کد خبر: ۶۰۱۰۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

کنایه بروجردی به ترامپ: ما بقایای پهپاد آمریکایی را نشان دادیم، بقایای پهپاد ایران کجاست؟

علاءالدین بروجردی می گوید که معمولا هدف از مذاکره این است که به توافقی دست یافته شود، ما سالها در عرصه اختلاف نظر در فعالیت های صلح آمیز هسته ای با آمریکا و اروپا مذاکره کردیم حتی در بالاترین سطح هم رسید.
کنایه بروجردی به ترامپ: ما بقایای پهپاد آمریکایی را نشان دادیم، بقایای پهپاد ایران کجاست؟
آفتاب‌‌نیوز :

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی درباره‌ توقیف نمفتکش انگلیسی در خلیج فارس، واکنش مجلس به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش انگلیسی، ادعای دروغین ترامپ درباره ساقط کردن پهپاد ایرانی، احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا و صادرات نفت کرده است.

در ادامه بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

تحلیل جنابعالی از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در خلیج فارس چیست؟ جزئیات این اتفاق را توضیح بدهید.

حتما مطلع هستید که مسیر حرکت کشتی ها در دریاها همانند مسیر حرکت هواپیماها در فضا و خودروها در زمین است یعنی یک مسیر تعیین شده مشخصی دارند هدف اصلی هم این است که از حوادث احتمالی جلوگیری بکنند اگر قرار بر این باشد که یک کشتی سیستم ناوبری اش را خاموش کند و در جهت مخالف حرکت بکند تخلف آشکار است. در خلیج فارس و تنگه هرمز در تقسیم کار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مشخصا" نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت حفظ امنیت و تردد کشتی ها را بر عهده دارد و از طرف دیگر هم سازمان دریانوردی یک سازمان رسمی ناظر بر عبور و مرور کشتی هاست. آنها { سپاه } هشدار دادند به کشتی انگلیسی که چرا سیستم ناوبری شما خاموش است چرا در جهت مخالف حرکت می کنید آنها(انگلیسی ها) هیچ پاسخی ندادند و آنها ناگزیر شدند برای جلوگیری از حوادث احتمالی و تصادم با کشتی دیگری با توجه به این که در جهت مخالف حرکت می کردند حکم صادر بکنند مبنی بر این که شناور فرد متخلف باید متوقف شود چون سپاه هم یکی از ضابطین اجرایی قوه قضائیه است این حکم را اجرا کرده و کشتی را توقیف کرده اند و در سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی است که ببینیم چه حکمی را برای این تخلف صادر می کنند .

آیا ایران انتقام توقیف نفتکش خود را گرفته است؟

علت این ذهنیت نادرست ایجاد شده همزمانی است، چون در یک فاصله کوتاهی قبل از این، انگلیس ها در یک اقدامی که ما معتقدیم مبتنی بر اجرای دستور آمریکا پس از از دست دادن پهپاد متجاوز آمریکایی ها به فضای جمهوری اسلامی ایران بوده، اقدامی که انگلیس ها انجام دادند یک حرکت کاملا غیر منطقی و خصمانه بود چون این تقارب زمانی وجود داشت این ذهنیت را ایجاد کرده که بعضی ها فکر کردند این عکس العمل در مقابل آن است. هم سپاه به عنوان مجری این تصمیم قضایی و هم سخنگوی وزارت خارجه رسما اعلام کردند و بنده هم در اینجا به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام میکنم. همه اطلاعات موجود و شواهد و قرائن حاکی از آن است که دلائل بسیار متقنی هم هست که این تخلف است و هر کشتی دیگری هم چنین تخلفی را انجام بدهد طبیعتا با چنین برخوردی مواجه خواهد شد.

ادعای دروغین ترامپ مبنی بر انهدام پهپاد ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر آنها مدعی هستند که پهپاد ایرانی را زدند مشابه کار ما را انجام بدهند، بلافاصله غواص های ما رفتند بقایای پهپاد آمریکایی منهدم شده را بیرون آوردند و ما به جهانیان نشان دادیم، این نیست که آقای ترامپ اگر دروغی را گفت یک بار دیگر دروغ را تکرار کند دنیا قبول کند مستندات نیاز دارد " البینة علی المدعی " بنابراین من فکر می کنم که ترامپ یک خطای سیاسی تبلیغاتی را مرتکب شد و تکرار این خطا موجب نمی شود که خطای قبلی محو بشود، یعنی بی اعتباری سخنان رئیس جمهور آمریکا حتما در دنیا بیشتر جلوه خواهد کرد.

آیا مذاکره‌ای با آمریکا صورت می گیرد؟

معمولا هدف از مذاکره این است که به توافقی دست یافته شود، ما سالها در عرصه اختلاف نظر در فعالیت های صلح آمیز هسته ای با آمریکا و اروپا مذاکره کردیم حتی در بالاترین سطح هم رسید یعنی وزراء خارجه و معاونین‌شان و کارشناسان‌شان و خروجی این مذاکره تفاهمی بود به نام برجام و آمریکایی ها به راحتی با تغییر رئیس جمهور این بازی را به هم زدند و توافق را نقض کردند، ما چرا با آمریکا مذاکره کنیم آمریکایی که به این میزان قابل اعتماد نیست که به امضای خودش حداقل احترام بگذارد وقتی چنین کاری می کنند به نظر من هیچ موردی برای مذاکره با آمریکا وجود نخواهد داشت و آمریکا باید اشتباه خودش را تصحیح کند و خروج از برجام را منتفی اعلام کند و تعهداتش را عمل کند و تحریمها را همانگونه که متعهد بود بردارد و فضا برگردد به شرایط قبل از این حوادث اخیر و آن زمان زمانی است که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شرایط جدید تصمیم گیری خواهد کرد.

منبع: العالم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین