کد خبر: ۶۰۲۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

بشار جعفری: ترکیه توافقات آستانه را بی‌طرفانه اجرا نمی‌کند

رئیس هیئت مشارکت کننده دولت سوریه در سیزدهمین دور نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (روند آستانه) گفت که ترکیه، توافقات آستانه را صادقانه و بی‌طرفانه اجرا نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت مشارکت کننده دولت این کشور در سیزدهمین دور نشست کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (روند آستانه) اظهار کرد: بیانیه پایانی سیزدهمین دور نشست آستانه از نظر محتوای سیاسی و نزدیکی به اوضاع واقعی آن، برای سوریه بهتر است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان سیزدهمین دور نشست آستانه افزود: ما ندیدیم که ترکیه، توافقات آستانه و سوچی که بر عقب نشینی گروه‌های تروریستی تا عمق بیست کیلومتری و خارج کردن سلاح‌های سنگین و و نیمه سنگین از ادلب تأکید دارد را صادقانه و بی‌طرفانه اجرا کند.

الجعفری تأکید کرد: ما خواستار اجرای موارد ذکر شده در بیانیه پایانی نشست آستانه به ویژه از طرف ترکیه هستیم. نظام ترکیه به اشغال بخش‌هایی از سوریه و نقض توافقات آستانه ادامه می‌دهد که بر پایبندی به تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت و امنیت آن تأکید دارند. دمشق این اشغالگری را تجاوز دانسته و پاسخ به آن را نیز حق خود می‌داند.

وی ادامه داد: تروریست‌هایی که نظام ترکیه از آنها حمایت می‌کند به سرقت آثار باستانی از عفرین و انتقال آن به این کشور ادامه می‌دهند. سوریه از تمامی حاضران در نشست آستانه می‌خواهد که به مسئولیت‌هایشان عمل کرده و ترکیه را برای اجرای توافقات آستانه و سوچی درباره ادلب تحت فشار قرار دهند.

الجعفری درباره آتش‌بس در ادلب نیز تصریح کرد: دوره این آتش‌بس به رفتارهای ترکیه بستگی دارد و سوریه تا ابد منتظر نخواهد ماند که نظام ترکیه به تعهداتش عمل کند، چراکه میلیون‌ها سوری در ادلب از دولت سوریه درخواست کمک می‌کنند تا آنها را از چنگ تروریسم رها کند.

این مقام سوری خاطرنشان کرد: نه ترکیه و نه آمریکا هیچکدام حق اظهار نظر درباره یک وجب از خاک سوریه را ندارند، آنها با حضور غیرقانونی در سوریه قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کنند. دولت سوریه هرگونه درخواست جدای طلبی از سوی هر طرفی و با هر بهانه‌ای را رد می‌کند، چراکه وحدت ملت سوریه و هماهنگی با دولت آن پایه و اساس مقابله با تروریسم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین