کد خبر: ۵۹۶۸۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹

امام جمعه موقت تهران: آمریکا به یک یاغی بین‌المللی تبدیل شده است/تقدیر از اقدام سازمان برنامه و بودجه در پیش‌نویس اصلاحات ساختاری بودجه

خطیب نماز جمعه تهران گفت: تحریم‌های وقیحانه دولت آمریکا و زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات بین‌المللی، دستگاه حاکمه این کشور را در وضعیت یک یاغی ماجراجوی بین‌المللی قرار داده است.
امام جمعه موقت تهران: آمریکا به یک یاغی بین‌المللی تبدیل شده است/تقدیر از اقدام سازمان برنامه و بودجه در پیش‌نویس اصلاحات ساختاری بودجه
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی فرد» در خطبه دوم نماز عبادی- سیاسی جمعه در مصلای امام خمینی (ره) تهران اظهار داشت: در روزهایی که دولتمردان آمریکا قوانین، مقررات و معاهدات بین‌المللی را زیر پا نهاده و در مقام بی‌اعتبار کردن سازوکارهای شناخته‌شده بین‌المللی برای صلح و امنیت گام بر می‌دارند؛ شاهد گسترش حلقه‌های به هم پیوسته از پیروزی‌های الهام‌بخش امت اسلامی و جبهه مقاومت هستیم.

وی بیان کرد: مواضع روشن، قاطع، حکیمانه و مقتدرانه رهبر انقلاب در رابطه با پیام رئیس‌جمهوری آمریکا، وحدت و انسجام تحسین‌برانگیز تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی فلسطینی و دولت‌ها و ملت‌های انقلابی جهان اسلام در برابر خیال‌پردازی رئیس جمهوری آمریکا و توطئه محکوم به شکست نشست منامه بیانگر همین پیروزی‌های الهام‌بخش است.

امام جمعه موقت تهران همچنین رهگیری و انهدام پیشرفته‌ترین، پیچیده‌ترین و رادارگریزترین پرنده جاسوسی ارتش آمریکا توسط شبکه پدافند هوایی و آتش موشک هوافضای سبزپوشان متعهد، متخصص و شجاع ایران را از دیگر پیروزی‌های الهام‌بخش برشمرد و گفت: این رویدادها حکایت از شرایط ویژه‌ای دارد که بیانگر راهبرد قطعی جمهوری اسلامی ایران بر مقاومت و فروپاشی متزلزل دشمن است.

ابوترابی فرد گفت: این اراده پولادین جمهوری اسلامی ایران را امروز تمامی سیاستمداران، سیاست‌ورزان و نیروهای انقلابی وفادار به جبهه مقاومت و حتی دست‌نشاندگان بی‌هویت آمریکا نیز یافته و احساس کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران افزود: نفوذ منطقه‌ای و قدرت مسلط نظام اسلامی و جبهه مقاومت و شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه را چهره‌های هوشمند با همه وجود درک کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ایران، عراق، سوریه، یمن، فلسطین، لبنان، پاکستان، افغانستان، ترکیه و دنیای اسلام پیام‌آور شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

در برابر هر گونه تعرض به کشور آماده‌ایم

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به پیام‌های الهام‌بخش آتش سامانه پدافند موشکی بومی «سوم خرداد» تصریح کرد: استراتژی دفاعی قدرتمند و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران که روشن و همراه با اقتدار است و سر انگشت قدرتمند کشور در مقابل هرگونه تعرض به آسمان، زمین و دریای ایران همواره روی ماشه آماده شلیک است.

وی توضیح داد: سامانه دفاعی ایران نشان داد خط ارتباطی مستحکم و استوار دانشگاه و دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی کشور با وزارت دفاع و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برقرار است و این اقتدار دستاورد پیوند نظام با دانشگاه است که باید در همه حوزه‌های مدیریتی کشور تجلی و تجسم پیدا کند.

ابوترابی فرد خطاب به مدیران و مسئولان کشور گفت: اقتصاد در سایه پیوند دانش و علم با مدیریت و تصمیمات عالمانه به یک اقتصاد بالنده و شکوفا تبدیل خواهد شد.

اصلاح ساختاری بودجه مطالبه قطعی نظام است

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تاکید رهبر مقام معظم انقلاب در اصلاحات ساختاری بودجه کشور، اقدام سازمان برنامه و بودجه کشور را در پیش‌نویس اصلاحات ساختاری بودجه تحسین کرد و گفت: بودجه سالانه کشور آینه چگونه اداره کار کردن کشور است و منابع، هزینه‌ها و کیفیت مدیریت کشور را نشان می‌دهد.

ابوترابی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در پیام سال ۱۳۹۷ و همچنین در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و هم در بیانیه گام دوم انقلاب بر اهمیت اصلاح ساختار بودجه تاکید کرده‌اند.

وی افزود: ایشان اشاره کرده‌اند که «مهم‌ترین عیوب وابستگی اقتصاد به نفت و دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد و نهایتاً بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن است.»

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اصلاحات ساختاری بودجه امروز مطالبه قطعی نظام و ملت ایران است و دولت و مجلس دستگاه قضایی با اجماع، قدم‌های اصولی برای یک تحول بنیادین در نظام بودجه‌ریزی کشور بردارند.

ابوترابی فرد گفت: عوامل موثر و کلیدی در رشد اقتصادی کشور در اصلاح سیاست های کلان اقتصادی در اصلاح مدیریت درآمدهای نفتی، سیاست مالی و پولی ارزی، نرخ سود بانکی، شاخص فضای کسب‌وکار و آزادی اقتصادی تعریف می شود.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر می‌خواهیم شاهد تحول در اقتصاد باشیم باید در این حوزه‌ها اقدامات اصولی انجام دهیم. اصلاح شاخص به درآمدهای نفتی و شاخص سیاست‌های پولی و ارزی، در اصلاح سیاست‌های مالی خلاصه می شود.

ابوترابی فرد بیان کرد: در اقتصاد امروز کشور سیاست‌های پولی و ارزی سیاست‌ها و شاخص درآمدهای نفتی به طور جدی متاثر از سیاست‌های مالی و نظام بودجه‌ریزی کشور است. بودجه کشور با درآمدهای نفتی گره خورده و این پیوند موجب شده که سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی را تعریف می کند.

وابستگی بودجه به نفت چالش اقتصاد کشور

وی ادامه داد: هنگامی بازار نفت بازار پر رونقی است منابع و درآمدهای ارزی از فروش نفت و فرآورده‌ها به کشور برمی‌گردد، دولت برای تبدیل آن از درآمد ارزی به ریال بانک مرکزی را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه دارایی‌های خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و همین افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی یعنی رشد نقدینگی و رشد پایه پولی؛ یعنی تزریق پول پرقدرت اقتصاد کشور که منجر به کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید ملت می شود.

وی گفت: البته این در شرایطی است که دولت به درآمدهای حاصل از فروش نفت دسترسی دارد و در دورانی که نفت را بشکه‌ای ۱۰۰ دلار فروخته و این منابع بازگشته این درآمدها به بانک مرکزی تحویل داده شده است و ریال‌های آن برای هزینه‌ها برای دولت هزینه شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اما زمانی که دولت به درآمدهای نفتی دسترسی پیدا نمی کند باز هم به بانک مرکزی فشار می‌آورد؛ وقتی با انبوه فروش نفت روبه‌رو است منابع ارزی را به بانک مرکزی می‌فروشد و ریال‌ها را می گیرد و زمانی که این منابع را ندارد فشار می‌آورد از بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور استقراض می کند.

وی با بیان اینکه بدهی دولت به بانک مرکزی موجب رشد پایه پولی، تورم و کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم می‌شود، گفت: تا آن زمان که رابطه بودجه و درآمدهای نفتی خصوصاً هزینه‌های اداره کشور با درآمدهای نفتی قطع نشده است، با مشکل تورم و چالش‌های اقتصادی روبه‌رو هستیم.

قدم‌های محکم قوای سه‌گانه در مسیر عدم وابستگی به نفت

ابوترابی فرد گفت: ما نمی خواهیم در آمدهای نفتی را کنار بگذاریم، اما در اکنون در شرایطی هستیم که دشمن با اعمال تحریم فرصتی را برای (اقتصاد) ما فراهم کرده است؛ تحریم می‌تواند یک فرصت استثنایی برای اقتصاد ایران باشد.

وی خطاب به دولتمردان آمریکا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر قطع وابستگی بودجه به نفت تاکید کرده‌اند و قوای سه‌گانه نیز در این مسیر حرکت خواهند کرد و قدم‌های محکم و بلندی را در مسیر قطع این وابستگی برخواهند داشت.

ابوترابی ابراز امیدواری کرد: قدم‌هایی که برداشته شده است به ثمر بنشیند و به یاری خداوند متعال شاهد یک تحول در نظام بودجه‌ریزی کشور و حرکت به سمت قله‌هایی از قدرت و اقتدار اقتصادی باشیم.

موفقیت‌های والیبال ثمره دو دهه مدیریت عاقلانه و باثبات است

امام جمعه موقت تهران با اشاره پیروزی‌های اخیر تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات جهانی گفت: موفقیت و پیروزی‌های اخیر ثمره دو دهه مدیریت عاقلانه و باثبات در ورزش والیبال کشور است.

ابوترابی فرد افزود: رهبر معظم انقلاب همواره به توجه و گسترش ورزش همگانی و قهرمانی تاکید و توصیه کرده‌اند، زیرا ورزش همگانی و قهرمانی از گام‌های موثر برای خلق قدرت در نظام اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه «مدیریت باثبات راه را برای درخشش جوانان ملت در عرصه جهانی هموار کرده است»، گفت: امیدوارم در تمام حوزه‌ها مدیریت‌های عاقل، عالم و متدین متعهد شناسایی کرده و در سایه مدیریت‌های باثبات راه را برای شکوفایی و اقتدار ملت ایران هموار کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین