کد خبر: ۵۹۶۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

نخوردن مهر ایران در پاسپورت گردشگران توهین به هویت ایرانی است؟

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه به ابهامات در خصوص نخوردن مهر ورود به ایران در پاسپورت گردشگران پاسخ داد.
نخوردن مهر ایران در پاسپورت گردشگران توهین به هویت ایرانی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» امروز میزبان رامین مهمانپرست بود تا با او درباره دلیل ثبت نشدن مهر ورود به ایران در پاسپورت گردشگران گفتگو کند.

مهمانپرست در این خصوص گفت: با الکترونیک شدن صدور روادید خیلی از قواعد در کشورهای مختلف تغییر پیدا کرده و دیگر برای صادر کردن روادید حتما نیاز نیست وقت افراد با مراجعه به سفارتخانه تلف شود. دنیا به سمت الکترونیک شدن صدور روادید می‌رود، چندین کشور دیگر نیز این امر را شروع کرده‌اند و کشور ما هم در این زمینه پیش‌قدم بوده است.

او افزود: در خصوص گردشگرانی که به ایران می‌آید ممکن است مشکل به وجود بیاید و این فکر را ایجاد کند که این موضوع فقط برای فرار از تحریم‌ها است اما در واقع پیش قدم شدن برای تسهیلات بیشتر است. ضمن اینکه تمام دستگاه‌های نظارتی و امنیتی ما ورود افراد را ثبت می‌کنند و صرفا مهر در گذرنامه نمی‌خورد.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه تاکید کرد: از ایران خیلی‌ها به عراق می‌روند و بالعکس از عراق به کشور ما می‌آیند، بنابراین دو کشور با هم توافق کرده‌اند که برخی هزینه‌ها رایگان باشد اما ویزا را حتما باید تهیه کنند.

مهمانپرست ادامه داد: برای خیلی‌ها دیدن ایران مهم است و اصلا نوع تحریم‌های آمریکا را منطقی نمی‌دانند و حاضر نیستند دیدن ایران را به این دلیل از دست بدهند.

او در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه آیا راه دادن یواشکی گردشگران به منزله تحقیر هویت شهروندان ایرانی نیست؟ یادآور شد: اگر صرفا به این دلیل روش جدید صدور روادید اتخاذ شده بود و سیستم به سمت الکترونیک شدن نمی‌رفت ممکن بود چنین تصوری قابل قبول باشد اما در واقع همه کشورها باید به تدریج به این سمت بروند و پیش‌قدم شدن استفاده از فناوری های جدید برای ایجاد راحتی است. ما تسهیلات بیشتری می دهیم و افراد لازم نیست شخصا مدارکشان را به سفارتخانه‌ها بیاورند.

این دیپلمات تاکید کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که خیلی از رفتارها منطقی نیست و تحریم‌های ایالات متحده نیز منطق و اساس نداشته و این کشور یک طرفه همه قوانین بین المللی را نقض و از انجام تعهدات شانه خالی می‌کند. این یک رفتار غیرقابل دفاع مقامات آمریکایی است که اگر گردشگری به ایران بیاید مورد اتهام قرار بگیرد.

مهمانپرست بر لزوم تقویت گردشگری در ایران تاکید کرد و گفت: اقتصاد ما به خاطر وابستگی به نفت ضربه پذیرشده است و مجبوریم نفتمان را بفروشیم تا هزینه‌های مختلف را تامین کنیم بنابراین کشورها از این نقطه به عنوان ضعف استفاده می‌کنند. ضروری است ما به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم و گردشگری یکی از این راه‌ها است. بخشی از این اقدامات به وزارت خارجه برمی‌گردد و نیازمند کارهای فرهنگی، هماهنگی با سفارتخانه‌ها و... است. همین امور باعث شده در سال‌های گذشته بین دوتا سه برابر به تعداد گردشگران اضافه شود اما همه اقدامات به وزارت امور خارجه منتهی نمی‌شود و دستگاه های دیگر هم باید پای کار بیایند. مثلا کاری کنیم مسافران ترانزیت با جاذبه‌های گردشگری آشنا بشوند و در کشورمان بمانند یا امکانات فرودگاهی‌مان را افزایش بدهیم.

او در پایان در خصوص تحریم ظریف نیز گفت: این هم از آن اقدامات مضحکی است که آقای ترامپ و دوستانش دنبال می کنند. قبلا هم شاهد چنین اقدامات بی اساسی بودیم و در دوره قبلی هم آقای ولایتی را مورد تحریم قرار داده بودند. این هیچ منطقی ندارد و در دنیا هم مضحک است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین