کد خبر: ۶۰۱۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
تبلیغات
بیشتر ما در طول شبانه‌روز با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستیم. پیام‌ها، تماس‌ها، پیامک‌ها و بحران‌ها به طور جداگانه‌ای عمل می‌کند تا روز ما را به طرز چشمگیری آشفته‌تر کند. علی‌رغم این واقعیت که ممکن است در وقفه‌های خود قدرت نداشته باشید، می‌توانید پاسخ خود را کنترل کنید. این کار را به یکی از سه روش مختلف انجام دهید، وقفه را بپذیرید، آن را در یک مکان امن قرار دهید یا اهمیت آن را درک کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.
آفتاب‌‌نیوز :

به طور معمول وقتی احساس می‌کنیم شرایط از کنترل خارج شده است، فشار و استرس بر ما غلبه می‌شود. استرس ادامه‌دار باعث کاهش تمرکز و آرامش خواهد شد. برای کاهش فشار در محیط کار، شما باید بخش‌هایی از شرایط را که می‌توانید از عهده آن‌ها برآیید، به عنوان بخش‌های قابل حل در برنامه کار قرار دهید.

به عنوان مثال، شما در اکثر موارد فعالیت‌ها و عملکرد‌های خود را می‌توانید کنترل می‌کنید، با این وجود قدرت اطراف خود یا لحن شخص دیگری را کنترل نمی‌کنید. سعی کنید در نیمه رفتاری خود بی‌عیب باشید و دغدغه‌های بقیه را ترتیب اثر ندهید. اکسیژن برای رفع استرس درصورتی که احساس خستگی بیش از حد دارید بیش از حد اسرتس دارید و یک روز ناراحت کننده گذراندین و باید روان خود را پاک کنید، چند لحظه تنفس عمیق می‌تواند تعادل شما را برقرار کند. اصولاً به مدت ۵ ثانیه از طریق بینی نفس بکشید، نگه دارید و از آن نفس بکشید. این کار به باز کردن ذهن شما کمک می‌کند و تمرکزشما را افزایش خواهد داد.

حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید

بیشتر ما در طول شبانه‌روز با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستیم. پیام‌ها، تماس‌ها، پیامک‌ها و بحران‌ها به طور جداگانه‌ای عمل می‌کند تا روز ما را به طرز چشمگیری آشفته‌تر کند. علی‌رغم این واقعیت که ممکن است در وقفه‌های خود قدرت نداشته باشید، می‌توانید پاسخ خود را کنترل کنید. این کار را به یکی از سه روش مختلف انجام دهید، وقفه را بپذیرید، آن را در یک مکان امن قرار دهید یا اهمیت آن را درک کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. شما باید برای پاسخی که باید نشان دهید، معیار‌ها را تعیین کنید؛ بنابراین می‌توانید به همین ترتیب با واکنش در برابر پیام‌ها در موارد صریح، تعیین وقت در دسترس برای بحث فردی یا بستن اتاق خود در هنگام نیاز به مرکز، به اطرافیان خود آموزش دهید.

چگونه استرس محیط کار را کاهش دهیم؟

روز خود را پرانرژی و با حوصله شروع کنید

برای کاهش استرس در محیط کاری، علاو بر چیدمان منظم دکوراسیون اداری طوری برنامه‌ریزی کنید که انرژی کافی داشته باشید و همیشه متمرکز باشید. بیشتر ما روز خود را با رویکرد «فشار» سپری می‌کنیم و براین باور هستیم که اگر ۸ الی ۱۰ ساعت کامل کار کنیم، کار بیشتری انجام می‌دهیم. در مقابل بهره‌وری کاهش می‌یابد، استرس بیشترخواهد شد و شما انرژی کمی برای سپری کردن بقیه روز خواهید داشت. البته برای خانواده‌ی خود هم انرژی کمی خواهید داشت. برنامه‌ریزی جهت ایجاد وقفه در سراسر روز برای راه رفتن، انجام حرکات نرمشی در پشت میزتان یا تمرین‌های تنفسی مهم است. منابع یک پروژه در حوزه‌ی انرژی انسان می‌گوید که اگر ما برای حدود ۹۰ دقیقه تمرکز شدید داشته باشیم و به دنبال آن وقفه‌ی کوتاهی برای استراحت اختصاص دهیم، می‌توانیم از ایجاد استرس جلوگیری کنیم و دوباره سرحال شویم و با انرژی وتمرکز به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهیم.

تغذیه مناسب وخواب کافی

رژیم غذایی ناسالم، باعث ایجاد استرس در سیستم بدن شما می‌شود. به همین علت توصیه‌ی پزشکان، رژیمی با قند پایین و پروتئین بالاست و وقتی به خوبی نمی‌خوابید، قطعا سرحال نخواهید بود. طبق آمار سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود ۶۰ میلیون آمریکایی خواب کافی را (که برای دوره‌ی استراحت بدن بسیار حیاتی است) ندارند. اگر فکر زیاد مانع از به خواب آرام شما می‌شود یا باعث می‌شود که نیمه شب از خواب بیدار شوید، می‌توانید یک تکنیک ساده‌ی تنفسی را تمرین کنید که سریع به شما کمک خواهد کرد: سوراخ سمت راست بینی خود را بگیرید و برای ۳ الی ۵ دقیقه با سوراخ سمت چپ نفس بکشید این عمل به شما کمک شایانی خواهد کرد.

چگونه استرس محیط کار را کاهش دهیم؟

بینش خود را تغییر دهید

دیدگاه شما نسبت به وقایع استرس‌زا در محیط کاری خود، عموما یک تفسیر ذهنی از واقعیت‌هاست که اغلب از پشت فیلتر عدم اعتماد به نفس خودتان آن را مشاهده می‌کنید. با این حال اگر گامی به عقب بردارید و یک نگاه عینی داشته باشید، تأثیرگذارتر خواهید بود و احتمال کمتری وجود دارد که مسائل را از دید شخصی مشاهده کنید. به این مثال توجه کنید «یک بار، ارباب رجوعی از بخش منابع انسانی شرکتی درخواست کرد که افراد بیشتری را برای یک پروژه‌ی مهم به وی اختصاص بدهند. وقتی درخواست او مورد پذیرش قرار نگرفت، وی سریعا عصبانی شد و حالت تدافعی به خود گرفت و تصور کرد که آن‌ها برای تشخیص نیازها، به وی اعتماد ندارند. او برای مدتی طولانی اصلا فکر نکرد که شاید مشکلات بودجه باعث رد شدن درخواستش شده باشد. وقتی توانست خود را از موقعیت کنار بگذارد و نگاهی عینی به دست آورد، با مدیر منابع انسانی تماس گرفت و گفت لطفا مشکل خود را بگویید، من نیز مشکلم را خواهم گفت و سپس ببینیم که چطور می‌توانیم به یک راه حل برسیم. در نهایت آن‌ها توانستند مشکل را حل کنند.»

سریعا به خود آرامش دهید

وقتی احساس ناراحتی یا خشم می‌کنید، احساس خشمی در بدن‌تان وجود دارد که ممکن است باعث واکنش شما شود. به جای واکنش بلافاصله (که معمولا واکنشی نامعقول و تند است)، از تکنیک تنفس آرام کننده استفاده کنید هوا را از دهان خود وارد کنید، مثل اینکه آن را با نی می‌مکید، سپس به شکل عادی آن را از بینی خود خارج کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، احساس آرامش خواهید کرد و تمایل‌تان به پاسخ سریع کم می‌شود. این کار مثل فشار دادن کلید «توقف» است که به شما زمان می‌دهد تا در مورد واکنش‌تان فکر کنید. این عمل به حدی تأثیرگذار است که حتی می‌تواند باعث آرام شدن طرف مقابل‌تان نیز شود.

چگونه استرس محیط کار را کاهش دهیم؟

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین