کد خبر: ۵۹۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

آمریکا همچنان تحریم ترکیه بر سر خرید اس-۴۰۰ را در نظر دارد

به رغم اظهارات رجب طیب اردوغان علیه تحریم‌های احتمالی آمریکا، مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند، دولت ترامپ همچنان در نظر دارد در صورت خرید سامانه اس -۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، این کشور را تحریم کرده آن را از برنامه جنگنده‌های اف -۳۵ حذف کند.
آفتاب‌‌نیوز :

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به دنبال دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن گفت، آمریکا ترکیه را بر سر خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه تحریم نخواهد کرد.

با وجود سوالات پی‌درپی خبرنگاران درباره تحریم ترکیه، به نظر می‌رسید ترامپ نیز نسبت به اعلام تعهد علنی برای وضع تحریم آنکارا بی‌میل است.

مقامات دولت آمریکا اما به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، دست‌کم تا کنون دولت آمریکا همچنان در نظر دارد که در صورت تحویل سامانه اس -۴۰۰، ترکیه را تحریم کرده و آن را از برنامه جنگنده‌های اف -۳۵ حذف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: آمریکا پیوسته و به روشنی ابراز کرده است در صورتی که ترکیه روند دریافت سامانه اس -۴۰۰ را ادامه دهد، با پیامدهایی واقعی و منفی از جمله توقف حضور در برنامه اف -۳۵ و تحریم‌هایی بر مبنای قانون مقابله با دشمنان آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

سخنگوی پنتاگون نیز گفته است: هیچ چیز (در خصوص مقابله با ترکیه) تغییر نکرده است.

این سخنگو اظهار کرد: خرید سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه با برنامه اف -۳۵ سازگار نیست. ترکیه اجازه نخواهد داشت که هر دوی این سامانه‌ها را در اختیار داشته باشد.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها کنگره آمریکا نیز به شدت با در اختیار داشتن سامانه اس -۴۰۰ در کنار جنگنده‌های اف -۳۵ از سوی ترکیه مخالف هستند.

واشنگتن برای آنکه نشان دهد این تهدید جدی است، هم‌اکنون روند حذف ترکیه از برنامه این جنگنده‌ها را آغاز و آموزش خلبانان ترکیه را متوقف کرده است.

برخی بر این باورند که ممکن است ترامپ تلاش کند در اقدامی دقیقه نودی ترکیه را برای خرید سامانه پاتریوت آمریکا متقاعد کند اما این در حالی است که روند تحویل سامانه اس -۴۰۰ از چند روز آینده آغاز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین