کد خبر: ۵۹۹۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

توضیح جدید لندن درباره استقرار ۱۵۰۰ نظامی در منطقه

مشاور ارشد وزیر دفاع انگلیس در امور منطقه غرب آسیا در مصاحبه با خبرگزاری امارات، بدون اشاره به توقیف غیرقانونی نفتکش «گریس ۱» در جبل‌الطارق، به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت.
توضیح جدید لندن درباره استقرار ۱۵۰۰ نظامی در منطقه
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که هشدارهای ایران به انگلیس درباره توقیف نفتکش «گریس ۱» در جبل‌الطارق ادامه دارد، یک مقام ارشد وزارت دفاع انگلیس بعد از سفر به ابوظبی با اتهام‌زنی به ایران مدعی شد: «هنجارهای بین‌المللی دریانوردی نقض شده است».

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، سپهبد «جان لوریمر» مشاور ارشد وزیر دفاع انگلیس در امور منطقه غرب آسیا در مصاحبه با این رسانه از حضور بیش از ۱۵۰۰ نظامی انگلیسی در این منطقه خبر داد و گفت که حضور این نظامیان ربطی به تنش‌ها با ایران ندارد.

این مقام انگلیسی به «وام» گفت: «استقرار کنونی نظامیان بریتانیا (به منطقه غرب آسیا) از قبل برنامه ریزی شده و پاسخی مستقیم به (تنش‌ها با ایران) نیستند».

مشاور ارشد وزیر دفاع انگلیس تصریح کرد: «تداوم حضور نظامی ما نشان‌دهنده این نیت ما است. بیش از ۱۵۰۰ پرسنلمان به صورت دائمی در منطقه مستقر هستند و کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی و برخی از پیشرفته‌ترین هواپیماها هم در منطقه حضور دارند».

وی با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال راه‌حل دیپلماتیک و کاهش تنش‌ها در منطقه است، گفت: «بریتانیا به وضوح اعلام کرده است که تمرکز اصلی تلاش‌های ما بر روی یک راه‌حل دیپلماتیک است و ما همه بازیگران را به کاستن از تنش‌های جاری فرا می‌خوانیم».

در حالی که مقام‌های انگلیسی پیش از این با اشاره به حوادث رخ داده برای چندین نفتکش در دریای عمان و بندر «فجیره» امارات، اتهام‌زنی‌های بی سندی ضد ایران مطرح کردند، این مقام وزارت دفاع انگلیس در این مصاحبه بار دیگر به ایران اتهام‌زنی کرد.

توضیح جدید لندن درباره استقرار ۱۵۰۰ نظامی در منطقه
«جان لوریمر» مشاور وزیر دفاع انگلیس

سپهبد لوریمر بدون اشاره به توقیف غیرقانونی نفتکش ایران در جبل‌الطارق ادعا کرد: «با هدف قرار دادن کشتیرانی در حوزه غیرنظامی، هنجارهای بین‌المللی نقض شده است. مهم است که از طریق آبراهه‌های بین‌المللی این منطقه، تجارت به صورت ایمن انجام شود و ما داریم با شرکایمان برای بازگرداندن امنیت دریایی به خلیج (فارس) از نزدیک همکاری و تلاش می‌کنیم».

مشاور ارشد وزیر دفاع انگلیس درباره وضعیت کنونی توافق هسته‌ای ایران و گام‌های اول و دوم این کشور در کاهش تعهدات برجامی خود هم گفت: «ما کاملا روشن و صریح گفته‌ایم که تعهد ما به توافق هسته‌ای، به پایبندی کامل ایران بستگی دارد. ما از این تصمیم آنها متاسف هستیم».

وی افزود: «بریتانیا از ایران می‌خواهد که این اقدام (گام‌های اول و دوم کاهش تعهدات برجامی) را به عقب برگرداند و از انجام اقدامات بیشتری که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند، بپرهیزد. ما در همکاری نزدیک با دیگر شرکای برجام، با فوریت در حال بررسی تدابیر آتی طبق مفاد برجام هستیم».

لوریمر در ادامه مصاحبه، به تعریف از نیروهای مسلح امارات پرداخت و آنها را «یکی از باتجربه‌ترین و توانمندترین ارتش‌های این منطقه» توصیف کرد و گفت: «برای بریتانیا این یک افتخار است که رابطه‌ای محکم و طولانی با ارتش امارات عربی متحده دارد».

مشاور وزیر دفاع انگلیس گفت: «ما به حمایت از برنامه آموزش، مشاوره و تمرینات (نظامی با امارات) ادامه می‌دهیم. بریتانیا همچنان به ترویج ثبات و امنیت منطقه از طریق همکاری‌مان با نیروهی مسلح امارات عربی متحده، متعهد باقی می‌ماند».

این مقام باسابقه ارتش انگلیس ماه گذشته میلادی برای سومین بار در یک سال اخیر، به امارات سفر و با مقام‌های این کشور دیدار کرده است.

به گفته او، انگلیس متعهد به همکاری با همه «شرکای» خود در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس است و در همین چارچوب، لندن چهارم جولای (۱۳ تیرماه جاری) از نشستی با حضور سران نیروهای مسلح کشورهای منطقه میزبانی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین