کد خبر: ۶۰۳۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
/تحلیل- واشنگتن پست/

عربستان راهی طولانی تا احترام به منزلت انسانی دارد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تدابیر اخیر حکومت عربستان در راستای اعطای آزادی‌های بیشتر به زنان این کشور را به رغم جدید بودن آن در راستای احقاق حقوق زنان ناکافی خوانده و نوشته است: حقوق بشر زیورآلات کاخ پادشاهی نیست که ولیعهد در زمان احتیاجش آن را خرج کند.
عربستان راهی طولانی تا احترام به منزلت انسانی دارد
آفتاب‌‌نیوز :

واشنگتن پست در این مطلب خود می‌نویسد: "اقدامات اخیر حکومت عربستان برای کاستن کنترل مردانه بر زنان این کشور و اعطای اختیارات بیشتر به زنان را می‌توان تحسین و تشویق کرد اما این اقدامات حکومت عربستان توجه ما را همچنان به آن چه که از این زنان در این کشور دریغ شده جلب می‌کند.

نظام حاکمیت مردان بر زندگی زنان در عربستان موجب می‌شود که زنان عربستانی مجبور باشند برای دست زدن به طیفی از فعالیت‌ها از مردان محرم خود مجوز دریافت کنند.

با این حال احکام جدید حکومت عربستان یک بخش از موارد الزامی دریافت مجوز از محارم را در خصوص دریافت پاسپورت برداشته و به این ترتیب زنان عربستانی می‌تواند به اختیار خودشان پاسپورت دریافت کنند.

در عین حال شاهزاده ریما بنت بندر، سفیر عربستان در واشنگتن در توییتر عنوان کرد: زنان عربستانی همچنین اجازه پیدا کردند که به صورت مستقل و بدون نیاز به دریافت مجوز از محارم مرد خود به سفرهای خارجی بروند و این نیز همچون موضوع دریافت پاسپورت اهمیت دارد و یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

با این حال این سوال پیش می‌آید اگر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اکنون به عنوان رهبر دو فاکتوی این کشور می‌تواند تدابیری را اجرا کند چرا پس کاملا زنان عربستانی را از قید و بندهای این نظام حاکمیت مردان بر آنها رها نمی‌سازد؟ چرا زنان عربستانی اکنون باید همچنان برای موضوعات دیگر نظیر ازدواج کردن، خارج شدن از زندان و یا طی کردن تحصیلات عالی از محارم مرد خود مجوز دریافت کنند. چه توجیهی وجود داشته که تنها در حال حاضر تعداد کمی تغییرات در خصوص حقوق زنان در عربستان اجرا شود.

حکومت عربستان یک حکومت دیکتاتوری است و این شاهزاده عربستانی نیز طبق میل خود تغییرات را اعمال می‌کند. این تصمیم جدید برای زنان زندانی در عربستان شامل لجین الهذلول که در شب ۱۵ مه ۲۰۱۸ در خانه‌اش به اتهام جسارت برای احقاق حقوق بیشتر زنان از جلمه حق رانندگی دستگیر شد، تلخ و شیرین است. اگر عربستان واقعا در زمینه کمک به زنان به منظور دستیابی به پتانسیل کامل خود جدی است پس باید اکنون هذلول و زنان دیگر فعال حامی حقوق زنان عربستان را از زندان آزاد کرده و علاوه بر آنها مردانی همچون رائف بدوی وبلاگ نویس مخالف حکومت را نیز که از آنها حمایت می‌کردند، هم آزاد کند.

این در حالی است که ولیعهد عربستان بیشتر تمایل دارد موضوع صحبت را عوض کرده و صرف موضوع دورنمای توسعه ۲۰۳۰ در راستای جذب سرمایه گذاران خارجی کند. با این حال این تغییرات موجب نمی‌شود که صفحه‌های تاریک لقب خورده در زمان حکومت وی بسته شده و ناپدید شود. اتفاقات تاریکی شامل قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار اصالتا عربستانی واشنگتن پست و تداوم سرکوب آزادی بیان و سرکوب مخالفان و تداوم جنگ غلط در یمن.

حقوق بشر زیورآلات کاخ پادشاهی نیست که یک ولیعهد بخواهد در زمانی که احتیاج به بهتر کردن روابط عمومی خود دارد آن را رعایت کند.

یک سری ارزش‌های جهانی هستند که متعلق به همه انسان‌ها هستند در حال حاضر در عربستان همچنان در سطح وسیعی از این ارزش‌ها سوءاستفاده می‌شود و حکومت عربستان مسیری طولانی تا زمان احترام به منزلت انسانی دارد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین