کد خبر: ۵۹۸۳۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳

وزارت بهداشت: 60 درصد بیماری‌های عفونی که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، منشا حیوانی دارند

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: به طورکلی در مواجهه با حیوانات باید تمهیدات بهداشتی رعایت شود، در این مورد، شست وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون بسیار توصیه می‌شود. همچنین، مردم باید دقت کنند که از گزش توسط حشرات و حیوانات جلوگیری کرده و در صورت گزش سریع برای درمان اقدام کنند. رعایت اصول بهداشتی در تهیه، طبخ و نگهداری غذا و به حداقل رساندن تماس انسان و دام نیز توصیه می‌شود.
وزارت بهداشت: 60 درصد بیماری‌های عفونی که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، منشا حیوانی دارند
آفتاب‌‌نیوز :

بهزاد امیری به مناسبت روز جهانی زئونوز (بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان)، اظهار کرد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، زئونوز، بیماری‌ها یاعفونت هائی هستند که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره دار قابل انتقال هستند.

وی گفت: در ششم ژوئیه ۱۸۸۵ میلادی، لویی پاستور برای نخستین بار کودکی را با روش واکسیناسیون ابداعی خود، از ابتلا به هاری و در واقع از مرگ حتمی نجات داد و از آن پس، این روز را به عنوان روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری و معرفی شد.

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت بیان کرد: به دلیل نزدیکی زندگی انسان با حیوانات در مناطق شهری و روستایی و استفاده از فرآورده‌های دامی، تمام انسان‌ها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان قرار دارند. از طرفی، حدود ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی که به انسان‌ها منتقل می‌شوند، منشا حیوانی داشته و زئونوز بوده و از سوی دیگر، ۷۵ درصد بیماری‌های عفونی نوپدید نیز از نوع زئونوز محسوب می‌شوند.

امیری بیان کرد: بیماری‌های زئونوز از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم به انسان منتقل می‌شوند. روش مستقیم به صورت تماس مستقیم انسان با حیوان بیمار و نیز گزش و خراش توسط حیوان بیمار و یا از طریق پراکنده شدن ترشحات حیوان بیمار به انسلان منتقل می‌شوند در روش غیرمستقیم نیز عامل بیماری زا از طریق یک واسط مانند پشه، به انسان منتقل می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
به همین خاطره که به دامپزشکی اصلا اهمیت داده نمیشه؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین