کد خبر: ۵۹۹۴۴۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
سرنوشت مصوبه شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابان‌های پایتخت

ماجرای مخالفت فرمانداری با نامگذاری خیابان‎های پایتخت به نام شجریان، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد

هنوز نامگذاری برخی از خیابان‌های تهران به نام برخی از هنرمندان به شهرداری تهران ابلاغ نشده است. دلیل این اتفاق حساسیت روی برخی از این اسامی است که باعث شده فرمانداری نسبت به آن اعتراض کند، اعتراضی که به اعتقاد یکی از اعضای شورای شهر مبنای قانونی ندارد. در این میان، برخی از پس گرفتن این مصوبه توسط شورا شهر خبر می‌دهند، موضوعی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران آن را رد می‌کند.
ماجرای مخالفت فرمانداری با نامگذاری خیابان‎های پایتخت به نام شجریان، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد
آفتاب‌‌نیوز :

نامگذاری خیابان‌های پایتخت به نام هنرمندان با مرگ یک بازیگر پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون آغاز شد. فروردین‌ماه بود که شورای شهر تهران پس از مرگ جمشید مشایخی با قید دو فوریت خیابان ج را به نام او تغییر داد. یک هفته بعد محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران پیشنهاد جنجالی را به شورای شهر داد که بر اساس آن برخی از خیابان‌های تهران به نام هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد تغییر داده شود. این پیشنهاد بدون هیچ مخالفی و با ۱۷ رأی موافق به تصویب شورای شهر رسید. اگرچه برخی این اقدام شورای شهر را تحسین‌برانگیز و بی‌سابقه خواندند، اما برخی هم به مخالفت با این اقدام برخاسته و اعلام کردند شورای شهر تهران به جای حل مشکلات شهر و مردم، اسم-فامیل بازی می‌کنند. گروهی هم اعتراض می‌کردند که چرا در میان نام این هنرمندان که برخی از آنها مخالف نظام هستند، اسمی از هنرمندان انقلاب نیست؟

رئیس شورا تأیید نمی‌کند

اما و اگرها درباره این مصوبه جنجالی شورای شهر باعث شده است که این مصوبه تا به امروز و با گذشته نزدیک به سه ماه از تصویب آن، هنوز به شهرداری تهران ابلاغ نشود. در این میان، حتی خبرهایی از لغو این مصوبه به گوش می‌رسد. در جدیدترین اخباری که در فضای مجازی منتشر شده، گفته می‌شود که شورای شهر تهران مصوبه قطعی خود در مورد نامگذاری خیابان به نام هنرمندان را از فرمانداری تهران پس گرفته است. البته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران این موضوع را تأیید نمی‌کند و ادامه می‌دهد: «خبری از چنین اتفاقی در دستم نیست و من الان نمی‌خواهم راجع به این موضوع صحبت کنم.»

حساسیت روی برخی از نام‌ها

در این میان، حسن خلیل‌آبادی یکی از اعضای کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران هم این موضوع را رد می‌کند. به گفته او، بخشی از این مصوبه به شهرداری ابلاغ شده است و بخشی از آن هم محل مناقشه است. از طرفی نسبت به نامگذاری بعضی از این خیابان‌ها نظراتی وجود دارد که شورا در حال رایزنی برای برطرف کردن مشکلات و حساسیت‌هاست. به اعتقاد او این حساسیت‌ها و اختلاف‌نظرها روی برخی از اسامی است و با گفت‌وگو حل می‌شود.

اعتراض فرمانداری ملاک حقوقی ندارد

او در پاسخ به این سوال که امکان دارد با حذف دو یا سه نام از این لیست، بقیه نامگذاری‌ها انجام شود، می‌گوید: امیدوارم این نظر شما تحقق پیدا کند. در کمیسیون اعلام کردند که فرمانداری نسبت به بخشی از این نامگذاری‌ها اعتراض دارد.

خلیل‌آبادی ادامه می‌دهد: در واقع هیئت انطباق به مصوبات شورا اعتراض می‌کند و این اعتراض باید طبق نص صریح قانون انجام شده و مشخصاً اعلام شود که بر اساس این ماده قانونی نسبت به این مصوبه مخالفت دارد. نامه‌ای که فرمانداری به شورا ارسال کرده است این ویژگی‌ها را ندارد و به هیچ بند قانونی اشاره نشده است و ملاک حقوقی ندارد و به‌صورت کلی اعلام شده است که ما به این نامگذاری اعتراض داریم.

حالا باید منتظر بود و دید که نتیجه رایزنی‌های شورای شهر چه خواهد شد. آیا حساسیت‌های ایجاد شده باعث لغو کامل مصوبه خواهد شد یا نه، با حذف برخی اسامی حساسیت‌برانگیز اوضاع ختم به خیر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
4
نامگذاری خیابان ها باید با نظر عموم مردم همان شهر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
همین که انتخاب ریاست جمهوری را به امثال شما سپرده ایم بس است
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
هنرمندان و مفاخرین واقعی نیاز به نام گذاری خیابان یا کوچه به اسم خود ندارند هنرمندان و مفاخرین واقعی در سینه مردم جای دارند و سینه به سینه دست به دست در طول تاریخ تکرار می شوند ...ما هنوز خیابانی به نام جامی - بیدل دهلوی-سنایی -عطار-ووو نداریم اما در حیات ادبیات فارسی جاودانه اند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
2
قبلا شنیدیم که گفته بودند در جزئیات دخالت نمیکنند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
5
0
باسلام .با وجود بزرگانی در هر صنف وگروه ....بنده شدیدا با نامگذاری خیابان ها بنام هنرمندان مخالف هستم
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
یک لحظه صبر کنید .... ببخشید شما ؟ میشه خودتون رو کامل و واضح معرفی بفرمایید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
3
0
این کار خوبه یعنی چه که اسم محل ها به نام هنرمندان باشد بیشتر این هنرمندان الگوی خوب و مناسبی برای مردم جامعه نیستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین