کد خبر: ۶۰۰۸۶۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
نفتکش «استینا ایمپرو» توسط سپاه در تنگه هرمز توقیف و به بندرعباس هدایت شد

متن مکالمات رادیویی ناو جنگی بریتانیا و نیروهای سپاه پیش از توقیف نفتکش انگلیسی

شبکه «بی بی سی» فایلی صوتی از مکالمات رادیویی نفتکش «استینا ایمپرو»، قایق ایرانی و ناوچه انگلیسی منتشر کرده است که با روایت مقامات سپاه پاسداران درباره عملیات توقیف این نفتکش در خلیج فارس همخوانی دارد.
متن مکالمات رادیویی ناو جنگی بریتانیا و نیروهای سپاه پیش از توقیف نفتکش انگلیسی
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه «بی‌بی‌سی» متن یک فایل صوتی از پیام‌های رادیویی رد و بدل شده در عملیات توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» در خلیج فارس را منتشر کرده است. در این فایل مکالمات کوتاهی از نفتکش انگلیسی، نیروهای نظامی ایران و ناوچه انگلیسی که در نزدیکی عملیات حضور داشته است وجود دارد.

براساس این گزارش، آنچه که به نظر از قایق ایرانی شنیده می‌شود این است که به ناوچه «اچ ام اس مونتروس» انگلیس می‌گوید که «قصد دارد از تانکر نفتکش به دلایل امنیتی بازرسی کند.»

در این مکالمه رادیویی که توسط شرکت امنیتی «دریاد گلوبال» به دست آمده است، از قایق ایرانی شنیده می‌شود که به نفتکش، که احتمالا استینا ایمپرو است، می‌گوید که «مسیر خود را تغییر دهد»، و ادامه می‌دهد، «اگر می‌خواهید ایمن بمانید از دستور پیروی کنید.»

سپس، ناوچه اچ‌ام‌اس خود را معرفی می‌کند و به نفتکش انگلیسی می‌گوید: «اگر در حال عبور از "آبهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده در تنگه" (هرمز) هستید، تحت قوانین بین‌المللی عبور شما نباید مورد تهدید یا مانع قرار بگیرد و با مشکلی مواجه شود.»

براساس این گزارش، ناوچه انگلیسی سپس از قایق ایرانی می‌خواهد تایید کند که «قصد ندارد با هلی برن بر روی عرشه نفتکش، قوانین بین المللی را نقض کند...»

ایران اعلام کرده است که علت توقیف این کشتی انگلیسی نقض قوانین و مقررات بین المللی بوده است. روایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره جزئیات توقیف این نفتکش و تصاویر عملیات مربوط که روز گذشته از سوی سپاه به صورت عمومی منتشر شده به روایت این مکالکات رادیویی نزدیک است.

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح چرایی و چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی در عصر جمعه (28 تیر) در تنگه هرمز، اظهار کرد: «نفتکش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

وی افزود: «نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن 2 فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.»

بی بی سی در ادامه گفته، هفته پیش ناوچه اچ ام اس عملیات مشابه موفقی را در حمایت از یک نفتکش که با پرچم انگلیس تردد می‌کرد انجام داده بود اما در عملیات اخیر موفق به جلوگیری از توقیف نفتکش استینا ایمپرو نشد.

نفتکش توقیف شده انگلیسی هم اکنون در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است و سیر مراحل رسیدگی قانونی و قضایی در جریان است و پرونده ای در زمینه نقض قوانین بین المللی برای ان تشکیل شده است.

انتشار این فایل صوتی و تایید روایت ایران در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این منابع غربی مدعی شده بودند که نفتکش توقیف‌شده، اسکورت نظامی نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
7
11
توقیف در مقابل توقیف در جبل الطارق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
چشم در مقابل چشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
2
4
اگر منتشر نمی شد
پنهان می شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
1
2
بهونه داره میاره.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
1
6
بی بی سی چه مو سری میکنه واسه انگلیس.تو که ثابت شده مزدور وطن فروشی لاقل یکم فکر میکردی قبل انتشار این فایل که مثلا میخواستی ایران رو محکوم کنی ولی بجاش اقتدارشو بالا بردی که ناو جنگی انگلیس هم داشته نفتکش رو اسکورت میکرده با این حال نیروهای سپاه بازم کار خودشون رو انجام دادن و ناو جنگی ملکه هم هیچ تکرار میکنم هیچ کاری نتونسته بکنه.زنده باد جوانان اریایی وطنم
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
2
چرا رسانه های داخلی همانند خارجی از برخورد تانکر یا ... با کشتی صیادی ایرانی چیزی نمی گویند در حالی که عامل مهمی بوده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین