ما با ارزش خواهد بود. همه ما باید کمک کنیم.

وی افزود: هرچند (استیضاح) حق مجلس است ولی نمایندگان محترم هم باید کمک کنند وجود افراد کارشناس و صاحب‌نظر که در مشکلات، نفت تولید می کنند، می توانندصنایع پایین دستی نفت را گسترش دهند، به بازارهای جهانی آشنا باشند، و بتوانند در فروش به ما کمک کنند، بسیار حائز اهمیت است.


موفقیت های تیم ملی والیبال نشان دهنده توانمندی بازیکنان ماست
ربیعی همچنین با آرزوی موفقیت برای تیم ملی والیبال، گفت: تیم والیبال نشسته هم همه رقبا را سه هیچ برد؛ این خط سه هیچ امتداد پیدا کرد و این نشان دهنده توانمندی بچه های ماست و به آنها تبریک می گوییم. امیدوارم در والیبال که جزو ۵ تیم هستیم به مرحله بعد صعود کنیم.


لایحه شفافیت پاسخ به یک مطالبه عمومی است
سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت لایحه شفافیت اظهارداشت: اتفاق خوبی که دو روز قبل افتاد، لایحه شفافیت بود که رئیس جمهوری محترم لایحه را به مجلس ارسال کردند و این لایحه با وضعیت ما و شما بیشترین سنخیت و سازگاری را دارد. این لایحه یک مطالبه عمومی بوده و به ویژه جامعه رسانه است و همه باید کمک کنیم این لایحه به خوبی اجرا و انشاء الله در مجلس زودتر تصویب شود.

وی افزود: با اجرای این لایحه به عنوان کسی که به صورت تخصصی روی موضوع فساد کار کردم و کتاب و چندین پایان نامه در این زمینه دارم، بیش از دستگیری های موردی و بیش از درخواست های انضباطی، ایجاد ساختارهای منظم، فرهنگسازی و ایجاد شفافیت در ارتقای سلامت نظام اداری و جلوگیری از فساد موثر خواهد بود.
ربیعی با بیان اینکه این لایحه ساختارسازی مناسبی برای ارتقای سلامت نظام اداری ما خواهد بود، خاطرنشان کرد: همه بخش های اداری، عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تقویت نظارت مستقیم و سازمان یافته، نهادهای مدنی و شفاف کردن اطلاعات در این لایحه پیش بینی شده است و فکر می کنم این لایحه روابط غیرمتعارف و غیرقانونی را کاهش خواهد داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از از کارهایی که باهم باید انجام دهیم و این لایحه هم به اجرای آن کمک می کند این است که شفافیت نباید دچار کدری شود و جلوگیری از کدر شدن اصل شفافیت مهم است.

ربیعی همچنین با اشاره به ورود هیات بلندپایه از روسیه به کشور خبر گفت: به گفته اقای اردکانیان وزیر نیرو کمیته مشترک ایران و روسیه در تهران و اصفهان تشکیل می شود و هیات بزرگ روسی با یک یا دو وزیر به ایران سفر می کنند. این پانزدهمین کمیسیون مشترک با سیاست های از شرق تا غرب است که با توجه به شرایط امروز می تواند موثر باشد. در این سفر ۲۵۰ نفر از بخش خصوصی روسیه و همچنین بخش دولتی در حوزه‌های مختلف در این سفر حضور دارند.


ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با هدف کاهش قیمت مسکن

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش، اجاره بها و اجاره منزل را تابعی از نرخ بهره و قیمت دارایی عنوان و تصریح کرد: چون قراردادهای اجاره خانه یکساله منعقد می شود، رشدی که در سایر عرصه ها اتفاق افتاد در اجاره خانه دیده نشد و به طور طبیعی فکر می کنیم در این مقطع روی اجاره ها تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه البته مداخله در بازار مسکن و اجاره بها کار بسیار سخت و دشواری است، گفت: دولت در این زمینه دو برنامه دارد که یکی را در قالب طرح ملی مسکن دنبال می کند. امروز با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه بحث مفصل داشتم و ایشان قرار شد در کنفرانسی این برنامه را توضیح دهند.
ربیعی خاطرنشان کرد: دولت ۴۰۰ هزار واحد جدید به نفع طبقات اجتماعی متوسط به پایین آماده، و تحویل خواهد داد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همه سعی ما بر این است که اشکالات موجود در طرح مسکن مهر در این طرح روی ندهد. جنبه های فرهنگی اجتماعی در مسکن سازی دیده شود. ضمن اینکه تمایل افرادی که مسکن برای نوع سکونت و منطقه سکونت می خواهند برای شان در نظر گرفته شده است. این واحدها در دولت در جلسه اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور بحث شد و جزو برنامه‌های دکتر اسلامی قرار گرفت.

ربیعی با اشاره به اینکه همچنین ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر هم تحویل داده خواهد شد و مسکن حمایتی هم روند خود را خواهد داشت، اظهارداشت: وزارت کار هم بحث مسکن حمایتی را برای کارگران در دستور کار دارد و فکر می کنیم در کنار این اقدامات واگذاری زمین برای تولید مسکن در قالب قراردادهای مشارکت در سراسر کشور و اعطای تسهیلات به سازندگان تا سقف ۸۰ درصد می تواند کمک کند.

وی ادامه داد: با این اقدامات عرضه را در بازار افزایش می دهیم و از این طریق به کنترل قیمت کمک می کنیم. خصوصیات خوب این تسهیلات این است که سازندگان این تسهیلات را صرفاً فقط برای خود نمی گیرند و بعداً قابل انتقال به خریداران است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: وام مسکن زوجین از ۱۷ بهمن سال گذشته ۶۰ درصد و در شهرهای بزرگ از ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. با این سیاست ها به سمت کنترل قیمت ها خواهیم رفت و امیدواریم با این جدیتی که در مهندس اسلامی و تیم ایشان سراغ داریم هر چه سریعتر افراد مصرف کننده واقعی در نوبت قرار بگیرند و فاصله زمانی برای خانه دار شدن در جامعه ایران کاهش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین