کد خبر: ۶۰۱۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

اظهارات وزیر خارجه برزیل درباره «سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایران»

وزیر خارجه برزیل با اشاره به دستور دیوان عالی این کشور برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی گفت که شرکت دولتی «پتروبراس» با خطر تحریم‌های آمریکا مواجه است اما طبق قانون عمل خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال صدور دستور دیوان عالی فدرال برزیل به شرکت نفت و گاز پتروبراس این کشور برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی، وزیر خارجه برزیل تاکید کرد که این شرکت دولتی با تهدید تحریم‌های آمریکا مواجه است.

بنا بر نوشته پایگاه خبری «بلومبرگ»، وزیر خارجه برزیل در واکنش به صدور دستور دیوان عالی فدرال برزیل به شرکت پتروبراس این کشور برای سوخت دادن به کشتی‌های ایرانی درباره احتمال تحریم شدن این شرکت توسط آمریکا و وارد شدن خسارت‌ ناشی از این تحریم‌ها هشدار داد.

«ارنستو آرائوجو» به خبرنگاران در «برازیلیا» پایتخت برزیل افزود: «ما خواستار توجه به این موضوع بوده‌ایم که پتروبراس ممکن است در فعالیت‌هایش در آمریکا دچار خسارت‌هایی شود و این موضوع همچنان هم صادق است اما این شرکت طبق قوانین و تصمیم دیوان (عالی فدرال برزیل) اقدام خواهد کرد».

پیشتر در خبرها آمده بود که دیوان عالی فدرال برزیل به شرکت نفت و گاز پتروبراس که به علت رعایت تحریم‌های آمریکا از تأمین سوخت برای کشتی‌های ایران خودداری کرده بود دستور عرضه سوخت به این کشتی‌ها را داده است.

طبق گزارش‌ها، این حکم ۲۴ جولای (دوم مردادماه) توسط رئیس دیوان عالی فدرال برزیل صادر شده است.

رسانه‌های پیشتر گزارش داده بودند که چند کشتی ایرانی هفته‌ها است به علت نداشتن سوخت قادر به بازگشت به ایران نیستند زیرا شرکت دولتی نفت و گاز پتروبراس از فروش سوخت به آنها به دلیل تحریم‌های آمریکا خودداری می‌کند.

۲۸ تیرماه بود که «رویترز» گزارش داد، شرکت پتروبراس از فروش سوخت به دو کشتی ایرانی حامل ذرت خودداری کرده و این دو شرکت دو ماه در بنادر برزیل معطل سوخت مانده‌اند.

به گفته اپراتور بندر پاراناگوآ برزیل، کشتی‌های «باوند» و «ترمه» که حامل اوره و محصولات پتروشیمی مورد استفاده در کود شیمیایی بودند، دو ماه پیش وارد برزیل شدند. انتظار می‌رفت آنها ذرت بارگیری کنند و به ایران بازگردند اما سوخت کافی برای ادامه سفر نداشتند

این خبرگزاری یک روز بعد (۲۹ تیرماه) هم گزارش داد دو کشتی فله‌بر دیگر ایران هم که با محموله «اوره» به برزیل آمده بودند گرفتار وضعیت مشابهی شده‌اند.

آمارهای ره‌یابی کشتی‌ها نشان می‌دهد کشتی‌ها مدل پاناماگذر (کشتی‌های قابل عبور از کانال پاناما) «دلربا» و «گنج» در نزدیکی بندر «ایمبیتوبا» در جنوب برزیل لنگر انداخته‌اند و قرار بود مسیر مشابه دو کشتی دیگر یعنی «باوند» و «ترمه» را که آنها نیز مشکل سوخت‌گیری دارند، طی کنند.

پیش از صدور حکم دیوان عالی فدرال برزیل، «سیدعلی صادقیان» سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیلی هشدار داده بود که اگر این کشور از سوخت‌گیری کشتی‌های ایران جلوگیری کند، ایران می‌تواند به راحتی تامین‌کنندگان جدید ذرت، سویا و گوشت بیابد.

صادقیان افزود: «من به برزیلی‌ها گفتم که این موضوع را آنها باید حل کنند نه ایرانی‌ها...اگر حل نشود، ممکن است مقامات تهران بخواهند تصمیماتی بگیرند زیرا این یک بازار آزاد است و کشورهای دیگری در دسترس هستند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین