کد خبر: ۶۰۰۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

۹ ترفند ترامپ در عملیات روانی

برنی سندرز می‌گوید ترامپ خودش آتش در سبد می‌اندازد و سپس برای خاموش کردن آن انتظار تقدیر دارد. این البته تنها ترفند ترامپ در عملیات روانی روی مخاطبان نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

گروه دیگر رسانه ها: اصطلاح «مرد قدرتمند» را می‌توان به مجموعه ترفندهایی اطلاق کرد که رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در سخنان و اقداماتش بکار می‌گیرد. او همه‌چیزدان، آگاه به وقوع هر بحران پیش از وقوع آن، حساس به خطرات احتمالی و دارای راه‌حل برای همه مشکلات است به شرطی که همه در حمایت از او گرد آیند. بیهوده نیست که بارها از کلمه «بُردن»، «قدرتمند» و «پیروزی» استفاده می‌کند.

بیشتر ترفندهای ترامپ در مواجهه با مردم، سیاستمداران رقیب و دولت‌های متخاصم ترفندهای جدیدی نیستند اما اینکه در دولت او تنها یک نفر و آن هم با تمام قوا در حال بکارگیری این ترفندها است، در نوع خود جالب است

برای اینکه همه در حمایت از او گرد آیند، ترامپ روش‌های ویژه‌ای دارد که احتمالاً از دوران برنامه‌سازی‌اش برای شبکه‌های تلویزیونی یاد گرفته است:

1- آتش بزن و آب بریز

برنی سندرز سناتور دموکرات می‌گوید ترامپ خودش آتش در سبد می‌اندازد و سپس برای خاموش کردن آن انتظار تقدیر دارد. سندرز به ماجرای انصراف رئیس‌جمهور آمریکا از حمله به ایران اشاره دارد. او و تعدادی دیگر از نامزدهای انتخابات 2020 آمریکا باور دارند ترامپ خود مقصر افزیش تنش با ایران است.

سندرز از اینکه ترامپ حتی به جنگ با ایران فکر کند احساس تأسف کرد و گفت «ترامپ همزمان با رویکرد فوق‌العاده تنش‌زا با ایران، با دیکتاتور سعودی عشق‌ورزی می‌کند و من فکر نمی‌کنم این نقشی باشد که ما باید در جهان بازی کنیم».

2- جنگیدن برای حفظ صلح

«شما قرار است اتفاقات تروریستی بیشتری مانند حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را تجربه کنید». این‌گونه هراس انداختن در دل مردم خود چه سودی دارد؟ توجیه جنگ!

ترامپ ادعا می‌کند ایران به تهدیدی علیه کشورهای منطقه تبدیل شده و از تروریسم حمایت می‌کند، پس می‌توان و باید با اقدامات پیشگیرانه از قدرت آن کاست. اینکه خوب است! رؤسای جمهوری گذشته به بهانه‌های مختلف علیه کشورهای دیگر لشگرکشی کرده‌اند که نمونه روشن آن حمله به عراق برای پیشگیری از استفاده صدام از سلاح‌های کشتار جمعی علیه آمریکا و متحدانش است؛ تسلیحاتی که هیچ‌وقت پیدا نشد.

3- بحران‌سازی از یک معضل با هدف بکارگیری اختیارات ویژه

تا زمانی که چند مهاجر از مرزهای آمریکا بگذرند، این مسأله نمی‌تواند مجوزی برای استفاده رئیس‌جمهور از اختیارات ویژه باشد. اما وقتی طی چند ماه همین موضوع به یک بحران بزرگ در رسانه‌ها تبدیل شد، حالا رئیس‌جمهور می‌تواند با خیال راحت به هدف خود برسد و همزمان دو بحران را حل کند: بحران ورود خطرناک مهاجرانِ غیرقانونی، بحران اختلاف نظر با کنگره که به تعطیلی جزئی دولت فدرال انجامید.

ترامپ برای رساندنِ این موضوع به حد یک بحران نه تنها به کنگره درافتاد، بلکه در سخنرانی‌هایش از یک آمار خاص استفاده می‌کرد: «افسران اداره مهاجرت و گمرک 266 هزار از بیگانگان جانی (criminal aliens) را دستگیر کردند که برخی از آنها متهم یا معترف به 100 هزار حمله، 30 هزار جرم جنسی و 4 هزار قتل هستند».

4- قهرمان‌سازی از شخص خود

رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند تنها کسی است که «آمریکا را دوباره قدرتمند» می‌سازد و اگر او نباشد، حتی اگر مردم در انتخابات بعد به او رأی ندهند، اوضاع اقتصادی آمریکا بسیار فاجعه‌بار خواهد شد.

در ماجرای ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک، ترامپ یک داستان را ساخته و پرداخته می‌کرد که در آن «300 زن و دختر از هراس این وضعیت وحشتناک» نجات یافتند، آن هم توسط «افسران شجاع ما در اداره مهاجرت و گمرک». البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و قرار نیست بار قهرمانی این داستان فقط به دوش افسران آمریکایی باشد: «دیوارِ شایسته و بایسته هیچ‌گاه ساخته نمی‌شد. این من هستم که آن را می‌سازم».

5- بیان ساده از موضوعات پیچیده

ترامپ از توییتر خود کمک گرفته تا هر موضوعی را با مردم در میان بگذارد. او گاهی برای بیان مطالب خود از گونه‌ای استفاده می‌کند که مورد تمسخر نخبگان قرار می‌گیرد. اما این مهم نیست. مهم این است که بسیاری از مردم با همین بیان ساده او در سخنرانی‌ها و توییت‌هایش ارتباط برقرار می‌کنند.

6- مطمئن دروغ‌گفتن

رئیس‌جمهور آمریکا یا دروغ نمی‌گوید، یا اگر دروغ گفت آن قدر مطمئن و به کرات آن را تکرار می‌کند که برای مخاطب هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند. واشنگتن‌پست گزارش داده که او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به طور متوسط در هر روز بیش از سه دروغ گفته است. او در گفتارش بارها از جملاتی مانند «همه می‌دانند که …» یا «بسیاری از افراد می‌گویند…» استفاده می‌کند و عبارات «هرگز» و «به هیچ‌وجه» از دهانش نمی‌افتد.

7- مظلوم‌نمایی

دانلد ترامپ بارها به رسانه‌های مخالف تاخته است. او خود را قربانی یک تبانی بزرگ میان سیاستمداران و رسانه‌های قدرتمند می‌داند که نمی‌توانند محبوبیت او را ببینند. Fake News یک اصطلاح پرکاربرد در ادبیات و توییت‌های او است. دانلد برای اینکه مردم آمریکا بدانند او راست می‌گوید و اصلاً قصد مظلوم‌نمایی ندارد، هر از چندی یک خبرنگار را از سالن گفتگوی خبری اخراج می‌کند!

یکی از مهمترین موارد مظلوم‌نمایی وی ارتباطش با روسیه است که همچنان در ابهام مانده است. او البته از فرصت استفاده می‌کند و به گونه‌ای هوشنمندان توییت می‌زند که شما احساس می‌کنید یک عده قصد دارند با ایجاد مزاحمت، او را کلافه کنند و او در حال فریاد زدن است:

Russia has never tried to use leverage over me. I HAVE NOTHING TO DO WITH RUSSIA – NO DEALS, NO LOANS, NO NOTHING!

8- ایجاد دوقطبی احساسی

وقتی مردم احساس کنند دو قطب مخالف با هم در حال جنگ هستند، همین که از قطب مخالفِ شما بدشان بیاید کافی است تا به سمت شما بیایند. این کاری است که ترامپ انجام می‌دهد. او کلمات احساسی با بار مثبت و منفی را بکار می‌گیرد و خود را در جایگاه مثبت‌ها می‌نشاند. الکس جستل در ژانویه 2017 میلادی 100 توییت آخر ترامپ را بررسی کرده و دقیقاً 45 کد مثبت و 41 کد منفی را به دست آورده است. به همین دلیل است او ترامپ از کلماتی مانند «our» و «their» زیاد استفاده می‌کند.

9- کم آوردی طنازی کن

ترامپ هر گاه که در گفتگوها با خبرنگاران کم می‌آورد از طنز استفاده می‌کند تا دوباره اوضاع را در دست بگیرد. یکی از نمونه‌های واضح آن، پرسشی بود که او هر جوابی می‌داد علیه خودش بود. خبری افشا شده بود که او زنان را خوک‌های چاق و سگ تشبیه کرده بود. وقتی خبرنگار از او در مورد چنین اظهاراتی پرسید ترامپ وسط حرف او پرید و گفت: «من فقط رُزی اُدانل را گفتم!». حاضران آن چنان به خنده افتادند که دیگر کسی نیاز ندید ترامپ از خودش دفاع کند.

او قبلاً در مناظره انتخاباتی نیز وقتی جب بوش از او بخاطر تغییر موضعش نسبت به داعش انتقاد کرد، در حین پرسش هیچ نگاهی به بوش نکرد و پس از پایان اعتراضات بوش، ترامپ رو به جمعیت گفت: «این آقا کیه؟»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین