کد خبر: ۶۰۳۲۷۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
استفاده از رانت تحصیلی مذموم است| حساب عربستان و امارات جداست

سخنگوی دولت: آمریکایی‌ها با تحریم ظریف خود را از مذاکره محروم کردند

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه ظریف برخلاف سخنان ترامپ، مورد اعتماد نظام و رهبری است، خارنشان کرد که آمریکایی‌ها با تحریم ظریف خود را از مذاکره محروم کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت گفت: تهاجم بی‌سابقه و تحریم ناشیانه ظریف در حقیقت تهاجم به یک شخص نیست، تهاجم به بنیادهای دولت- ملت ایران است.

«علی ربیعی» پیش از ظهر روز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخ انتخابات در ایران گفت: انتخابات دوازدهم مرداد ۱۳۵۸ اگر چه نخستین انتخابات آزاد در تاریخ ملت ایران نبود، اما بدون تردید کامل ترین و آزادترین انتخابات در جغرافیای منطقه بود.

سخنگوی دولت: آمریکایی‌ها با تحریم ظریف خود را از مذاکره محروم کردند

سخنگوی دولت افزود: بی سبب نیست امروز همین الگوی دولت - ملتی که شکل گرفت، با نخستین انتخابات آزاد و انتخاب های پس از آن، دولت - ملتی که بر مبنای قانون اساسی است، دائما در معرض تهاجم بی امان آمریکا قرار گرفته است.

وی افزود: از کودتای ۲۸ مرداد تا دهه های بعدی مشاهده کردیم که ایالات متحده آمریکا همواره پایه‌های سیاست خارجی خود را در منطقه ما به تعبیر بر شن های روان یعنی بر سست‌ترین حکومت های استبدادی و بحران زا بنا کرده است و اساسا با دولت - ملت برخاسته از رای مردم سر به خصومت گذاشته است.

تهاجم به ظریف تهاجم به بنیادهای دولت - ملت ایران است

ربیعی یادآورشد: تهاجم بی‌سابقه و تحریم ناشیانه به ظریف در حقیقت تهاجم به یک شخص نیست، تهاجم به بنیادهای ملت- دولت ایران است. آمریکا می خواهد القا کند که در ایران یک ملت و یک دولت و یک نمایندگی واحد ملی وجود ندارد. اما این تهاجم چنان ناشیانه و چنان نسنجیده است که جامعه مدنی ما پیشتازانه پشت سر ظریف و در حقیقت پشت سر دولت-ملت حقوقی و قانونی ایران ایستاد و متحد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: تحریم ظریف توسط آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا هنوز از اعتیاد و بیماری مزمن و جان سخت کودتا گرایی رها نشده است و هنوز هم نوع جدیدی از کودتاگرایی در هیات حاکمه آمریکا جاری‌ است و امروز دوباره همان ذهنیت کودتایی را می بینیم که در پس تحریم ظریف عمل می‌کند.

وی یادآورشد: خوشحالیم که قدرت جامعه مدنی ما به اندازه ای است که حمایت از ظریف، حمایت از دولت و ملت و حمایت از تمام نهادهای حاکمیتی در برهه‌های مختلف در مقابل زورگویی های آمریکا را به دنبال داشته است و امروز هم این جامعه پیشتاز مقاومت در مقابل زورگویی آمریکا شده است.

آمریکا با تحریم ظریف خودش را دیپلماسی محروم کرده است

سخنگوی دولت با بیان این که این اقدام آمریکا خلاف همه روندهای دیپلماتیک اتفاق بی‌سابقه ای هم در تاریخ دیپلماسی جهان است، تصریح کرد: اینکه دولتی دائماً ادعای مذاکره کند و بعد وزیر خارجه همان کشور را که دعوت به مذاکره می کنند تحریم کنند اگر مضحک نیست پس چیست؟ در دیدار با یک سناتور از او دعوت می‌کنند که به ملاقات بیاید و سپس او را تحریم می‌کنند.

وی اضافه کرد: به اعتقاد ما این تحریم نشان می‌دهد که سیاستمداران کاخ سفید موضوعات را قدری هم شخصی کردند، این ادعا از روزی که این تیم در آمریکا به قدرت رسید و در مورد ظریف صحبت‌هایی را بیان کردند کاملاً حسادت های کودکانه و شخصی هم در آن نمایان بود.

ربیعی گفت: آمریکا ظریف هراسی و همچنین هراس از منطق و سخنان محکمه پسند وی را به نمایش گذاشته که ریشه در تلاش آنها برای القای دو دولتی در ایران دارد. اما آمریکا باید بداند از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران ظریف مسئول سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی امنیتی و هر مسیر دیپلماتیکی است که باید از مسیر وی بگذرد. همه مسیرها باید از طریق ظریف بگذرد.

وی یادآورشد: این که آمریکایی ها ظریف را تحریم کردند خودشان را از گفت و گو و دیپلماسی محروم کرده‌اند.

ظریف معتمد نظام و رهبری است

سخنگوی دولت افزود: خلاف اظهارات تفرقه افکنانه ترامپ ظریف معتمد نظام و رهبری است. ایستادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش و از همه بیشتر و مداوم تر رهبری معظم انقلاب در پشتیبانی ظریف، یکپارچگی ملی ما علیه کاخ سفید را نشان می دهد.

ربیعی گفت: این اقدام آمریکا، وحدت داخلی ما را تشدید کرده است و واکنش منفی جامعه جهانی را هم در پی داشته و سازمان ملل متحد هم این اقدام را نکوهش کرده است، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که این تحریم ها را به رسمیت نمی شناسند. داخل هیات حاکمه و میان احزاب آمریکا هم مناقشه بر سر این تحریم شکل گرفته است.

وی یادآورشد: از این پس این تحریم یک نماد و سندی محکم بر ناکامی آمریکا در منزوی سازی ایران هم تبدیل شده و صدای ظریف به مثابه زبان گویا و توانمند، قوی تر و پر طنین تر از گذشته شنیده خواهد شد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: اخیرا هم شاهد حمایت مقام معظم رهبری برای چندمین بار از ظریف بوده ایم که این حمایت ها هم نشان دهنده تحلیل نادرست کاخ سفید از تحولات داخلی ایران است.

سخنگو روز خبرنگار را تبریک گفت

ربیعی با اشاره به در پیش بودن روز خبرنگار گفت: از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران این روز را به همه خبرنگاران در روزنامه ها، خبرگزاری های مکتوب و تصویری و همه آن هایی که پشت دوربین هستند، فیلم می گیرند، آنهایی می نویسند، قلم به دست می گیرند، تبریک می گوییم.

وی به مشکلات خبرنگاران پرداخت و افزود: امیدوار هستیم که سه مساله روزنامه نگاری ما یعنی امنیت شغلی، امنیت قلم و معیشت را هم با هماهنگی و همکاری هایی که نهادهای صنفی روزنامه نگاری و مطبوعات در ایران شکل گرفته با دولت بتوانیم روز به روز بهتر کنیم و زندگی روزنامه نگاری را به زندگی بی دغدغه ای تبدیل کنیم.

سخنگوی دولت افزود: من هم به عنوان یک همکار قدیمی رسانه مطمئن هستم شرایطی که روزنامه نگاری ما دارد از تلاش برای جریان سالم و پرمسئولیت نوشتن هیچ گاه دریغ نکرده اند. در روز خبرنگار، یادی می کنیم از شهید صارمی و همچنین این روز را پاس می داریم، به اعتقاد من بهانه این روز می تواند به شروع یک نهضت و تلاش از درون جامعه روزنامه نگاری ما مقابله با آنهایی که بد، افشاگرانه و بی حرمتانه می‌نویسند و در این روزها هم زیاد شاهد آن هستیم، باشد.

در تامین کالای اساسی مردم کمبودی نداریم

ربیعی گفت: با متمرکز شدن اختیارات بازرگانی در قائم مقامی وزرات صمت، گزارشی ارائه شد و در روزهای آینده، نرم افزاری قیمت های صد قلم کالای اساسی که برای زندگی مردم ضروری است؛ به طور روزانه به اطلاع مردم خواهد رساند. سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت های قابل قبول در صد قلم کالا را اعلام می کند تا مردم در صورت تخلف بتوانند در این سامانه اعلام شکایت کنند. شکل بازرسی ها «اسنپی» خواهد بود و نزدیک ترین بازرس به مرکز تخلف مراجعه خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع تامین کالاهای اساسی در نشست امروز هیات دولت، تاکید کرد: کالای اساسی به منظور مصرف و ذخیره برای سال ۹۸ چه از داخل و چه از خارج کاملا خریداری شده و هیچگونه کسری برای کالای اساسی در سال ۱۳۹۸ نخواهیم داشت.

وی درباره قول پیگیری ارزهای اختصاص یافته به وزارتخانه ها هم گفت: وزرات جهاد کشاورزی ۷۰ درصد، وزرات بهداشت ۲۳ درصد، وزرات صمت ۶ درصد و وزرات ارشاد ۱ درصد ارز دریافت کرده اند.

ربیعی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد در بخش جهاد کشاورزی خوشبختانه ۱۰۰ درصد کالاهایی که به آن ها ارز اختصاص داده شده بود؛ وارد کشور شده و موجود است. فاصله ای که با بانک مرکزی دارد به دلیل مفاصا حساب و اسناد ترخیص یا اسناد کشتی هاست که با تاخیر انجام می شود.

سخنگوی دولت افزود: در بخش جهاد کشاورزی این اطمینان وجود دارد که کالاها وارد کشور شده اند و این موضوع کاملا قابل رصد است. به علت تحریم زمان مفاصا حساب ها طولانی شده که این منطق هم از سوی وزارتخانه زیربط و بانک مرکزی قابل قبول است.

ربیعی با اشاره به تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزراتخانه گفت: کمیته اصلی ارزهای تخصیصی توسط آقای همتی تشکیل شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ارزی که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده بود به طور کامل رصد و سفارش های آن عملیاتی شده است و مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: ارز تخصیص داده شده به وزارت ارشاد هم مشخص است و نگرانی از پیگیری و رد ارزی نداریم.

ربیعی با اشاره به تصمیم دولت در برخورد قضایی با متخلفان ارزی توضیح داد: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته زیربط تشکیل دادند و بر اساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار، ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن در حال بررسی است و بررسی های آن کامل نشده است.

سخنگوی دولت درباره ارز اختصاص یافته به دارو هم گفت: یک میلیارد و سیصد میلیون دلار که برای واردات بوده و ۵۵۰ میلیون برای واردات کارخانه های تولیدی بوده است که بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد.

وی افزود: با دقت وزارت بهداشت پنج پرونده تعلل هم به دادگاه معرفی خواهد شد که جزییات آن را وزیر بهداشت اعلام می کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: همانگونه که تضمین دادیم و اعلام کردیم حتی از یک سنت ارز دولتی هم عدول و غفلت نخواهد شد و با دقت تمام رسیدگی خواهیم کرد.

استفاده از رانت تحصیلی مذموم است

ربیعی درباره طرح معاون حقوقی قوه قضاییه درباره «عدم تحصیل فرزندان مسئولان کشور در خارج» گفت: البته معاون قوه قضاییه دیدگاه شخصی خود را اعلام کرده اند، اما اگر هر طرحی به قانون تبدیل شود قابلیت اجرا خواهد داشت و ما نیز خود را بر اجرای آن موظف می دانیم و تبعیت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر مبارزه و جلوگیری از استفاده از رانت افزود: هر کسی از یک فرصت برای تحصیل در خارج از کشور و یا در بورس های داخل کشور به صورت رانت استفاده کرده باشد مذموم است.

وی گفت: اگر فرزند یکی از مسئولان امکان و فرصت پیدا کند که به خارج از کشور برود و بورس بگیرد و تحصیل کند؛ اگر هر کسی که می شناسد و مطلع است اسامی را اعلام کند، قابلیت پیگرد دارد.

سخنگوی دولت گفت: گونه های مختلف رانت را تجربه کردیم رانت بورسیه های تحصیلی از سنت هایی نادرستی بود که وجود داشت بورس های تحصیلی که دانشجویان چند ترم در خارج از کشور ثبت نام می کردند و پس از آن به داخل انتقال پیدا می کردند که هیچ کدام آنها درست و زیبنده نیست.

وی افزود: تحصیل فرزندان مسئولان با استفاده از رانت مذموم است که باید همین الان هم برخورد شود؛ از جنبه امنیتی این موضوع می تواند برای هر کسی در هر جایی اتفاق بیافتد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این طرح از طرف معاون قوه قضاییه چون به شکل رسمی اعلام نشده است و من از دیدگاه وی کاملا مطلع نیستم باید طرح به صورت رسمی بیان و ارسال شود تا بر اساس جزییات بتوانیم نظر بدهیم.

قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره دعوت سناتور آمریکایی از ظریف برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید گفت: بگذارید جزئیات این دیدار را ظریف فردا در نشست مطبوعاتی که خواهند داشت بیان کنند.

وی افزود: بدون پیش شرط های گفته شده مبنی بر قطع تروریسم اقتصادی در هیچ کجا مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت. این نخستین بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم.

ربیعی با اشاره به خروج دولت ترامپ از تعهدات فراوان بین المللی دولت آمریکا خاطر نشان کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که با آمریکا مذاکره ای انجام شود و کاخ سفید باز هم از دیدگاه خودش بر نگردد. این نوع مذاکره چه از طرف ظریف و چه هر فرد دیگری که فقط برای دیده شدن است، قابل قبول نیست. اگر آمریکایی ها به دنبال مسائل داخلی خودشان چون انتخابات و چشم و هم چشمی های داخلی هستند، ما اسیر آن ها نخواهیم شد.

ربیعی تاکید کرد: ما مسیر هر کسی که می خواهد به میز مذاکره برگردد را قبلا اعلام کرده ایم که قطع تروریسم اقتصادی و تحریم های ظالمانه است.

سخنگوی دولت در توضیح شائبه ای که ایرانی ها برای مذاکره منتظر بازگشت دموکرات ها به قدرت هستند، افزود: برای ما فرقی نمی کند سرنشین آن «خانه پوشالی» تیم دموکرات یا جمهوری خواه باشد در هر صورت ما بر اساس اصول و منافع خودمان صحبت خواهیم کرد.

ربیعی درباره علت خشم آمریکا از ظریف هم گفت: فکر می کنم بخشی از خشم گروه ترامپ از ظریف به خاطر این است که آن ها تصور می کنند چرا او با دموکرات ها مذاکره کرد، با ما مذاکره انجام نمی کند. باور نمی کنید گاهی اوقات رفتارهایی در سطح کشورهای قدرتمند دیده می شود که انگار داستان های کودکانه در حال رخ دادن است. کشورهای قدرتمند اینگونه دنیا را به بازیچه می گیرند و به خاطر اختلافات داخلی خودشان بسیار خون ها و فراوان حق ها را در دنیا پایمال می کنند.

دولت بدون مداخله از افزایش مشارکت در انتخابات مجلس حمایت می کند

ربیعی درباره ایجاد فضای رقابتی برای افزایش مشارکت سیاسی مردم گفت: وزیر کشور از مدت ها قبل رایزنی با گروه های مختلف سیاسی را به صورت مجزا شروع کرده است و جلساتی هم داشته است.

سخنگوی دولت افزود: دولت از برگزاری انتخابات با مشارکت بالا حمایت می کند و حتما وجود سلائق مختلف نشاط و پویایی انتخابات را و حتی در این شرایط نشان دهنده قدرت همه برابر یاوه گویی های آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ گفت: در آن انتخابات همه گروه ها و احزاب، مشارکت داشتند. زنده یاد آیت الله طالقانی بیشترین رای را آورد و بقیه رای های پایینی داشتند، اما در انتخابات حضور داشتند.

ربیعی بیان کرد: دولت از دیدگاه های مختلف که در چهارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و فعالیت می کنند استقبال می کند.

وی تاکید کرد: دولت بدون هیچ مداخله ای از برگزاری پر شور انتخابات مجلس با مشارکت بیشتر مردم حمایت می کند، وزیر کشور نیز مانند دوره های گذشته ماموریت دارد و تلاش هم می کند تا تنوع بیشتری از گروه های سیاسی، در انتخابات حضور داشته باشند.

برای شناسایی دهک های پردرآمد شفاف عمل می کنیم

ربیعی درباره شناسایی و حذف سه دهک پر درآمد جامعه از دریافت یارانه ها گفت: طبق قانون بودجه شناسایی و حذف افراد پر درآمد وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در سال های قبل نیز بر اساس پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان حدود ۵ میلیون نفر در سه دهک بودند که شناسایی و حذف شدند البته تعدادی هم اشتباه شده بود که اصلاح شد، اما تعداد زیادی حذف شدند.

وی با بیان اینکه در خصوص شناسایی و حذف دهک ها شفاف عمل می کنیم گفت: الان هم اگر افراد پر درآمدی در شناسایی شوند از دریافت یارانه حذف خواهند شد. اگر بر اساس شاخص ها موارد دیگری شناسایی شود، شفاف اعلام می شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روسیه و چین نسبت به کشورهای اروپایی در زمینه تحریم، تعهداتشان را بهتر انجام دادند و تا چه حدودی روی این کشورها برای فروش نفت و تعهدات می توان حساب کرد، گفت: انتظار همین است که چین و روسیه تبعیتی از تحریم های آمریکا را نپذیرفتند. البته فشارهای زیادی روی شرکت های چینی و روسی می آورند و آمریکایی ها به تک تک شرکت هایی که می خواهند با ایران کار کنند تماس می گیرند.

ربیعی افزود: اما با این وجود از همه آنهایی که در دنیا به تحریم ترامپ توجه نکردند سپاسگزاری می کنیم. چرا که به حیثیت کشور خود پایبند بودند. چین و روسیه هم در این جهت برای ما دیدگاهشان مغتنم است.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از هر شرایطی که بتوانیم تحریم ها را به نحوی پشت سر گذاشته و نگذاریم که اثرچندانی به زندگی مردم داشته باشد استفاده می کنیم.

ربیعی یادآور شد: فقط کشورهای چین و روسیه هم نیستند. فرصت های زیادی در پیش روی ما است. البته مقام های این دو کشور از این امر حمایت می کنند. به طور قطع ایران بزرگ با همسایه های متعددی که دارد در انزوا و دام آمریکا گرفتار نخواهد شد.

حساب عربستان و امارات جداست

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تغییر رویکرد امارات می تواند در کاهش تنش های منطقه ای تاثیر داشته باشد و این که می تواند منجر شود که عربستان هم مسیر مثبتی را در گفت و گو با ایران باز کند، گفت: همیشه از حسن همجواری و فعالیت برای تقویت مناسبات میان کشورهای همسایه استقبال کردیم. یکبار اعلام کردیم و باز اعلام می کنیم که حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می دانیم و معتقدیم کشورهایی که در منطقه هستیم می توانیم امنیت منطقه را خودمان ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما از اظهاراتی که مقام های دولت عربستان سعودی داشتند استقبال می کنیم منتها منتظر اقدامات عملی برای این اظهارات هستیم. پا پیش گذاشتن با اقدامات عملی، ایران هم از آن استقبال خواهد کرد.

وی گفت: ما از قطعنامه هایی که برای امنیت صیادی صورت می گیرد و همچنین از سایر موافقتنامه هایی که برای پیشرفت روابط دوجانبه هم باشد استقبال می کنیم.

ربیعی تاکید کرد: اگر هر برنامه ایی برای امنیت کشتیرانی در منطقه هست ما در آن مشارکت می کنیم و خودمان را مسئول امنیت می دانیم و ایران خود را به عنوان یک کشور بزرگ و پرقدرت برای امنیت خلیج فارس و آبراه های منطقه می داند.

استدلال دولت در هیات حل اختلاف قوا متقاعدکننده بود

ربیعی درباره تشکیل هیات حل اختلاف قوا و بررسی نامه رئیس جمهوری به رهبری گفت: این هیات تشکیل شده است و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نمایندگان دولت در جلسات شرکت می کنند.

وی به گزارش معاون پارلمانی رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در این جلسات حضور دارند که با حوصله به استدلال های نمایندگان دولت گوش کرده اند که جای قدردانی دارد.

ربیعی بر دیدگاه دولت مبتنی بر قانون اساسی تاکید کرد و افزود: نباید بر آن چه که در قانون اساسی شامل سوال و استیضاح و نحوه اجرای آن مصرح شده است، چیزی اضافه شود.

وی گفت: قانونی اساسی کشور برای اعمال نظارت مجلس بر دولت در درون خود ظرفیت دارد و از طرفی نباید موجب سست شدن نظام های اداری شود.

ربیعی گفت: بیان نظرات، سوال و استیضاح حق مجلس است اما هر گزارش سالانه و ارائه برنامه برای سال بعد به مجلس، وزارتخانه ها را برای تدوین گزارش بنا به احترامی که برای مجلس قائل هستند، از برنامه ریزی و اجرای آنها بازخواهد داشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هیات حل اختلاف هنوز نظر خود را بیان نکرده است، اما نمایندگان دولت ضمن تشکر از سعه صدر سایر نمایندگان در هیات، معتقدند که نظر و استدلال های دولت در این جلسات متقاعد کننده بوده است.

لوایح را در دولت دقیق و عمیق بررسی و تدوین می کنیم

ربیعی گفت: موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و همچنین تجدید نظر در برنامه های مالیاتی کشور نیز در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است که دو سه جلسه دیگر ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: مالیات بر مسکن در لایحه فعالیت های اختلال زا پیش بینی نشده است، اما در اصلاح ساختار بودجه و تخفیف های مالیاتی برای تولید، اقدامات خوبی شکل گرفته و از تولیدکنندگان حمایت های مالیاتی صورت گرفته است اما در خصوص کارهای که تولیدی نیست و بنا بر بازار صورت می گیرد مواردی پیش بینی شده است و از طرفی مالیات نظام تامین اجتماعی در اصلاح ساختار بودجه پیگیری می شود.

ربیعی افزود: دقت بیشتر برای ارسال لوایح از دولت به مجلس و انجام کار عمیق تر روی آنها، کمک بسیاری به تدوین آنها می کند؛ ما برای کار کارشناسی نمایندگان مجلس احترام قائلیم، اما هر چه برای تدوین لوایح، عمیق تر و دقیق تر کار کارشناسی انجام دهیم در مجلس برای تصویب آن کار کمتری صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف ۴ صفر از پول ملی و تاثیر آن در اقتصاد کشور گفت: این طرح در سالهای گذشته همواره مخالف و موافق هایی داشته است. در دولت های قبل هم این ایده مطرح بوده است.

ربیعی افزود: بحث ما انطباق با واقعیت های جامعه است. امروز اگر در خیابان ها بروید آیا شنیده اید که کسی بگوید قیمت این جنس چند ریال است. مردم دچار یک دوگانگی و تناقض هستند که ما دنبال کم کردن این تناقض هستیم.

سخنگوی دولت کاهش هزینه های محاسباتی، ثبت، حمل اسکناس، اشتباهات محاسباتی، زمان مصروف در مبادلات در بازار کالا، خدمات پول و مالی، آسانی در ثبت اعداد و ارقام پولی، آسانی در بیان ارزش مقدار پولی که نسبتی با ارز دارد، صرفه جویی در هزینه چاپ اسکناس و کاهش تمایل به ذخیره کردن ارز های خارجی و سایر دارایی های پربازده را از دیگر محاسنات کاهش صفر از پولی ملی عنوان کرد.

وی یادآور شد: به اعتقاد کارشناسان سازمان برنامه و بودجه برای اجرای بسته سیاست های پولی و مالی و درآمدهای حقیقی ضدتورمی هم کمک می کند. معتقدم این یک بازتعریف برای پشتوانه جدید پول ملی ما خواهد بود البته در کنار آن ملاحظاتی صورت نگیرد آثار منفی هم داشته باشد.

ربیعی تاکید کرد: قطعا این تصمیم دولت با سایر جنبه هایی که بتواند آثار مثبت آن را بیشتر کند معنادار خواهد شد، البته این کاهش صفر هیچ ربطی نه در کاهش و نه در افزایش تورم و قدرت خریدم مردم نخواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: از هر طرف که نقد کنند به نظر من نقد درستی نیست. ما امیدواریم که شکل اجرا و توضیحاتی که داده خواهد شد شرایطی را ایجاد کند که منافع بیشتری برای مردم داشته باشد.

قیمت نهاده ها را برای تولیدکنندگان مرغ ارزان تر می‌کنیم

ربیعی درباره افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: با بررسی های انجام شده مشخص شد گرمای هوا در ۲ ماه گذشته روی وزن گیری مرغ ها تاثیر گذاشته شده است و باعث کاهش وزن مرغ ها شده است.

وی بیان کرد: البته افزایش گرما باعث بیماری های مرغی هم شد و یکباره کشور را با یک کمبود مرغ به صورت مقطعی مواجه کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به این که «حدود ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی افزایش پیدا کرده است» گفت: قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است و در کوتاه مدت بازار و قیمت مرغ به تعادل بر می گردد. در حال حاضر قیمت ها در کانال ۱۴هزار تومان است اما در حال کاهش و بازگشت به کانال ۱۲ هزار تومان است.

ربیعی تصریح کرد: دولت قیمت نهاده ها را -که مهمترین عامل در قیمت گذاری مرغ است - برای جوجه ریزی و مرغداری ها ثابت نگه داشته است و تلاش می کند حتی ارزان تر از قبل در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
2
1
خدا رو شکر دیگه یه عده تو مملکت ما فهمیدن که وقتی گفته میشه اینا آدم مذاکره نیستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
اشتباه منفی شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
2
0
آمریکا مذاکره نمیکنه.... فقط داره طرف مقابل را محک میزنه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
1
مگه ظریف اجازه مذاکره داشت!؟ پس حیف شد!.
آمربکا چه ضرری کرد !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
0
خوشبختانه ما ایرانیها استاد سوزاندن فرصتهای طلایی هستیم و بعد هم میشینیم افسوس خوردن که اگر چنین بود چنان بود و الی آخر .......؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین