کد خبر: ۵۹۵۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

حکم ۱۴۱ بار حبس ابد برای ۱۷ نظامی ارشد پیشین ترکیه

در یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های قضایی ترکیه ۲۲۴ تن از متهمان شرکت در کودتای نافرجام سه سال پیش این کشور در دادگاه حضور یافتند و ۱۷ تن از نظامیان متهم به شرکت در این کودتا هر یک به ۱۴۱ بار حبس ابد محکوم شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

تقریباً سه سال پس از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه دادگاهی در آنکارا ۱۷ تن از سران ارشد پیشین ارتش این کشور را به احکام حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، هریک از این متهمان در دادگاه به اتهام «نقض قانون اساسی» و «سوءقصد به جان رئیس‌جمهور» به ۱۴۱ بار حبس ابد محکوم شدند. در میان محکومان نام آکین اوزترک، فرمانده سابق نیروی هوایی این کشور نیز به چشم می‌خورد. او نیز به همراه ۱۶ تن دیگر از نظامیان ارشد ستاد مشترک ارتش به مجازات ۱۴۱ بار حبس ابد محکوم شد.

اتهام دستگاه قضائی ترکیه به نظامیان پیشین این کشور «تلاش برای سرنگونی دولت» عنوان شده است. علاوه بر این، مسئولیت کشته شدن ۲۵۱ تن در جریان این کودتا بر عهده این افراد گذاشته شده است.

جریان محاکمه نظامیان در دادگاه، یکی از تقریباً ۳۰۰ محاکمه‌ای است که در ارتباط با کودتای نافرجام ترکیه طی سه سال گذشته برگزار شده است.

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه ضمن استقبال از احکام صادر شده در این دادگاه آن را «نمونه‌وار» خواند. او کار قضات دادگاه را ستود و گفت: عدالت به درستی اجرا شده است.

طیب رجب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه فتح‌الله گولن را مسئول اصلی انجام کودتای نافرجام ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور معرفی کرده است. از اوزترک به عنوان متهم دوم مسئول انجام این کودتا نام برده می‌شود. اتهام اوزترک مسئولیت هماهنگی سربازان شرکت‌کننده در کودتا است.

محاکمه متهمان پرونده کودتا در سال ۲۰۱۷ در زندان سینجان در آنکارا آغاز شد. این بزرگ‌ترین جریان دادگاه برای ۲۲۴ تن از متهمان برای عضویت در شورای موسوم به «صلح در میهن» و شرکت در کودتای نافرجام ترکیه بود.

از آن زمان تاکنون نزدیک به ۲۹۰ پرونده در دادگاه در ارتباط با کودتا مطرح شده است که در ۲۶۱ مورد به محکومیت ۳۲۳۹ نفر انجامیده است.

ده‌ها هزار تن دیگر نیز به اتهام حمایت از کودتا از کار اخراج شده‌اند که در میان آنان تعدادی از قضات دادگاه و یا دادستان‌های پیشین بوده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، بسیاری از این افراد به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده‌اند.

 

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین