کد خبر: ۶۰۲۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

واکنش سئول به اقدام تجاری توکیو/ نشست فوری کابینه کره‌جنوبی

رئیس جمهوری کره جنوبی به اقدام تجاری ژاپن علیه کشورش واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :

مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی امروز جمعه به تصمیم تجاری ژاپن علیه کشورش واکنش نشان داد و تهدید به مقابله به مثل کرد.

رئیس جمهوری کره جنوبی در این خصوص گفت: اقدام ژاپن علیه ما بی‌پروا و غیرمنصفانه بود. ما در برابر ژاپن شکست نخواهیم خورد. این کار ژاپن بی پاسخ نمی ماند.

در همین رابطه، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز اعلام کرد که مون جائه این امروز نشستی فوری را با هیئت وزیران این کشور در این خصوص برگزار می کند.

«هیروشیگه سکو» وزیر تجارت ژاپن ساعاتی پیش و بعد از نشست کابینه این کشور اعلام کرده بود: امروز دولت در نشست کابینه، قانون کنترل صادرات را بازبینی کرد. کره جنوبی به عنوان تنها کشور آسیایی در این فهرست، اخراج خواهد شد.

بر اساس اعلام این رسانه، توکیو پیشتر نیز اعلام کرده بود که سئول را از فهرست موسوم به کشورهای سفید حذف خواهد کرد؛ فهرستی که در آن کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارند.

حذف کره جنوبی از فهرست تجاری کشورهای سفید موجب به حداقل رسیدن تجارت میان دو کشور خواهد شد.

گفتنی است، کره جنوبی دیروز پنج‌شنبه هشدار داده بود که اگر ژاپن این کشور را از فهرست کشورهای سفید حذف کند، همکاری‌های امنیتی میان ۲ کشور لغو خواهد شد.

شایان ذکر است، وخامت مناسبات سیاسی میان دو کشور، مردم کره جنوبی را به تحریم کالاها و خدمات ژاپنی ترغیب کرده است.

ژاپن نیز محدودیت‌هایی بر صادرات محصولات دارای فناوری پیشرفته به کره جنوبی وضع کرده و بنا بر ادعای کره جنوبی در تدارک آغاز جنگ تجاری با این کشور است.

اما مهمترین عامل ایجاد تنش موجود میان دو کشور، صدور رای سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی بود که شرکت‌های ژاپنی را به جبران خسارت وارده به قربانیان کره‌ای کار اجباری در طول جنگ دو کشور محکوم کرد.

در مقابل ژاپن اعلام کرد که این حکم در تناقض با حقوق بین الملل است؛ چرا که خسارت مدنظر دادگاه در جریان اجرای معاهده سال ۱۹۶۵ پرداخت شده است.

بدین ترتیب روابط دو کشور پس از عادی‌سازی آن در سال ۱۹۶۵ به پایین‌ترین سطح در ماه‌های اخیر رسید، روابطی که ناظران بین‌المللی امیدوارند در جریان دیدار دو ماه آینده رهبران دو کشور به گرمی بگراید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین