کد خبر: ۶۰۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸

اخبار ضد و نقیض از امکان مصالحه ایران و غرب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری آسوشیتدپرس، از امکان مجاز دانستن سطحی از غنی‌سازی در ایران از سوی آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ خبر داد. اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد موضع واشنگتن در مورد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران تغییر نکرده است.

بنا به این گزارش برخی از مقامات اروپایی و آمریکایی گفته‌اند ممکن است در نتیجه پیشرفت در مذاکرات روز چهارشنبه در آنکارا بین علی لاریجانی و خاویر سولانا، بین طرفین مصالحه‌ای صورت بگیرد.

یک دیپلمات غربی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: با توجه به اینکه ایران هیچ‌گاه تعلیق کامل غنی‌سازی را نپدیرفته است قدرت‌های بزرگ تلاش می‌کنند تعریف جدیدی از غنی‌سازی ارائه دهند. براساس این تعریف جدید ایران می‌تواند بخشی از برنامه‌ هسته‌ای خود را بدون تولید اورانیوم غنی‌ شده حفظ کند.

در عین حال شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این تغییر موضع آمریکا در مقابل ایران را رد کرد و گفت: این مساله که ممکن است واشنگتن با حفظ سطحی از غنی‌سازی اورانیوم در ایران موافقت کند،‌ درست نیست.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته‌ نامی از وی آورده شود گزارش داد، انعطاف‌پذیری واشنگتن بسیار بیشتر از گذشته شده است.

این مقام آمریکایی گفت: ما می‌دانیم که با انعطاف‌پذیری در مورد شرایط از سرگیری گفت‌وگو، مذاکرات مستقیم نیز امکان‌پذیر است. وی تقاضای تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم را نیز در همین راستا مطرح کرد.

یک مقام اروپایی نیز گفت: امیدواریم در نتیجه مذاکرات سولانا و لاریجانی دو طرف در مورد تعریف متفاوتی از تعلیق به توافق برسند. این مقام اروپایی نیز که نخواست نامش فاش شود، افزود: ممکن است با دستیابی به یک تعریف جدید، لاریجانی و سولانا بتوانند امکان از سرگیری مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین