کد خبر: ۶۰۰۹۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵

مازندرانی‌ها با کارناوال شادی سال نو تبری را جشن می‌گیرند

مردم مازندران در هفته جاری با برگزاری کارناوال‌های شادی و موسیقی مراسم آغاز سال نو تبری را میزبانی می‌کنند.
مازندرانی‌ها با کارناوال شادی سال نو تبری را جشن می‌گیرند
آفتاب‌‌نیوز :

براساس موثق‎ترین روایت مربوط به سال تبری، آغاز این سال از دوم مرداد ماه است که به گفته تاریخ شناسان، از سال ۱۳۳ پیش از هجرت، مصادف با پادشاهی "قباد ساسانی" و حاکم شدن فرزندش "کیوس" بر سرزمین تبرستان است که آن زمان، دامنه جغرافیایی وسیع آن از شمال غربی خراسان تا مرز آذربایجان و از جنوب نیز به استان قم امروزی نیز می رسید.

برخلاف سال شمسی و میلادی، تمام دوازده ماه سال تبری ۳۰ روزه است و ۳۶۰ روز دارد که پنج روز اضافه هر سال "پیتِک" نامیده شده و به آخر سال اضافه می‌شود. از دقت تقویم تبری همین بس که همانند سال شمسی، در گاهشمار تبری ۶ روز اضافه سالهای کبیسه نیز محاسبه شده است که به ان "ششک" گفته می‌شود.

سال طبری با ماه مرداد که در زبان تبری به آن " فردینه ماه" گفته می شود آغاز و با نوروز ما یا همان تیرماه شمسی پایان می‌پذیرد.

هر سال مردم مازندران به خصوص جنگل و مرتع نشینان که بومیان اصیل استان نیز محسوب می شوند، آغاز سال تبری را با موسیقی، پایکوبی و شاهنامه خوانی جشن می‌گیرند. علاوه بر این در برخی مناطق استان برای جشن آغاز سال تبری ضیافت غذا نیز بر پا می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در باره مراسم امسال اغاز سال تبری اظهار کرد: دوم مردادماه برابر است با آغاز سال ۱۵۳۱ تبری و به همین دلیل چندین برنامه فرهنگی و هنری بومی، با هدایت ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌ها در سراسر مازندران برگزار می شود.

عباس زارع با بیان اینکه ایجاد روحیه‌بخشی و نشاط عمومی در فضای استان از برنامه های استاندار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است، افزود: حلول سال نوی تبری فرصت مناسبی است تا ضمن احیا و پاسداشت فرهنگ و سنت‌های بومی، نسل جدید را نیز با تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و رسم‌های نیاکان‌مان آشنا کنیم.

وی با اشاره به این‌که یکی از سیاست‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، نشاط‌بخشی به جامعه از طریق احیای فرهنگ عامه و ترویج خرده‌فرهنگ هاست، تاکید کرد: به کمک جمعی از پژوهشگران و فعالان فرهنگی استان، ستادی تشکیل شده تا جشن‌های آغاز سال نوی تبری در مسیر کارشناسی شده به مرحله اجرا دربیاید.

زارع تصریح کرد: همه‌ی مازندرانی ها در هرکجا که هستند باید سال نوی خود را با اجرای برنامه‌هایی چون مادرمه، مهمانی، دورهمی و شب نشینی و موسیقی محلی جشن بگیرند.

وی یادآور شد: کارناوال آغاز جشن سال نوی تبری از ساعت ۱۸ تا ۱۹ روز ۲ مردادماه ۱۳۹۸ از میدان ابن شهرآشوب تا بوستان ولایت ساری، آئین ها و موسیقی محلی را برای مردم به نمایش می‌گذارد.

زارع هم‌چنین گفت: علاوه بر برنامه‌هایی که در شهرستان‌ها برگزار می شود، ویژه برنامه‌ی آغاز سال ۱۵۳۱ تبری نیز از ساعت ۱۸ روز ۳ مردادماه در سالن سلمان هراتی اداره کل ارشاد مازندران برگزار می شود که در این مراسم شاهد موسیقی محلی، شعرخوانی، رونمایی از چند جلد کتاب و آلبوم موسیقی و پذیرایی با خوراکی های محلی و مانند این‌ها خواهیم بود.

به گفته او علاوه بر مرکز استان، تمامی شهرها میزبان اغاز سال نو تبری خواهندبود و هر شهرستان و شهر بر اساس برنامه های خود این رسم را برگزار می کند.

گفتنی است که علاوه بر جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روستاهای دیگر مازندران توسط مردم بومی - محلی جشنهایی برگزار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین