کد خبر: ۶۰۱۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

بوریس جانسون در یک قدمی نخست‌وزیری انگلیس

انتظار می‌رود بوریس جانسون امروز (سه‌شنبه) به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار حاکم و نخست‌وزیر آتی بریتانیا انتخاب شود. او موظف است ظرف مدت سه ماه وعده "یا انجام بده یا بمیر" خودش را برای اجرای بریگزیت پیگیری کند.
بوریس جانسون در یک قدمی نخست‌وزیری انگلیس
آفتاب‌‌نیوز :

 بوریس جانسون و رقیبش جرمی هانت، وزیر خارجه کنونی بریتانیا ماه گذشته زمانشان را صرف کسب رای حدود ۲۰۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار (توری) کردند که رهبر جدید بریتانیا را انتخاب خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رای‌گیری عصر دوشنبه به پایان رسید و نتایج امروز (۲۳ ژوئیه) اعلام می‌شود. برنده این رای‌گیری رسما عصر چهارشنبه به عنوان نخست‌وزیر منصوب شده و جایگزین ترزا می‌می‌شود که بر سر ناکامی در تصویب توافق بریگزیت خودش در پارلمان استعفا داد.

جانسون، شهردار سابق لندن که سال گذشته در اعتراض به طرح‌های بریگزیت ترزا می‌از سمت وزیر امور خارجه استعفا داده بود، گزینه مطلوب جانشینی ترزا می‌است و نظرسنجی‌های متعددی شانس او را حدود ۷۰ درصد می‌دانند.

او وارث بحران سیاسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد شد که باید تا ۳۱ اکتبر (نهم آبان ماه) اجرایی شود. جانسون باید اتحادیه اروپا را برای احیای مذاکرات درباره یک توافق خروج ترغیب کند؛ توافقی که این نهاد تاکید دارد قابلیت مذاکره دوباره ندارد. در غیر اینصورت بریتانیا وارد تبعات اقتصادی یک خروج بدون مدیریت می‌شود.

تنها توافق موجود، سه بار از سوی پارلمان بریتانیا رد شده است و بسیاری از قانونگذاران از جمله شورشی‌های حامی اروپا در حزب محافظه‌کار، متعهد شده‌اند تا جلوی تلاش جانسون برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا، آن هم بدون توافق، بایستند.

این شهردار سابق لندن گفته است، تدارکات برای یک خروج بدون توافق را فراهم می‌کند تا مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا مجبور شوند نظرشان را درباره توافق تغییر دهند. جانسون ماه گذشته به تاک‌ردیو گفت: قطعا طرح خودمان را به سوی اقدام عملی می‌کشانیم و آماده‌ایم که ۳۱ اکتبر خارج شویم، هر چه می‌خواهد بشود بشود... یا انجام بده یا بمیر، هر چه پیش آید خوش آید.

بعید به نظر می‌رسد جانسون تا پیش از فردا پست‌های وزارتی مهم را اعلام کند، اما انتظار می‌رود پیروزی او در رقابت رهبری حزب توری با استعفا‌هایی همراه شود که نشان‌دهنده عمق دودستگی در حزب محافظه‌کار بریتانیاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین