کد خبر: ۵۹۸۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

سناتور رند پل: عربستان لایق حمایت آمریکا نیست، به فروش سلاح به سعودی‌ها خاتمه دهید

به گفته سناتور رند پل، آمریکا نمی‌تواند از طرفی مدعی برقراری صلح در خاورمیانه باشد و از سوی دیگر، باعث به وجود آمدن یک رقابت تسلیحاتی در منطقه شود. عربستان لایق حمایت آمریکا نیست.
سناتور رند پل: عربستان لایق حمایت آمریکا نیست، به فروش سلاح به سعودی‌ها خاتمه دهید
آفتاب‌‌نیوز :

سناتور رند پل در نوشتاری برای روزنامه یو اس ای تودی به مساله فروش تسلیحات آمریکا به دولت عربستان با توجه به سابقه حقوق بشری این کشور پرداخته و از سناتورها خواسته است مانع از ادامه معامله تسلیحاتی دولت ترامپ با این کشور شوند.

در این نوشتار آمده است: "عربستان به حقوق بشر بی‌اعتنایی می‌کند، بی‌گناهان را در یمن سلاخی می‌کند، مخالفان را به طور وحشتناکی به قتل می‌رساند، میلیون‌ها نفر را در معرض گرسنگی قرار می‌دهد و از دشمنان ما حمایت می‌کند. ممکن است این‌گونه به نظر بیاید که عدم فروش تسلیحات به چنین کشوری آسان باشد؛ اما به مثابه ایجاد هر تغییر مثبت در واشنگتن، وادار ساختن کنگره به موضع‌گیری دربرابر این مسئله، مبارزه‌ای سخت به شمار می‌رود.

ما با رأی اخیر بیش از ۵۰ سناتور به تصویب ۲۲ قطعنامه‌ای که معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان و امارات را به ارزش ۸ میلیارد دلار متوقف کرد، پیروزی بزرگی بدست آوردیم. تنها چند سال پیش، این اتفاق آرای سناتورها غیرممکن به نظر می‌رسید؛ سال ۲۰۱۶، تنها ۲۶ سناتور به توقف فروش تسلیحات به سعودی‌ها رأی دادند. وقتی در سال ۲۰۱۷ که دوباره این موضوع را مطرح ساختیم، تعداد ما به ۴۷ سناتور رسید.

اکنون مجلس سنا چندین بار درخصوص پایان حمایت آمریکا از جنگ فاجعه‌بار یمن رأی صادر کرده است و مجلس نمایندگان نیز اوایل امسال نهایتاً به ما ملحق شد. ما تا زمانی که به این هدف برسیم، تلاش خواهیم کرد؛ مجبور هستیم.

نحوه استفاده عربستان از تسلیحات ما

تنها یک روز قبل از رأی‌گیری، یک مأمور سازمان ملل، در مورد نتیجه پرونده قتل جمال خاشقجی، اعلام کرد که وی "قربانی قتل عمد و از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود؛ کشتاری فرا قانونی که با توجه به قانون حقوق بشر بین‌المللی، عربستان سعودی مسئول پاسخگویی به آن است.

سی ان ان اوایل امسال گزارش داد که تسلیحات ما توسط عربستان و متحدانش، علیه دشمنان ما استفاده شده است! بمباران غیر نظامیان و کودکان مدرسه‌ای در یمن، از دیگر فعالیت‌هایی است که با تسلیحات ما انجام شده است. افزون بر این، باید حمایت مالی آن‌ها از رادیکالیسم را هم درنظر داشته باشیم که مسبب نفرت‌پراکنی علیه غرب است. طبق اعتراف خود هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، "دولت‌های قطر و عربستان سعودی، پشت پرده حمایت‌های مخفیانه مالی و لجستیکی از گروهک داعش و گروه‌های افراطی در منطقه هستند".

در اقدامی هشدار دهنده گزارش‌هایی داریم که نشان می‌دهد آمریکا به دنبال تقویت قابلیت‌های هسته‌ای عربستان است که به صورت ناخواسته باعث بروز عواقبی در منطقه خواهد شد. این حقیقت پیچیده‌ای نیست. مادامیکه سلاح‌های ما روانه این کشور شودفسعودی‌ها این روند را تغییر نخواهند داد، اما چرا؟

به نظر می‌رسد هر زمان که وضعیت موجود تغییر می‌کند، پاسخ این خواهد بود، "این رای نه، این بار نه". ما این جملات را زمانیکه می‌شنویم که سعی داریم به سیاستمداران یادآوری کنیم چهارمین متمم هنوز وجود دارد و یا زمانیکه سعی داریم کشور را از فروش سلاح به تندروها بازداریم.

اگر الان نه پس کی؟

برای واشنگتن پاسخ بسیار ساده است: هرگز. برای جنگ‌طلبانی که کل جهان را چیزی می بینند که باید مجددا شکل بگیرد ما هرگز نباید سربازانمان را به خانه بازگردانیم یا فروش سلاح به افراط‌گرایان را متوقف کنیم البته تا زمانیکه احساس کنیم به نفع ما کار می کنند.

آن‌ها پشت سر خود چیزی جز شکست، خرابی و مرگ برجای نگذاشته‌اند؛ اشتهای آن‌ها سیری‌ناپذیر است.

به تصاویر مرگ و میرها مجروحان و گرسنگان یمن نگاه کنید و بعد به من بگویید که عربستان شایستگی حمایت من و شما را دارد!

من با رئیس جمهور ترامپ در بسیاری از موارد موافقم و از او در برابر انتقاداتی که روزنامه‌های مغرض روا می‌دارند دفاع می‌کنم. اما با فروش سلاح به عربستان به خاطر تقویت امنیت ملی مان نه. من از او می‌خواهم همانطور که در بسیاری از موارد قاطعانه رفتار کرده با این مورد نیز قاطع باشد و این سیاست شکست خورده سابق را رد کند.

ما نمی‌توانیم مدعی باشیم که از سو به دنبال صلح در خاورمیانه هستیم و از طرف دیگر مسابقه تسلیحاتی در منطقه را به راه بیندازیم.

زمان آن فرا رسیده است که بگوییم: "بس است" و اقدام کنیم."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین