کد خبر: ۵۹۶۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸

جزئیات ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در سال تحصیلی جدید

جزئیات ثبت نام دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی جدید در قالب بخشنامه «شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان لازم التعلیم مهاجر و اتباع خارجی در مدارس آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۹-۹۸» اعلام شد.
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ از ابتدای ماه جاری اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و به استناد مصوبه مورخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ هیئت وزیران، شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی بعد از هماهنگی با دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و تصویب کمیته تخصصی آموزش و پژوهش کمیته عالی فرهنگی اتباع و مهاجرین خارجی جهت اجرا در مدارس سراسر کشور ارسال شد.

وی افزود: با عنایت به دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ثبت‌نام همه دانش آموزان لازم التعلیم اتباع، در این شیوه‌نامه نحوه ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی دارای مدارک اقامت و دانش‌آموزانی که مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته دارند و یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند و همچنین دانش آموزان فاقد مدارک تحصیلی یا دارای مدارک تحصیلی خارجی برای اجرا به مدارس اعلام شده است.

کریمی اظهارکرد: در تمامی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در درون مدرسه اعم از برگزاری اردوها و مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش‌آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی دارای شرایط یکسان هستند لذا جداسازی دانش آموزان اتباع از سایر دانش آموزان ممنوع است.

در این شیوه نامه شرایط ثبت نام و مدارک لازم برای ثبت نام اتباع اعلام شده است.

مدارک معتبر برای ثبت نام

مدارک معتبر برای ثبت نام صرفاً یکی از موارد زیر است:

۱- گذرنامه دارای پروانه اقامت

۲- کارت هویت ویژه اتباع خارجی (صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور)
۳- کارت‌های آمایش ۱۳ یا ۱۴
۴- برگ تردد بین شهری (معادل کارت آمایش)
۵- دفترچه پناهندگی معتبر صادره از ناجا

۶- گذرنامه مشمولین طرح خانواری با اعتبار ۳۱ خرداد ۹۵ و بعد از آن

۷- دفترچه اقامت معتبر صادره از ناجا

۸- دارندگان کارت اقامت ویژه (صادره از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور)

۹- کارت ویژه حمایت تحصیلی

الزامات مدارک هویتی و اقامتی دانش آموزان

در صورت وجود ابهام در مدارک هویتی و اقامتی دانش آموزان، ارائه گواهی تایید اصالت و اعتبار گذرنامه یا دفترچه پناهنگی یا دفترچه اقامت و یا کارت آمایش از سوی مراجع صادر کننده و دوایر تابعه آنها توسط اولیای دانش آموزان الزامی است. مدارک هویتی و اقامتی هر فرد (به جز دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه) در محدوده همان استان با شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آنها صرفاً مجاز به ثبت نام در همان محدوده هستند.

این موارد ابتدا توسط ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و ناجا اعلام می شود. در صورت انقضای تاریخ مدارک اقامتی دانش آموزان قبل از پایان سال تحصیلی ادامه تحصیل آنان تا پایان سال تحصیلی بلامانع است.

همچنین دانش آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته و یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند فقط از طریق کارت حمایت تحصیلی که توسط اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور صادر می شود می‌توانند در مدارس رسمی ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

کارت حمایت تحصیلی به صورت رایانه‌ای و با شناسه اختصاصی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور است و صرفاً برای تحصیل اتباع خارجی صادر و نزد ادارات آموزش و پرورش استان محل صدور معتبر است.

کارت ویژه حمایت تحمیلی شامل مشخصات فردی اظهار شده از طرف ولی دانش آموز و شناسه اختصاصی و عکس دانش آموز و ولی وی است. اعتبار کارت ویژه حمایت تحصیلی فقط برای یکسال است و باید قبل از آغاز هر سال تحصیلی نسبت به دریافت کارت جدید اقدام شود.

تحصیل دانش آموزان اتباع در مدارس خاص

تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد و مدارس ایثارگران با رعایت ضوابط و شرایط ورورد به این مدارس بلامانع است.

تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس غیر دولتی نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی مطابق دستورالعمل های ابلاغی در خصوص این مدارس و همانند دانش آموزان ایرانی خواهد بود.

در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش آموزان ایرانی عمل می‌شود.

ممنوعیت‌های ثبت نامی

پس از اعلام تایید نتایج سنجش سلامت در سیستم سناد و تعیین پایه تحصیلی مدارس می توانند تا ۳۱ شهریور نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

ممنوعیت اسکان شامل اتباع خارجی ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده و ثبت ازدواج آنها به تایید وزارت کشور رسیده است و اتباع خارجی که دارای پروانه اقامت معتبر در استان‌های ممنوعه هستند، نیست.

جداسازی دانش آموزان اتباع خارجی از دانش آموزان ایرانی ممنوع است.

عدم اعتبار مدارک مدارس خودگردان

باتوجه به سیاست تشویق و تسهیل در روند بازگشت پایدار، صدور گواهی تحصیلی و تحویل مدارک تحصیلی به اتباع خارجی در هر موقع از سال تحصیلی بلامانع است.

مدارک صادره از مدارس خود گردان معتبر نبوده و ثبت نام دانش آموزان در پایه‌های بعدی تحصیلی منوط به تعیین پایه تحصیلی است.

شرکت کلیه دانش آموزان تهیه خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات رسمی فرهنگی و ورزشی و مسابقات علمی (المپیاد ها) تا سطح استان بلامانع است.

ثبت نام آن دسته از کودکان اتباع خارجی که دارای مدرک قانونی هستند در دوره پیش دبستانی با در نظر گرفتن ظرفیت فضای آموزش و نیروی انسانی برابر ضوابط آموزشی بلامانع است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین