کد خبر: ۵۹۷۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

رویترز: اروپا فعلا قصد ندارد سازوکار اختلاف برجام را فعال کنند

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام، فعلا سازوکار موسوم به مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند.
رویترز: اروپا فعلا قصد ندارد سازوکار اختلاف برجام را فعال کنند
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو دیپلمات اروپایی، کشورهای باقی‌مانده در برجام فعلا قصد ندارند مکانیزم ماشه را که بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند.

این منابع دیپلماتیک در پاسخ به سوال رویترز درباره احتمال فعال‌سازی سازوکار اختلاف برجام پس از عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد، گفتند: «نه هنوز. ما می‌خواهیم تا بحران را کاهش دهیم».

ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا بر اساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین