کد خبر: ۵۹۷۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

بازتاب سخنان روحانی درباره برجام در رسانه‎های جهان

خبرگزاری های بین المللی اظهارات روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان درباره کاهش تدریجی تعهدات ایران به شرایط توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) را بازتاب دادند.
بازتاب سخنان روحانی درباره برجام در رسانه‎های جهان
آفتاب‌‌نیوز :

اسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان "ایران هشدار داد که سطح غنی سازی خود را در در چند روز آینده افزایش خواهد داد، نوشت: رئیس جمهری ایران به اروپا هشدار داد که تهران تا یکشنبه آینده گام بعدی را برای افزایش سطح غنی سازی را برخواهد داشت.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: سخنان امروز چهارشنبه رئیس جمهوری ایران، فشار را بر شرکای اروپایی ایران در برجام برای نجات دادن این توافق در پی خروج سال گذشته (ماه مه ۲۰۱۸) آمریکا از آن افزایش می دهد.

ایران در هفته جاری با تعلیق محدودیت تعیین شده در برجام درباره میزان ذخیره سازی اورانیوم با غنای پایین، اعلام کرد در صورتی که اروپا پیشنهاد تازه ای به تهران ارایه نکند، روز یکشنبه آینده میزان غنی سازی اورانیوم خود را افزایش خواهد داد.

بازتاب سخنان روحانی درباره برجام

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با عنوان ایران قصد دارد از روز یکشنبه پا را از سطح محدودیت غنی سازی اورانیوم فراتر بگذارد، نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری گفته است که ایران از روز یکشنبه از محدوده غنی سازی اورانیوم موافقت شده در توافق هسته ای ۲۰۱۵ با قدرت های بزرگ جهان، بالاتر خواهد رفت. فرانس پرس افزود: این اقدام ایران در پی هشدار هشتم مه درباره تعلیق پایبندی بخش هایی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ در واکنش به خروج ترامپ از برجام در مه سال گذشته (۲۰۱۸) صورت می گیرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: حسن روحانی گفته است که ایران سطح غنی سازی اورانیوم خود را پس از هفتم ژوئیه (یکشنبه ۱۶ تیرماه) به بالاتر از سقف ۳.۶ درصد تعیین شده در توافق هسته ای ۲۰۱۵ تا هر میزان مورد نیاز، افزایش خواهد داد. رویترز افزود: روحانی همچنین گفته است فعالیت رآکتور اراک چنانچه کشورهای باقیمانده امضا کننده توافق هسته ای، به تعهداتشان عمل نکنند، پس از هفتم ژوئیه به شرایط پیشین بازخواهد گشت.

"محمد جواد ظریف" وزیرخارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که تهران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بود.

این اقدام ایران پس از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ خارج شد و تمامی تحریم ها را برگردانده و اعلام کرد که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند. اقدامی که با محکومیت و اعتراض سایر کشورهای عضو این توافقنامه روبرو شد و آن را بر خلاف توافق برجام توصیف کردند.

در همین حال رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در ۱۶ تیرماه سطح غنی سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را مورد رصد قرار می‌دهد، تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین