کد خبر: ۵۹۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

رئیس سازمان فضایی ایران: ایران به چرخه کامل فناوری فضایی دست یافت

رئیس سازمان فضایی ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ سال تحریم، موفق به دستیبابی به چرخه کامل فناوری فضایی با همت و تلاش جوانان خود دست یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی براری روز چهارشنبه در نشست تخصصی کسب وکار فضا پایه در چهارمحال وبختیاری افزود : اکنون پرتاب ماهواره سنجشی در فاصله ۵۰۰ کیلومتر و تا مدار ۳۶ هزار کیلومتری در دستور کار است و سه ماهواره ایران در این زمینه کامل می‌شود.

به گفته وی : در این حوزه جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ سال تحریم، موفق به دستیبابی به چرخه کامل فناوری فضایی با همت و تلاش جوانان خود دست یافته است.

وی افزود: در سند جامع نقشه علمی کشور، صنعت فضایی نقش مهمی خواهد داشت و ایران نیز در این زمینه نخستین سندی پیوستی سند جامع علمی کشور، صنعت فضایی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسیده است.

براری اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر توسعه صنعت فضایی تاکید دارند و رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز بر استراتژیک و راهبردی بودن این صنعت برای کشور تاکید دارند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات گفت: ایران در یک دهه اخیر در صنعت فضایی به دستاوردهای مهمی رسیده است به گونه‌ای که در بین کشورهای منطقه در این صنعت ایران امسال رتبه نخست را بدست آورده است و در بین کشورهای جهان رتبه یازدهم را دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران با یادآوری اینکه پارسال دو ماهواره از ایران به فضا پرتاب شد، افزود: ایران با پرتاب ماهواره امید به فضا، به عنوان نهمین کشور جهان است که به صاحب چرخه کامل فناوری فضایی شده است.

براری افزود: اکنون متخصصان ایرانی به دانش پایگاه پرتاب، پرتابگر، ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل ماهواره و ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای دست یابد که یک افتخار برای کشور است.

به گفته وی، امروزه کشورهایی دارای ثروت و قدرت هستند که دارای بیشترین داده‌ها باشند بتوانند از این داده‌ها به ثروت برسند و اکنون انقلاب چهارم صنعتی شکل گرفته است.

براری اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰۰ هزار شغل سنتی از بین رفته است و دو میلیون شغل جدید به این اکوسیستم شغلی بازگشته است و پیش بینی می‌شود در انقلاب چهارم صنعتی بیش از ۵۰۰ هزار شغل جدید مبتنی بر داده‌ها و فناوری‌های اطاعات ایجاد شود و به همین میزان شغل سنتی از بین برود.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه رشد اقتصادی هوا و فضا ۱۶ برابر گذشته شده است، گفت: رشد اقتصاد هوا و فضا اکنون به بیش از ۱۳۹ برابر رشد اقتصادی رسیده است و این رشد در دو دهه آینده چشمگیر خواهد بود و ایران نیز در برنامه خود به دنبال توسعه صنعت فضایی است.

به گفته وی، یکی از کاربردهای ماهواره توسعه شبکه ناوبری است که اکنون بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌های ناوبری دریایی و هوایی ایران از طریق داده‌های ماهواره‌ها انجام می‌شود.

براری تصریح کرد: امروزه با داده‌های ماهواره‌ها تمامی محصولات و اراضی کشاورزی پایش می‌شود در جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در عرصه کشاورزی با توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ هاست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات ایران با بیان اینکه روزانه ۶۰ تا ۹۰ هزار نفر از صنعت خدمات هوایی بهره مند می‌شوند، گفت: تا ۸۲ کیلومتر قلمرو هوایی است و از آن به بعد قلمرو فضایی آغاز می‌شود که می‌توان از داده‌های ماهواره‌ای برای توسعه کسب و کارهای هوافضا ایجاد کند.

براری، ارتباطات گسترده در همه زمینه‌ها را از دیگر دستاوردهای داده‌های ماهواره‌ای عنوان کرد و گفت: این ظرفیت را می‌توان در استان‌های مختلف برای بهره مندی از کسب و کار فضاپایه استفاده کرد.

رئیس سازمان فضایی کشور اظهار داشت: قبل از اینکه زیرساخت‌های زمینی توسعه یابد، توسعه خدمات هوایی و فضایی توسعه یافته است و در سیلاب پلدختر لرستان تمامی دستگاه‌های خود پرداز (ATM) بانکی فعال بود.

به گفته وی، اقتصاد فضا یک اقتصاد نوپاست و می‌توان با بهره گیری از دانش‌های بروز از این اقتصاد بهره مند شود و این فناوری فضایی در سبد اقتصادی خانواده‌ها قرار گیرد و ایران به دنبال فراگیری صنعت و اقتصاد فضایی در کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین