کد خبر: ۵۹۹۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

آمریکا بار دیگر به ترکیه درخصوص خرید اس ۴۰۰ هشدار داد

علی‌رغم اظهارات دلگرم کننده رئیس جمهور آمریکا به همتای ترکیه‌ای‌اش، واشنگتن بار دیگر به آنکارا هشدار داد که اگر سامانه دفاع موشکی را از روسیه خریداری کند، عواقبش را نیز باید در نظر بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه پنتاگون رسماً به آنکارا گفت که خرید سامانه‌های دفاع موشکی S۴۰۰ از روسیه را تا ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) لغو کند و یا از برنامه ساخت جنگنده‌های F۳۵ اخراج خواهد شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود ماه گذشته میلادی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن دیدار کرد. پس از این دیدار اردوغان گفت کاملاً اطمینان دارد که کشورش به خاطر خرید سامانه‌های دفاع موشکی S۴۰۰ با تحریم مواجه نخواهد شد.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: اگر ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی S۴۰۰ را خریداری کند، با پیامدهای واقعی و منفی مواجه خواهد شد. این پیامدها شامل لغو مشارکت در برنامه جنگنده‌های F۳۵ می‌باشد.

وی افزود: به نظر من مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و وزارت خارجه به طور باورنکردنی در خصوص این مسئله مصمم هستند. اورتاگوس افزود: مقامات ترکیه کاملاً از قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، آگاه هستند؛ قانونی که در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط کنگره تصویب شد و اجازه می‌دهد برای هر خرید ویژه از تسلیحات روسی تحریم‌هایی اعمال شود.

مقامات آمریکا نگرانند که روسیه از استقرار سامانه S۴۰۰ در ترکیه برای تقویت مهارت‌های این سامانه در ساقط کردن جنگنده‌های غربی استفاده کند.

ترامپ پس از دیدار با اردوغان ظاهراً با اظهارات رئیس جمهور ترکیه متقاعد شده بود که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به آنکارا اجازه خرید سامانه‌های پاتریوت را نداده است. در حقیقت ترکیه در سال ۲۰۱۳ میلادی به جای سامانه پاتریوت یک سامانه دفاع موشکی ساخت چین را به خاطر قیمت پایین‌ترش برگزید اما این توافق لغو شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین