کد خبر: ۵۹۶۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳

نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت

نشست کمیسیون مشترک برجام عصر جمعه پس از نزدیک به سه ساعت و 30 دقیقه مذاکره میان طرف های شرکت کننده به پایان رسید و انتظار می رود عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده دارد درباره نتیجه این نشست با خبرنگاران مصاحبه کند.
نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت
آفتاب‌‌نیوز :

این نشست که دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به شمار می رود ساعت ۱۲ به وقت وین در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ به ریاست هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

نشست امروز در حالی برگزار شد که مهلت تعیین شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسید و انتظار می‌رود اروپا پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه داده باشد.

هم‌زمان با آغاز نشست کمیسیون هفت‌کشور اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوانی، اسپانیا و سوئد با صدور بیانیه مشترکی از تلاش‌ها برای عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس در جهت متقاعد کردن ایران برای ادامه اجرای کامل تعهداتش در برجام حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است: ما از مشکلات اجرای بخش اقتصادی برجام آگاه هستیم و با انگلیس، فرانسه، آلمان، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا همکاری می‌کنیم تا کانالی را برای تسهیل تجارت مشروع و عملیات مالی با ایران ایجاد کنیم.

بیانیه یادشده، سازوکار ویژه مالی اروپا موسوم به اینستکس را یکی از بهترین ابتکارات صورت گرفته در این زمینه نامید و افزود: این مهم است که جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پایبند باشد و به‌تمامی مفاد و مقررات این توافق احترام بگذارد.

عراقچی پیش از آغاز این نشست گفته بود، صبر راهبردی ایران به پایان رسیده و "ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی به‌طور یک‌جانبه توافق را اجرا کند و دیگران به تعهداتشان عمل نکنند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم دیروز (پنجشنبه) طی سخنانی تصریح کرد، نشست امروز کمیسیون "می‌تواند آخرین فرصتی باشد که اعضای باقیمانده در برجام دورهم بنشینند و ببینند چگونه می‌توانند تعهداتشان را در قبال برجام و ایران اجرا کنند."

رسانه های اروپایی دیروز گزارش دادند طرف‌های اروپایی قصد دارند تا اجرایی شدن خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل مراودات تجاری ایران و اروپا را اعلام کنند. اگرچه آن‌ها هنوز در موقعیتی نیستند که با ایران تراکنش مالی صورت دهند اما شنیده‌ها از پیشنهاد انجام معاملات تجاری با ایران حکایت دارد که جزئیات آن از ترس تحریم‌های آمریکا فاش نشده است.

بر اساس رویه انتظار می رود خانم اشمید به عنوان ریاست نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، بیانیه ای را از طرف اعضاء منتشر کند.

عباس عراقچی هم تا دقایقی دیگر درباره نتایج به دست آمده با خبرنگاران مصاحبه خواهد کرد.شنیده ها حاکی است نماینده روسیه بعد از پایان نشست گفته که همه طرفهای برجام اعلام کردند که به تعهدات خود پایبند باقی خواهند ماند. همچنین گفته می شود طرف ها توافق کرده اند که به رغم مشکلات موجود به این توافق پایبند بمانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین