کد خبر: ۵۹۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۳

وزیر اقتصاد: بانک سپه نظامی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر اقتصاد و دارایی می‌گوید تحریم علیه بانك سپه ناشی از برخورد نامناسب و اشتباه برخی از كشورها با مصوبه شورای امنیت به طور غیرعادلانه بوده زیرا این بانك بانكی نظامی نیست و تلقی‌‏ها در رابطه با کارکرد این بانك ناروا است. 

داوود دانش‌‏جعفری در حاشیه همایش بین‌‏المللی ابزارهای نوین مالی در بانكداری اسلامی، در جمع خبرنگاران در رابطه با تحریم‌‏های اخیر بانك سپه گفت: براساس مصوبه شورای امنیت و برداشت نادرست آنان از موقعیت بانك سپه این بانك را برخلاف آنچه كه هست به عنوان بانكی نظامی تلقی و فعالیت بین‌‏المللی آن را متوقف كردند.

وی افزود: در حال حاضر كشورهای مختلف در رابطه با اجرای مصوبه مذكور دارای نقطه‌‏نظرات متفاوتی هستند.

دانش‌‏جعفری با اشاره به فعالیت متنوع بانك سپه در اروپا گفت: با اعمال تحریم علیه بانك سپه مشكلاتی برای آن كشورها نیز به وجود آمده به طوری كه در آلمان تعداد زیادی از سپرده‌‏گذاران آلمانی با اعمال تحریم از سوی این كشور علیه بانك سپه ابراز نگرانی برای سپرده‌‏های خود در این بانك كرده‌‏اند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: البته برخی كشورها در این رابطه معقول‌‏تر عمل كردند و با توجه به اعمال تحریم علیه بانك سپه سعی كردند یك نفر در هیات مدیره این بانك قرار دهند و در جریان مسائل قرار گیرند اما برخی كشورهای دیگر نظیر آلمانی و ایتالیا برخوردهای تندتری را اعمال كردند.

وی افزود: با توجه به توضیحاتی كه از سوی مسوولان بانكی مطرح شد به نظر می‌‏رسد كه كشورهای اروپایی متقاعد شده‌‏اند كه این اقدام ناشی از برخورد نامناسب برخی از كشورها با مصوبه شورای امنیت بوده است.

دانش‌‏جعفری مصوبه شورای امنیت را غیر عادلانه توصیف کرد و گفت: اصولاً بانك سپه بانك نظامی نیست و تلقی برخی كشورها نادرست است و موارد دیگر نیز ناشی از ناعادلانه بودن قطعنامه شورای امنیت می‌شود، مورد بانك سپه نمونه بارز آن است.

وی در رابطه با كاهش نرخ دو درصدی سود تسهیلات بانكی، گفت: نرخ سود بانكی همه‌‏ساله در ابتدای سال توسط شورای عالی پول و اعتبار تعیین می‌‏شود و امسال نیز طبق روال مقرر شده به زودی جلسه‌‏ای تشكیل و در این رابطه تصمیم‌‏گیری شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با عدم امكان كاهش نرخ سود بانكی در سال جاری پاسخ به این سوال را منوط به طرح آن در شورای پول و اعتبار دانست و افزود: هر دو طرف این موضوع دارای طرفدارانی است به طوری كه استدلال عده‌‏ای كه قایل به كاهش نرخ سود بانكی هستند مبنی بر این است كه در این شرایط این امر می‌‏تواند به كاهش هزینه تولید موثر منجر ‏شود، اما عده‌‏ای این كاهش را متناسب با نرخ تورم امكان‌‏پذیر می‌‏دانند به همین دلیل بررسی‌‏های نهایی در رابطه با نرخ تورم در سال گذشته به زودی نهایی می‌‏شود كه پس از آن تصمیم‌‏گیری نهایی را انجام می‌‏دهیم.

وی تصریح كرد: تامین اهداف مورد نظر برای ما دارای اهمیت است؛ به طوری كه جمع‌‏آوری منابع كافی برای بانك‌‏ها در راستای اعطای تسهیلات مورد نیاز مورد توجه قرار دارد، لذا به هر میزان كه نرخ سود بانك كاهش یابد به تبع آن میزان جاذبه‌‏ای كه در سایر بازارهای مالی به وجود می‌‏آید نسبت به سیستم بانكی افزایش می‌‏یابد.

دانش‌‏جعفری با تاكید بر تاثیر كاهش هزینه تولید بر كاهش تورم عنوان كرد: انتخاب میان منابع بیشتر و هزینه كمتر منابع مالی دو سوالی است كه فراروی اعضای شورای پول و اعتبار و صاحب نظران قرار دارد و باید دید كدام یك از این دو دیدگاه برای ما دارای ارزش بیشتری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین