علیرضا حیدری در گفتوگو با ایسنا، درباره مزایای راه اندازی سامانه جامع اشتغال ایرانیان اظهار کرد: قبلاً طرحهایی نظیر این مثل سامانه جامع بازار کار به اجرا درآمده بود که با دفاتر بیمه بیکاری و کاریابیها در ارتباط بودند. بیکاران به مراکز کاریابی مراجعه کرده و هر دفتر به شکل جداگانه ثبت نام از بیکاران را برعهده میگرفت ولی سامانهای به شکل مرکزی و الکترونیکی که تمام اطلاعات در آن متمرکز شود را نداشتیم.
وی ادامه داد: به طور حتم وجود چنین سامانهای به شناسایی بیکاران و شاغلان بازار کار کمک میکند و اگر وزارت کار بتواند به شکل اصولی و کارشناسی و مدیریت شده این سامانه را راهاندازی کند و تمام جوانب راه اندازی آن را هم در نظر بگیرد اطلاعات به دست آمده کمک بسیار بزرگی به سازمانها و دستگاهها و حتی دولت برای تصمیمگیریهای کلان خواهد بود.
این کارشناس بازار کار افزود: سامانه اشتغال ایرانیان سامانهای تحت وب است که امکان رصد هر لحظه اطلاعات و تغییرات را دارد و ما باید متناسب با تغییرات برنامهریزی کنیم و خروجی برنامهریزیها را مورد تحلیل آماری قرار بدهیم. اطلاعات این سامانه خام است و کارکردش میتواند چند منظوره باشد و بخش خصوصی و دولتی از آن در حوزه بیمه بیکاری، تأمین اجتماعی، بازار کار و بنگاههای اقتصادی استفاده کند.
حیدری با بیان اینکه دهه شصتیها رکورددار بیکاری هستند و بیش از ۷۰ درصد بیکاران هم به آنها اضافه شدهاند، گفت: میتوانستیم خیلی زودتر چنین سامانهای را برای رصد بیکاران و شاغلان ایجاد کنیم و نتایج آن را برای تحرک بازار کار و اشتغال فارغالتحصیلان بیکار بکار بگیریم ولی امروز با انبوهی از جمعیت فارغالتحصیلان، زنان و جوانان بیکاری رو به رو هستیم که بازار کار نتوانسته پاسخگوی نیاز این جامعه هدف باشد.
وی در پایان درباره درصد خطای این سامانه گفت: معتقدم میتوانیم اطلاعات آن را پایش و راستیآزمایی کنیم و معیارهای انحرافش را به دست آوریم و با ضریب اطمینان بالا برای آن برنامهریزی کنیم.
در حالی که در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده سالی ۹۷۰ هزار شغل در کشور ایجاد کند، نزدیک به یک میلیون متقاضی شغل هر ساله وارد بازار کار میشوند. معاونت اشتغال وزارت کار اخیراً از اجرای برنامه اشتغال مبتنی بر واقعیات جاری کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه خبر داده که در راستای اهداف برنامه ششم و با هدف گذاری ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار شغل تدوین شده است.