کد خبر: ۵۹۶۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

رابرت مولر با احضاریه برای ایراد شهادت در مجلس نمایندگان آمریکا موافقت کرد

بر اساس اعلام رؤسای دو کمیته اطلاعات و کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا رابرت مولر، بازرس ویژه سابق پرونده تحقیقات درباره ارتباط کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با روسیه، سرانجام با درخواست ایراد شهادت در این مجلس درباره تحقیقاتش موافقت کرده و قرار است در نشستی علنی نزد این دو کمیته در تاریخ ۱۷ ژوئیه به ایراد شهادت بپردازد.
آفتاب‌‌نیوز :

جرولد ندلر، رئیس کمیته قضائی و آدام شف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مشترکا در بیانیه‌ای اعلام کردند، رابرت مولر که پیشتر تمایلی به ایراد شهادت از بعد از انتشار گزارش مربوط به تحقیقاتش در ماه آوریل نداشت، ظاهراً قبول کرده که در پی صدور احضاریه از جانب این دو کمیته برای ایراد شهادت در جلسه‌ مربوطه در تاریخ ۱۷ ژوئیه حاضر شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نماینده مولر به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره این رخداد پاسخ نداده است.

ماه آوریل، گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای رابرت مولر از این تحقیقاتش با دو محور امکان تبانی کمپین ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ترامپ با روسیه و همچنین امکان ارتکاب جرم ممانعت از اجرای عدالت از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، منتشر شد که البته نسخه‌ای ویرایش شده بود.

با این حال در نسخه ویرایش شده این گزارش اعلام شده که مدارک کافی برای اثبات وجود تبانی میان این کمپین ترامپ با روسیه یافت نشده است.

این گزارش همچنین در ارتباط با اتهام ممانعت از اجرای عدالت از سوی ترامپ نیز صرفاً مواردی را در ارتباط با آن ذکر کرد اما نتیجه‌گیری نهایی نکرد.

رابرت مولر در نخستین اظهارنظرهای علنی خود درباره تحولات مربوط به این تحقیقات از زمان آغاز تحقیقاتش در دو سال پیش که در تاریخ ۲۹ مه مطرح کرد، گفته بود تحقیقات او هرگز با طرح قطعی اتهامات کیفری علیه ترامپ پایان نیافته و این کنگره آمریکا است که باید در خصوص استیضاح ترامپ تصمیم بگیرد.

البته مولر گفت: اگر ما اطمینان داشتیم که رئیس جمهور صراحتاً جرمی مرتکب نشده، حتماً آن را ذکر می‌کردیم.

با این حال خود ترامپ مدعی شد که در این گزارش کاملاً از اتهام‌زنی‌ها علیه خود تبرئه شده است.

ندلر و شف در بیانیه خود گفتند: آمریکایی‌ها خواستار آن شده‌اند که مستقیماً حرف‌های بازرس ویژه مولر را بشنوند تا دریابند او و تیمش در تحقیقات چه چیزهایی را درباره حمله روسیه به دموکراسی ما و همین طور درباره کمکهای پذیرفته شده از سوی کمپین ترامپ و چگونگی بهره‌برداری این کمپین از این کمک‌ها و در عین حال درباره ممانعت ترامپ و شرکایش از اجرای تحقیقات درباره این حمله، بررسی، کشف و تعیین کرده‌اند.

آدام شف همچنین در مصاحبه‌ای به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: ما هرگز به این نتیجه نرسیده‌ایم که صرف اتکا به گزارشی کتبی یا بیانیه‌ای ۱۰ دقیقه‌ای بدون آنکه قابلیتی برای پیگیری پرسش‌ها وجود داشته باشد، کفایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین