کد خبر: ۵۹۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵

دانشمندان هشدار می‌دهند «چرنوبیل» برای گردشگران خطرناک است

پس از آنکه رئیس جمهور اوکراین از تصمیم خود در رابطه با تبدیل «چرنوبیل» به یک جاذبه توریستی رسمی رونمایی کرد، دانشمندان و استادان دانشگاه یه این تصمیم واکنش نشان دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از واشنگتن پست، موج عظیم سفر گردشگران به «چرنوبیل» تقریبا از 10 سال پیش آغاز شد، زمانی که طرفداران بازی ویدئویی « S.T.A.L.K.E.R» می‌خواستند سرزمینی را که در دنیای مجازی ملاقات کردند از نزدیک ببینند.

ماه «می» مینی‌سریال «‌چرنوبیل» روی آنتن رفت و کمپانی‌های گردشگری از افزایش 30 الی 40 درصدی بازدیکنندگان «‌چرنوبیل» ، منطقه متروکه و فراموش شده خبر دادند.

دولت اکراین نیز چندی پیش اعلام کرد، قصد دارد «‌چرنوبیل» را به یک مکان گردشگری رسمی تبدیل کند که انتظار می‌رود این تصمیم در نهایت «چرنوبیل» را به یکی دیگر از «مقاصد سیاه گردشگری» جهان اضافه کند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین که در ماه «می» آغاز به کار کرد در دهم جولای حکمی برای توسعه «‌چرنوبیل» امضا کرد. حال این تصمیم، واکنش دانشمندان و محققان را به دنبال داشته است.

دکتر «جیم بیزلی» استاد دانشگاه گرجستان که از سال 2012 تا کنون حیات وحش منطقه ممنوعه چرنوبیل را برسی کرده است، بیان کرد: «چرنوبیل بدترین فاجعه هسته‌ای در تاریخ بشر محسوب می‌شود. با این که این حادثه 33 سال پیش رخ داد، هنوز یکی از آلودهترین محیط‌های رادیواکتیوی کره زمین بشمار می‌رود.»‌

به گفته دکتر «‌تی استین»‌ استاد دانشگاه میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی، امروزه میزان تشعشات منطقه ممنوعه «چرنوبیل» از مکانی به مکان دیگر بسیار متفاوت است و به همین دلیل توصیه او به بازدیدکنندگان این منطقه داشتن اطالاعات کافی پیش از بازدید و کم‌کردن زمان بازدید از این منطقه است.

او بیان کرد : «هر چه بیشتر در معرض تشعشات قرار بگیرید، تاثیرات مخرب بیشتری از آن را در آینده شاهد خواهید بود.»‌

او به بازدیدکنندگان این مکان توصیه کرد اگر قرار است در این منطقه به چیزی دست بزنند، حتما از دستکش استفاده کنند. او بیان کرد بازدیدکنندگان «چرنوبیل» ‌باید اکیدا از نزدیک شدن به گیاهان و جنگل‌ها دوری کنند. این مناطق بعد از فاجعه به‌خوبی پاکسازی نشده‌اند و هنوز مقدار قابل توجهی از تشعشات در آن جا باقی است.

تحقیقات نشان می‌دهد قارچ‌ها و خزه‌هایی که در این محل رشد کرده‌اند، رادیو اکتیو هستند. خوردن مواد غذایی این منطقه به هیچ عنوان امن نیست.

خطر کمتری کسانی را که بر روی سنگ‌فرش‌هایی که توسط مقامات پاکسازی شده‌اند قدم بر می‌دارند، نسبت به سایر افراد تهدید می‌کند. به گفته «‌استین»‌ این مکان می‌تواند امن باشد، اما این امر منوط به نحوه رفتار گردشگران است.

«‌تیموتی موسیئو» بیولوژیست دانشگاه کارولینای جنوبی که برای بیست سال به بررسی حیات وحش چرنوبیل پرداخته است و اخیرا از سفر سالانه خود به «چرنوبیل»‌ باز گشته است،‌ بیان کرد، از دیدن بیش از 250 گردشگر در خیابان‌های «‌پریپیات» ‌شوکه شده است. به گفته او برخی از گردشگران برای گرفتن سلفی روی سپر ماشین‌های این شهر متروکه می‌نشستند.

این دانشمند بیان کرد:‌ «هرچه تعداد افراد بیشتری به این منطقه سفر کنند،‌ گرد و خاک بیشتری درهوا پخش خواهد شد و مسئله اینجاست که خاک این منطقه آلوده است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین