کد خبر: ۶۰۰۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
یک جامعه شناس با اشاره به اینکه ازدواج سفید هنوز به دغدغه اکثریت مردم تبدیل نشده، گفت: این پدیده تا دغدغه جامعه نباشد، تبدیل به مسئله نخواهد شد گرچه اخیراً تلاش‌هایی شده اما هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

امروز چهارشنبه (۲۶ تیر) همایش منطقه‌ای آسیب‌ها و چالش‌های همخانگی و ازدواج سفید با حضور اساتید و صاحبنظران گروه جامعه شناسی و روانشناسی در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد.

احمد امانی در آغاز این همایش اظهار کرد: اگر گذری به آغاز تمدن داشته باشیم، ازدواج سازوکاری سازمان یافته داشته و حتی در روستاهای دورافتاده ازدواج یک پیوند برای خون بست و پایان یک فاجعه بوده است.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان افزود: در زمان سومریان جایگاه و نقش زن قابل قبول و ارزشمند بوده و ارتباط زن با معابد بسیار پررنگ بوده است.

امانی عنوان کرد: روابط بشر در دنیای دیجیتال معنای دیگری پیدا کرده و در دهه ۱۹۶۰ انقلاب جنسی رخ داد و زنان به دنبال ارزش‌های جنسی حاکم بر جامعه خود رفتند.

وی به آمار همخانگی در دهه ۱۹۷۰ اشاره کرد و گفت: در دهه ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا بیش از هزار زوج بدون ازدواج همخانگی را انتخاب کردند و این عدد در سال ۲۰۱۰ به هفت میلیون زوج همخانه رسید.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه کردستان ادامه داد: این مسئله رفته رفته به آسیا کشیده شد هرچند که در آسیا ابتدا نگاه‌های بازدارنده حاکم بوده است، اما این نوع ازدواج اکنون ۲۰ درصد از روابط بین زن و مرد را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله از دیدگاه جامعه ایرانی نوعی آسیب تلقی می‌شود، گفت: از دیدگاه من این مسئله را می توان نوعی آسیب دانست و با نگاهی دیگر آن را در مسیر تحول یک راه حل به شمار آورد.

در ادامه نیز پنل تخصصی با حضور فرانک قدسی، مسعود بیننده و مختار ویسانی برگزار شد که این مسئله را از جوانب مختلف روانشناسی، جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

*ازدواج سفید نوعی پوست اندازی فرهنگی محسوب می شود

مختار ویسانی در آغاز این پنل اظهار کرد: ازدواج سفید که در ایران با مضمون‌های مختلف همباشی و همخوابگی هم از آن نام برده می‌شود را نباید تنها یک آسیب دانست بلکه می‌توان آن را نوعی پوست اندازی فرهنگی و مرحله گذار از جامعه سنتی به سوی مدرن دانست.

این روانشناس افزود: ازدواج سفید را می‌توان به نوعی نتیجه فردگرایی مطلق در جامعه دانست که در نتیجه آن افراد با هدف سلب مسئولیت و تعهد به آن روی می‌آورند.

وی همچنین عنوان کرد: در ازدواج‌های سفید شهوت، هوس و مسائل جنسی برجسته است و عدم ثبات و نبود صمیمیت و تعهد دیده می‌شود که در نتیجه فردگرایی و دلبستگی‌های ناایمن دوران کودکی بوجود آمده است.

*ازدواج سفید هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست

در ادامه نیز مسعود بیننده این مسئله را از دیدگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار داد و گفت: از منظر جامعه شناختی دو پارادایم اصلی پوزیتیویستی و برساخت گرایی وجود دارد که دیدگاه پوزیتیویستی برخلاف دیدگاه برساخت گرایی کج رفتاری را مطلق و عینی تعریف می‌کنند اما برساخت گرایان پدیده‌ها را ذهنی و نسبی می‌دانند و معتقدند که کج روی تنها یک برساخت اجتماعی است.

این جامعه شناس همچنین با اشاره به اینکه ازدواج سفید هنوز به دغدغه اکثریت مردم تبدیل نشده، گفت: این پدیده تا دغدغه جامعه نباشد، تبدیل به مسئله نخواهد شد گرچه اخیراً تلاش‌هایی شده اما هنوز یکی از مسائل جامعه ایرانی نیست.

*ازدواج سفید شرعی نیست

در ادامه فرانک قدسی نیز به پیشینه ازدواج و خانواده قبل از اسلام تا کنون اشاره کرد و گفت: قبل از اسلام چند شوهری، همجنس بازی و … امری مرسوم بود اما با آمدن اسلام، ازدواج بر مبنای شرع و قانون و با حدود و ثغور صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ازدواج سفید شرعی نیست، اظهار کرد: برخی افراد ازدواج سفید را نوعی ازدواج موقت می‌دانند اما باید این نکته را در نظر داشت که ازدواج موقت شرعی بوده و از این نظر با ازدواج سفید متفاوت است.

قدسی همچنین به تغییر کارکردهای خانواده و تاثیر آن در رواج ازدواج سفید پرداخت و خاطرنشان کرد: کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تربیتی خانواده به دنبال تغییر ارزش‌ها دگرگون شده و موجب ترویج این نوع ازدواج شده که شاکله اصلی آن میل جنسی است.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین
x