کد خبر: ۵۹۹۶۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

بدرفتاری مامور نارنجی‌پوش شهرداری بوشهر با یک سگ ولگرد

حیوان بیچاره در دستان مرد نارنجی پوش گرفتار شده و به دور خودش می چرخد، بعد چند نفر از راه می‌رسند و سگ را از دستان مرد نجات می‌دهند و حیوان نیز نجات دهندگانش را رها نمی‌کند...
بدرفتاری مامور نارنجی‌پوش شهرداری بوشهر با یک سگ ولگرد
آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای گذشته کلیپی از رفتار بی رحمانه یک مأمور شهرداری با سگ ولگردی در خیابان سنگفرش واقع در بافت قدیم بوشهر در فضای مجازی منتشر شد.

در این کلیپ یکی از مأموران نارنجی پوش شهرداری بوشهر با بدرفتاری سعی دارد یک سگ ولگرد را بگیرد که چند نفر از اهالی محل مانع او می‌شوند، یکی از اهالی نیز از پنجره خانه‌اش از این صحنه فیلمبرداری می‌کند و بعد کلیپ ضبط شده منتشر می‌شود.

جوابیه اینستاگرامی سازمان پسماند شهرداری بوشهر

در صفحات مجازی و توسط فعالان مدنی و اجتماعی سطح استان نیز اعتراضاتی در این باره مطرح شد تا جایی که پیش از ظهر امروز صفحه اینستاگرامی سازمان پسماند شهرداری بوشهر نوشت: "در راستای شکایات متعدد شهروندان از طریق مراجعات حضوری و تماس با سامانه ١٣٧ مبنی بر مزاحمت و گزیدگی توسط سگ‌های بلاصاحب در محلات مختلف شهر بوشهر، سازمان مدیریت پسماند متصدی امور جمع آوری این سگ‌های بلاصاحب شده است، با توجه به حساسیت‌های محیط زیستی و احترام به حقوق حیوانات، این مأموریت به صورت زنده گیری در شهر بوشهر در حال انجام است، در مورد کلیپ پخش شده مبنی بر اهمال یکی از کارکنان زحمتکش پاکبان در برخورد با این حیوانات که پس از رؤیت تذکر لازم و برخورد با وی صورت گرفته است، اما این انصاف و به حق است کارگری که از شدت گرما بستری می‌شود، و بعد برای حفظ جان شهروندان شب تا صبح به زنده گیری سگ‌ها مشغول است به دست چند نفر مورد ضرب و شتم قرار گیرد؟ اما سازمان مدیریت پسماند به اطلاع می‌رساند با توجه به حساسیت موضوع و احساس تکلیف شهروندان و پیگیری متعدد ادامه این مأموریت با حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و حفظ جان شهروندان عزیز و حقوق حیوانات به انجام می‌رساند."

به گزارش ایسنا، متن منسوب به مدیریت پسماند شهرداری بوشهر ضمن توجیه رفتار غیرمعمول و حیوان آزاری صورت گرفته، سعی کرده است با بیان سختی‌های کار پاکبانان در امر جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد این موضوع را موجه نشان دهد در حالی که آنچه در کلیپ می‌بینیم برای هیچ انسانی پذیرفته نیست.

در حین زنده گیری سگ‌ها، ممکن است چنین مسائلی پیش بیاید

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری بوشهر در خصوص کلیپ منتشر شده به ایسنا توضیح داد: کلیپ منتشر شده کامل نیست، چون بحث شکایت‌های مردمی درباره جمع آوری سگ‌های ولگرد در محله بهبهانی و پارک باسیدون مطرح بود، ما مجبور به زنده گیری هستیم و در حین کار موقعیتی پیش آمده و سگ از قلاده در رفته است، لذا کارگر مجبور به این رفتار شده و دم حیوان را گرفته است. بعد از آن هم رفتار آن دو شهروند که به شکل ناخوشایندی برخورد کرده و ضرب و شتم انجام داده‌اند که تا نیمه‌های شب درگیر این موضوع بودیم.

مهدی عالی پور می‌گوید: در حین زنده گیری سگ‌ها، ممکن است پیش بیاید چون به شکل دیگری امکان گرفتن آنها نیست. ما به کارگر، مسئول شیفت و رئیس سازمان تذکر داده‌ایم. کارگر مورد جریمه نقدی قرار گرفته و مطابق قانون کسر از حقوق و درج در پرونده نیز صورت گرفته اما به اعتقاد من مقصر نیست با این وجود مجازات انجام شده است.

وی توضیح می‌دهد: سگ از قلاده در رفت و کارگر مجبور به این رفتار شده است. البته اصل قضیه اینگونه نبوده است و سگ به خانواده‌ای در پارک باسیدون حمله کرده و فرار کرده بود، من خودم آنجا حضور داشتم. الان نیز به دلیل اینکه آن دو شهروند به شکل شدیدی کارگر را ضرب و شتم کرده بودند بحث قضائی را پیش گرفته‌ایم.

معاون شهردار بوشهر ادامه داد: در جریان زنده‌گیری امکان اذیت شدن حیوان وجود دارد، من آن شب حضور داشتم و دیدم که دو سگ به یک خانواده حمله کرده‌اند، حالا این سگ بوده یا سگ دیگری نمی دانم. اما ما به خاطر امنیت مردم مجبور هستیم این حیوانات را بگیریم، زیرا سگ ناقل بیماری‌های زیادی است و تنها به روش زنده گیری می‌شود گرفتن آنها را انجام داد، این رفتارها معمول است منتها نه به این شکل.

عالی پور در خصوص برنامه‌های حل معضل سگ‌های ولگرد به ایسنا گفت: برنامه‌ای که طبق دستورالعمل انجام می‌شود زنده گیری و انتقال به کمپ است که پس از آن عقیم سازی شده و واکسن‌های مربوطه را دریافت می‌کنند و در همانجا نیز نگهداری می‌شوند و رهاسازی نداریم.

این سگ‌ها بی‌آزار هستند و به کسی حمله نمی‌کنند

در بازدید از محل و صحبت با اهالی خیابان سنگفرش بافت قدیم در خصوص این واقعه جزئیات ماجرا را از زبان شاهدان ماجرا شنیدیم. جوانی که در نزدیکی آن کوچه کار می‌کند می‌گوید: "شب بود که ما صدایی شنیدیم، اول فکر کردیم دعوا شده است و صدای جیغ است، افرادی هم جمع شدند، بعد فهمیدیم که صدای سگ است." او درباره حمله این سگ‌ها به خانواده‌ای در پارک گفت: "این سگ‌ها بی آزار هستند، و به کسی حمله نمی‌کنند و این حرف درست نیست."

او ادامه می‌دهد: "ما ۲۰ سال است که اینجا حضور داریم و کاسبی می‌کنیم، مشکلی هم وجود نداشته، امروز از طرف مأموران سد معبر شهرداری آمدند و برای ما اخطاریه فرستاده‌اند."

مسعود که در کلیپ هم حضور دارد و مانع آزار دادن سگ شده است، در شرح ماجرا می‌گوید: "تقریباً ساعت یازده شب جمعه بود، آن شب ما گرفتار کار بودیم. سگی در این محله هست که به او آب و غذا می‌دهیم، البته به همه سگ‌هایی که اینجا حضور دارند رسیدگی می‌کنیم. یک باره صدای جیغ و داد سگ را شنیدیم، تعجب کردیم چون هیچوقت این اتفاق نمی‌افتاد. با سرعت به کوچه پشتی رفتیم و دیدم که دم این حیوان بیچاره را در دست گرفته و می‌چرخاند. تا رسیدیم طاقت نیاوردم و با او درگیر شدم و سگ را از دستش دراوردم. درگیری آنقدر شدید نبود که مشکلی برایش پیش بیاید، همان چیزی که در کلیپ دیده شد. بعد هم به سرکارم برگشتم. وقتی برگشتیم دیدم مأمور آورده‌اند، به پاسگاه رفتیم و صورتجلسه کردند. شب هم آزاد شدیم و در نهایت فردای آن روز رفتیم و رضایت دادند. دیروز (شنبه) برای ما اخطاریه سد معبر آمد، در حالی که ما عوارض پیاده رو را پرداخت کرده‌ایم و در این سال‌ها هیچ مشکلی نبوده است."

یکی دیگر از اهالی کوچه می‌گوید: "صدای سگ خیلی بد بود و ما فکر کردیم کسی خودسوزی کرده است و یا اتفاق وحشتناک دیگری افتاده است و کسی را کشته‌اند. همسر من خیلی از این سروصداها ترسید."

در کشور هیچ قانونی برای حمایت از حیوانات بلاصاحب نداریم

هر چند مدت یک بار شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پر می‌شوند از اخبار و فیلم‌های حیوان‌آزاری! این اقدام ممکن است از روی جهل، ترس یا مشکلات روانی باشد اما به هر صورت این کار خلاف عرف و حتی آموزه‌های دینی است.

ندا جوادزرین کارشناس حقوقی پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره قانون «حمایت از حیوانات» یا «منع حیوان آزاری» در میان قوانین کشور، عنوان کرد: فعالان محیط زیست پیش از این لایحه‌ای با عنوان منع حیوان آزاری تدوین و آن را برای تصویب به مجلس فرستاده است، این لایحه هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده، در حال حاضر نیز ما در کشور هیچ قانونی برای حمایت از حیوانات بلاصاحبی که حفاظت شده نیستند، نداریم.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه در حال حاضر فعالان حامی حیوانات با استفاده از روش‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی حمایت از حیوانات را به مردم آموزش می‌دهند، گفت: برای جلوگیری از اتفاقاتی همچون سنگسار توله خرس در سوادکوه باید قوانین و مجازات‌هایی با ضمانت اجرایی مشخص وجود داشته باشد.

جوادزرین در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رفتاری که خلاف عرف و اخلاق مدنی است در جامعه تکرار نشود باید قوانینی برای برخورد با تخطی از آن رفتار وجود داشته باشد. اگر قانون منع حیوان آزاری تصویب شود شاید در مراحل اولیه نقص‌هایی در اجرا داشته باشد و حتی به آن توجه نشود ولی با مرور زمان و ورود کارشناسان به موضوع، در نهایت آن قانون تبدیل به یک رفتار مدنی صحیح می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
1
پاسبون توی آستین شون دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
1
شکی نیست که زدن سگ کاری مذموم است ولی زدن رفتگر چقدر زشت و مذموم است؟رهائی سگ و پرخاش کافی بود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین