کد خبر: ۵۹۶۲۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
انتخابات شهرداری استانبول و پیروزی نامزد حزب مخالف دولت

یک شکست دیگر برای اردوغان

شهر استانبول دیشب تا ساعات اولیه صبح شاهد شادمانی هواداران آقای امام اغلو و حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه بود.رئیس‌جمهور اردوغان بارها گفته هر کس استانبول را ببرد، ترکیه را برده است. وی برای ابطال انتخابات شهرداری این قلب اقتصادی ترکیه فشار آورد.
یک شکست دیگر برای اردوغان
آفتاب‌‌نیوز :

با شمارش تقریبا همه آرای انتخابات شهرداری استانبول پیروزی اکرم امام اوغلو، نامزد حزب مخالف دولت قطعی شده و او به عنوان شهردار جدید بزرگ‌ترین شهر ترکیه انتخاب شده است.

بن علی ییلدیرم، نخست وزیر سابق ترکیه و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه پیروزی رقیبش اکرم امام اوغلو را در انتخابات شهرداری استانبول تبریک گفته است.

آقای امام ‌اغلو در سخنرانی پس از پیروزی خود، انتخابش را "آغاز تازه‌ای" برای شهر استانبول و کشور ترکیه خواند.

او گفت: "ما صفحه جدیدی را در استانبول باز می‎کنیم و در این صفحه عدالت، برابری و عشق خواهد بود."

او افزود که دوست دارد با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همکاری کند و خطاب به او گفت: "آقای رئیس‌جمهور، آماده‌ام هماهنگ با شما کار کنم."

شهر استانبول دیشب تا ساعات اولیه صبح شاهد شادمانی هواداران آقای امام اغلو و حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه بود.

در ۲۵ سال گذشته شهرداری استانبول در اختیار احزاب اسلامگرا از جمله حزب حاکم عدالت و توسعه بود. نخستین شهردار از این طیف در این دوره ۲۵ ساله آقای اردوغان بود که در سال ۱۹۹۴ با حمایت چهره‌های اسلامگرا توانست شهردار استانبول شود.

رای‌گیری مجدد برای انتخاب شهردار جدید استانبول روز یکشنبه انجام شد و به گزارش منابع رسمی ترکیه پس از شمارش تقریبا تمام آرا، آقای امام اوغلو ۵۴ و آقای ییلدریم ۴۵.۱ درصد آرا را به دست آوردند.

آقای امام اوغلو انتخابات قبلی را که حدود سه ماه پیش برگزار شد با اختلاف ۱۳ هزار رای برد اما این بار با اختلاف ۷۷۵ هزار رای برنده شد.

کارشناسان نتیجه این انتخابات را شکستی برای رجب طیب اردوغان می‌دانند. آقای اردوغان که خود زمانی شهردار استانبول بود معتقد است هرکسی که در استانبول برنده شود، کشور را برده است.

آقای امام اوغلو که تا سال پیش شهردار نه چندان سرشناس یکی از مناطق استانبول بود، انتخابات مجدد شهرداری استانبول را آزمونی برای دموکراسی ترکیه دانسته بود.

خودش ربع قرن پیش با پیروزی در چنین انتخاباتی پا در نردبان سیاست گذاشت و تا قدرتمندترین مقام ترکیه بالا رفت. از آن زمان این شهرداری دست جناح او بوده.

آقای امام اوغلو، نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه است و درانتخاباتی که تقریبا سه ماه پیش در ماه مارس برگزار شد به پیروزی رسید اما تنها ۱۸ روز شهردار استانبول بود چون حزب حاکم عدالت و توسعه، کمیسیون انتخابات را به باطل کردن نتیجه انتخابات و برگزاری انتخابات مجدد مجاب کرد.

منتقدان کمیسیون انتخابات را متهم کردند که با ابطال انتخابات قبلی تسلیم آقای اردوغان شده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
2
اگر ما اینگونه عمل می کردیم این همه هزینه درست نمی کرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین