کد خبر: ۵۹۷۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

افراد به‌دلیل نبود آگاهی از پرفشاری خون، دارو مصرف نمی‌کنند

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شماره یک مشهد گفت: افراد به‌دلیل نبود آگاهی از پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن، دارو مصرف نمی‌کنند.
افراد به‌دلیل نبود آگاهی از پرفشاری خون، دارو مصرف نمی‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

تاجی در رابطه با ناآگاهی برخی از افراد نسبت به بیماری فشارخون بالا و تأثیرات ناشی از آن، اظهار کرد: ۵۰ درصد بیماران مبتلا به پرفشاری خون نسبت به بیماری خود ناآگاه هستند. از سویی دیگر تنها نیمی از ۵۰ درصدی که نسبت به بیماری، آگاهی دارند برای کنترل بیماری خود به پزشک مراجعه می‌کنند و در نهایت تنها فشارخون نیمی از این افراد کنترل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از افرادی که نسبت به پرفشاری خون خود آگاه هستند، دارو مصرف نمی‌کنند، افزود: از میان بیماران مبتلا به پرفشاری خون، تنها ۱۲ درصد ایشان تحت درمان هستند، دارو مصرف می‌کنند و بیماری آن‌ها کنترل می‌شود. باید توجه داشت که عدم آگاهی نسبت به عوارض جدی فشارخون و ریسک‌فاکتورهای آن موجب می‌شود بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون بالا که نسبت به بیماری خود آگاهند، فرایند درمان را دنبال نکنند.

تاجی ادامه داد: بیماری پرفشاری خون، عنوان قاتل خاموش را به همراه دارد. علت این نامگذاری هم به دلیل فاقد علامت و نشانه بودن بیماری است. درواقع فرد با وجود آگاهی نسبت به بیماری به‌دلیل نداشتن علائمی در بدن خود احساس نیاز به فرایند درمان پیدا نمی‌کند؛ بنابراین گمان برخی افراد بر این است که باید فرایند درمان را زمانی آغاز کنند که بیماری، علامت‌ها و نشانه‌هایی در بدنشان ایجاد کند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت شماره یک تشریح کرد: یکی از دلایلی که افراد مبتلا به فشارخون بالا به‌دلیل روبه‌رو شدن با عوارض، دارو را به‌صورت خودسرانه قطع می‌کنند. باید در نظر داشت که هر بیماری دارای عوارضی است. درواقع بیماری که دارو مصرف می‌کند فشار خونش به‌صورت ناخودآگاه و یک‌باره پایین می‌آید و دچار سرگیجه می‌شود؛ بنابراین فرد با روبه‌رو شدن با چنین عوارضی، مصرف دارو را کنار می‌گذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین