کد خبر: ۶۰۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۵
ارزیابی دیدار رایس و متکی

آقامحمدی: اجلاس عراق جای مذاکره نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اجلاس بین‌المللی شرم‌الشیخ برای کمک به ثبات و امنیت در عراق، روز جمعه 13 اردیبهشت با حضور وزرای خارجه همسایگان عراق و قدرت‌های موثر بین‌المللی آغاز خواهد شد. این اجلاس با توجه به شرایط پیچیده عراق و اختلافات ایران و آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار است به ویژه که «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال گفت‌وگوی رو در رو با «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه ایران خبر داده است. 

«علی آقامحمدی» عضو سابق شورای عالی امنیت ملی، شرکت ایران در اجلاس شرم‌الشیخ را فرصتی می‌داند که باید از آن برای بررسی درست وضعیت عراق استفاده کرد.

این دیپلمات ارشد و کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: اشغالگران تحلیل‌های یک طرفه‌ای از وضعیت عراق ارائه می‌دهند و برخی جریاناتی که به تروریسم در عراق کمک می‌کنند، با آمریکا همسو هستند.

آقامحمدی ادامه داد: در شرم‌الشیخ باید وضعیت عراق صادقانه بررسی شود و نباید از ناامنی موجود در عراق برای تضعیف دولت مالکی استفاده شود.

وی در پاسخ به اینکه «آیا مذاکرات شرم‌الشیخ می‌‌تواند گشایشی برای مذاکره میان ایران و آمریکا باشد؟»، گفت: در رابطه با مسائل ایران و آمریکا استراتژی ما این بوده که این مساله باید میان ایران و آمریکا حل شود نه در زمین عراق.

آقامحمدی تصریح کرد: روابط دوجانبه نیازمند مذاکرات همه جانبه است. آمریکا هم اکنون در حال اقدامات خصمانه است که برای آغاز مذاکرات باید آن را قطع کند و همچنین سخنان خصمانه را کنار بگذارد.

وی با بیان اینکه «تا این سخنان و اقدامات خصمانه وجود دارد، زمینه برای مذاکره ایجاد نخواهد شد» در عین حال اظهار داشت: ما از مذاکره فرار نمی‌کنیم اما مذاکره باید برای هدفی باشد.

سخنگوی سابق شورای عالی امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاس شرم‌الشیخ جای مناسبی برای مذاکره در مورد مسائل ایران و آمریکا نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین