کد خبر: ۵۹۶۲۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
اروپایی‌ها نه توان دارند و نه اراده که اقدامی درخصوص توافق هسته‎ای صورت دهند

هشدار تند ظریف به اروپایی‎ها: اگر تعهداتشان در قبال "برجام" را اجرا نکنند، باید عواقب آن را بپذیرند

وزیر امور خارجه تاکید کرد: سامانه‌ای که پهپاد آمریکایی را مورد هدف قرار داد، کاملاً ایرانی بود.
هشدار تند ظریف به اروپایی‎ها: اگر تعهداتشان در قبال
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه بعد از ظهر امروز دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه فتو دیپلمات که در باغ موزه ملک افتتاح شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات حقوقی و دیپلماتیک ایران در پی تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به حریم هوایی کشورمان گفت: ما همان روز تجاوز پهپاد آمریکایی، نامه‌ای را برای دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال کردیم و نسبت به اقدام آمریکا اعتراض کردیم.

وی اضافه کرد: در این نامه هم خواستار اقدام بین‌المللی برای جلوگیری از این گونه اقدامات بسیار خطرناک آمریکا در ایجاد تنش در منطقه و هم تهدید حدود کشورهای منطقه و حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها شده‌ایم.

هشدار تند ظریف به اروپایی‎ها: اگر تعهداتشان در قبال

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز شورای امنیت جلسه بسته‌ای دارد که اگر امکانش باشد نمایندگی ما حتماً در آن حضور می‌یابد، اظهار داشت: علاوه بر این به صورت دوجانبه هم با کشورها این موضوع را مطرح می‌کنیم تا استمرار و اعتیاد ایالات متحده به قانون شکنی را روشن کنیم.

ظریف با رد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سامانه منهدم‌کننده پهپاد آمریکایی روسی بوده است، یادآور شد: من در این زمینه‌ها تخصص ندارم ولی این سامانه ایرانی بوده و این باعث افتخار ملت ایران است که به این حد از پیشرفت در عرصه دفاعی دست یافته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه حتماً این کار یک اقدام غرورآفرین از نظر فناوری و رشادت و همینطور دفاع از تمامیت ارضی کشور بود، گفت: همواره گفته‌ایم تمامیت ارضی ما موضوع قابل مذاکره نیست. تجاوز به سرزمین جمهوری اسلامی، توسط هر کسی باشد با شدیدترین واکنش مردم ایران مخصوصاً نیروهای مسلح روبرو خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات معاون وزیر امور خارجه انگلیس پیرامون احتمال عقب افتادن اجرای اینستکس به دلیل تحولات اخیر تصریح کرد: اینستکس در واقع یک گام مقدماتی بود که حتی اگر به صورت کامل هم اجرا می‌شد گوشه‌ای از تعهدات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در برابر آنچه که در برجام آمده است و آنچه که بعد از خروج آمریکا از برجام تعهد کردند را نمی‌پوشاند.

ظریف ادامه داد: تاخیر مجدد در خصوص اینستکس نشان دهنده این است که اروپایی‌ها نه توانش را دارند و نه اراده‌ای دارند که بخواهند تعهدات خود را انجام دهند ولی ما بر اساس ماده ۳۶ اقداماتمان را ادامه می‌دهیم. البته هر وقت اروپایی‌ها باور کنند باید برای حفظ امنیت خود هزینه کنند و اقدامی برای اجرای تعهداتشان انجام دهند، ما اعلام کردیم که اقدامات ما قابل بازگشت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید دو هفته آینده اقدام خاصی درباره اینستکس اجرایی شود؟ خاطرنشان کرد: این مسئله بستگی به آن دارد که اروپا باور کند که اقدام بکند یا نکند. ما فکر می‌کنیم که اکنون دلیل کافی برای اروپایی‌ها وجود دارد که اقدام کنند. آنها باید بپذیرند که اگر تعهداتشان را اجرا نکنند، باید عواقب آن را پذیرا باشند.

وزیر امور خارجه همچنین درباره برگزاری نشست منامه با موضوع طرح معامله قرن ابراز داشت: واضح است که قدس فروشی نیست و فلسطینی‌ها اعلام کرده‌اند که با چند دلار سرزمین، عزت و میراث گذشتگان‌شان را به فروش نمی‌رسانند. حالا اگر کسانی در آنجا می‌خواهند بازی‌ای را برای خودشان سامان دهند و خرید و فروشی صورت بگیرد، این مشکل آنها است که وقت خودشان را تلف می‌کنند زیرا جز کینه و نفرت مردم منطقه برای فروش آرمان فلسطین چیزی حاصلشان نخواهد شد.

هشدار تند ظریف به اروپایی‎ها: اگر تعهداتشان در قبال

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
1
7
بایدبه مسائل واقع بینانه نگاه کرد؟؟؟بالفرض ایران کلیه تعهدات برجامی خودراهم کناربگذاردنتیجش اینه که اولا اروپاباآمریکاحداقل ازنظردیپلماتیک وسیاست خارجی ومنطقه ای همسو میشه وایران به غیرازچین هیچ کشوردیگه ای رانداره که ازش حمایت کنه؟؟؟؟چون حمایت روسیه همش بلوف هست وتاحالا حمایت اقتصادی ازطرف روسیه حداقل مردم ایران ندیده مگردرمواردخاصی مثل وتودرشورای امنیت که اونهم زیادتاثیرمهمی دراقتصادایران ندارد؟؟؟؟دوما تمام تحریمهای سازمان ملل دوباره اعمال میشه واین کارتبعات بسیارزیادی رابه همراه داره؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین