کد خبر: ۵۹۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

وزیر ارتباطات: چین در عرصه استخراج رمز ارز در ایران فعالیت ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت چین برنامه ای برای حضور در عرصه استخراج رمز ارز در ایران ندارد اما در هر صورت بخش خصوصی و مردم چین ممکن است در این حوزه فعال بوده باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمد جواد جهرمی آذری» در پکن افزود: قبل از اینکه ایران برای استخراج کنندگان رمز ارز جذاب باشد بخش زیادی از استخراج رمز ارز در چین صورت می گرفت که اکنون به سمت ایران تغییر پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: به صورت مستند مدرکی از فعالیت چینی ها در ایران وجود ندارد اما من هم به صورت شفاهی این موضوع را شنیدم.

استخراج رمز ارز امروز پدیده ای رایج در دنیا است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه استخراج رمز ارز امروز پدیده ای رایج در دنیا است تاکید کرد قیمت برق در ایران با قیمت جهانی آن قابل قیاس نیست هزینه هر کیلووات ساعت برق صنعتی در برخی از کشورهای اروپایی ۲۰ سنت است متوسط قیمت منطقه ای هم عدد بالایی است هم اکنون نیز برق صادراتی ما هم هر کیلووات حدود ۹ تا ۱۰ سنت است.

آذری جهرامی ادامه داد: هزینه تمام شده برق مصرفی در ایران به دلیل برخورداری کشور از منابع گازی که به صورت تقریباً رایگان در اختیار تولید برق قرار می گیرد با سایر کشورها قابل قیاس نیست و قیمتی هم که عرضه می شود متناسب با همان هزینه ها است.

وی تصریح کرد: البته باید درامد مردم را هم در نظر گرفت این فرمول برای مصرف مردم ایران است تا مردم ایران هم توان پرداخت آن را داشته باشند اما به نسبت نرخ جهانی این عدد پایین است و شاید در حد نیم سنت باشد.

جذابیت ایران برای استخراج کنندگان رمز ارز

او با بیان اینکه استخراج رمز ارز نیازمند تجهیزات و برق است گفت: برق ایران برای کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسیار جذاب است این در شرایطی است که برای تولید برق باید حجم زیادی از آب پشت سدها که حق مردم و کشاورزان است را مصرف کنیم.

آذری جهرمی اظهار کرد: اگر عده ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگی استخراج رمز ارز کنند و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه برق کشور و منابع تولیدی ما در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمز ارز به نوعی صادرات ارز به صورت مجازی محسوب می شود یعنی اینکه بدون سرمایه گذاری و راه اندازی شبکه کلان انتقال برق، می توان با استفاده از استخراج رمز ارز این برق را به صورت مجازی صادر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این موضوع نیازمند سیاستگذاری و تدوین مقررات است گفت: تدوین مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه ها برای این کار در نظر بگیرم.

وی ادامه داد: اینکه در نیروگاه برق را تولید کنیم و هزینه زیادی را برای انتقال آن پرداخت کنیم بخشی از آن هم در شبکه توزیع اتلاف شود و در نهایت به دست کسانی که می خواهند در زمینه استخراج ارز کار کنند برسد هزینه های ما را بالا می برد لذا نیاز است که مزرعه های ویژه ای در نزدیکی نیروگاه ها برای این کار در نظر گرفته شود.

آذری جهرمی گفت: از طرف دیگر نباید نرخ ارایه برق به این مراکز با نرخ مصرف عادی باشد با توجه به اینکه این افراد درامد بالای ارزی دارند نرخ برق باید متناسب با درآمد انها تصویب شود.

برای استخراج کنندگان رمز ارز پروانه قانونی صادر شود

وی گفت: باید به فعالان این بخش پروانه فعالیت قانونی داده شود و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعالیتشان را به صورت قانونی انجام دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه علیرغم تلاش های دولت تدوین قانون مقداری طول کشیده است تاکید کرد در این مدت واردات این نوع تجهیزات در گمرک ممنوع بوده است ولی اکنون می دانیم که حجم زیادی از این دستگاه ها وارد کشور شده است و خیلی از این تجهیزات هم در مراکز دولتی و غیر دولتی استفاده شده است حتی مورد داشتیم که بدون اطلاع مدیران در مراکز مخابراتی هم این تجهیزات نصب شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: ارزیابی وزارت نیرو این است که ۷۰۰ مگاوات برق کشور در حال حاضر برای استخراج رمز ارز استفاده می شود این وضعیت در مرحله اول حقوق عامه مردم را تضیع می کند چون از منابع گازی و آبی که اموال همه مردم است برای تولید برق استفاده می شود.

او گفت: علاوه بر مقررات گذاری خاصی که باید در دولت انجام شود کسانی هم که این کار را انجام می دهند باید تلاش کنند خود را در چارچوب قانون و مقررات قرار دهند این موضوع باید سریعتر تعین تکلیف شود این افراد شناسایی شوند و بر آنها نظارت صورت بگیرد و در ساعات های غیر پیک بتوانند کار کنند.‌

چین شریک تجاری مهم ایران در حوزه فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار خود با وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین گفت که از ۳۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری سالانه چین و ایران، حدود یک و نیم میلیارد دلار آن به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و الکترونیک مرتبط است که عدد قابل توجهی است چین شریک تجاری مهمی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ما به حساب می آید.

آذری جهرمی افزود: مبحث پیش روی دنیا مبحث اقتصاد دیجیتال است که سهم بسیار بزرگی را از حجم مبادلات اقتصادی و ایجاد ثروت در کشورها از آن خود خواهد با توجه به اینکه ایران هم در حوزه اقتصاد دیجیتال برنامه های اجرایی کاملی را تدوین کرده و در حال پیاده سازی و اجرا است فرصت های برای تعامل های بین الملل در نظر گرفته است که توسعه سطح همکاری ها با کشورهای منطقه و کشورهای دوست مد نظر بوده است که در دیدار با وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین مورد بررسی قرار گرفت.

جهرمی تصریح کرد: مباحثی مانند همکاری های مشترک در ایجاد مسیر ترانزیت شرق به غرب از مسیر چین، پاکستان و ایران به سمت اروپا نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: از چین هم دعوت کردیم در نمایشگاه الگام که ۲۷ تیرماه در ایران برگزار می شود شرکت کند که با پاسخ مثبت طرف چینی همراه بود.

وی گفت: پیشرفت های ایران در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در سالیان اخیر موجب تحسین طرف چینی قرار گرفت و ظرفیت و توانمندی هایی که در ایران و در میان جوانان ایرانی برای توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و نرخ رشد اقتصادی بسیار خوبی که این بخش در سال های اخیر داشته است مورد توجه طرف چینی قرار گرفت و به نظر می رسد فضای مثبتی برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در این بخش باشد که اثرات این همکاری به صورت یک کمیته مشترک پیگیری خواهد شد.

حمایت اپسکو از توسعه همکاری های فضایی با ایران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در ادامه به شرکت در اجلاس تابستانه داووس در شهر دالیان چین اشاره کرد و گفت: این اجلاس فرصتی برای معرفی دانش متخصصان و جوانان ایرانی بود.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به دیدار خود با رییس سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) گفت که در این نشست مروری بر همکاری های مشترک شد و همچنین بازدیدهایی هم از فعالیت های بخش خصوصی چین در زمینه فناوری اطلاعات انجام شد.

او گفت: توجه ما بیشتر به سمت افزایش همکاری ها با کشورهای دوست و کشورهای منطقه است چنین همکاری هایی در شرایط فشارهای اقتصادی که به صورت یک جانبه آمریکا بر کشور ما وارد می کند راهگشا خواهد بود و حوزه فناوری حوزه ای است که ظرفیت بزرگ شدن و حل بسیاری از مشکلات کشور از جمله افزایش کارایی و بهره وری در زمینه های مختلف را دارد.

پلت فرم توسعه همکاری های جهانی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در مورد همکاری با چین نیز گفت: آن چیزی که در چارچوب بین المللی در مورد توسعه همکاری ها مطرح است دو پلتفرم استاندارد است ما توافق راه اندازی پلت فرم استاندارد را چند ماه پیش در ژنو با یونیدو به تفاهم رسیدیم و قرارداد همکاری های مشترک را امضا کردم به زودی این دو پلت فرم مستقر خواهد شد و استارتاپ ها و شرکت های فناوری اطلاعات ایران می توانند از طریق این پلتفرم ها به بازار جهانی دسترسی داشته باشند و سرمایه گذاری جهانی را در کشور ما می تواند تسهیل کند.

وی تصریح کرد: این پلت فرم بین المللی است و چینی ها هم عضو آن هستند و ما هم به آن می پیوندیم و استاندادرهای لازم برای توسعه همکاری های اقتصادی در قالب سرمایه گذاری روی آنها تسهیل خواهد شد بنابراین پروتکل اختصاصی در این حوزه به صورت مشترک با چین نداریم و در همان قالب ارتباط بین المللی ارتباط خواهیم داشت و اگر ضروری باشد می توانیم این پلت فرم را به صورت اختصاصی راه اندازی کنیم ولی در حال حاضر چنین نیازی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین