کد خبر: ۶۰۴۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
ماجرای ابری پهناور از تشعشعات هسته‌ای

روسیه و چرنویلی دیگر؟ سال ۲۰۱۷، در مایاک چه اتفاقی افتاد؟

ابری پهناور از تشعشعات هسته‌ای که در سال ۲۰۱۷ قاره اروپا را پوشش داد، حاصل یک حادثه هسته‌ای در جنوب روسیه بود؟
روسیه و چرنویلی دیگر؟ سال ۲۰۱۷، در مایاک چه اتفاقی افتاد؟
آفتاب‌‌نیوز :

محققان می‌گویند، دلیل مشاهده ابری از تشعشعات هسته‌ای در اواخر سپتامبر ۲۰۱۷ در اروپا فقط می‌تواند به حادثه‌ای در تاسیسات هسته‌ای مایاک، در کوهستان اروال روسیه مربوط باشد. روسیه هم در آن زمان تایید کرده بود که در این منطقه این ابر مشاهده شده است. اما این کشور اعلام نکرده که در مایاک حادثه‌ای رخ داده است.

جرج اشتاینهازر، استاد دانشگاه لایبنیز هانوفر و نویسنده این تخقیق می‌گوید، بیش از ۱۳۰۰ اندازه گیری نشان می‌دهد که در اواخر سپتامپر ۲۰۱۷ غلظت زیادی از عنصر رادیو اکتیو روتنیم-۱۰۶ در آن منطقه آزاد شده است.

اگرچه این تشعشعات هسته‌ای به اندازه‌ای رقیق شده بودند که به مردم هیچ آسیبی وارد نشد، اما میزان ویژگی رادیواکتیو آن ۳۰ تا ۱۰۰ برابر حادثه فوکوشیما بوده است.

انتشار روتنیم؛ از عربستان تا اروپا

این ابر، در سپتامبر سال ۲۰۱۷ در اروپای مرکزی و شرقی، آسیا، شبه‌جزیره عرب و حتی کارائیب مشاهده شد. به گفته اشتاینهاور در این ابر تنها عنصر روتنیم که ۳۱۴ روز دارد، مشاهده شده است.

امکان انتشار بیش از حد از این ماده رادیواکتیو هم فقط در حوادث هسته‌ای وجود دارد و تاسیسات مایاک هم از معدود تاسیسات دنیاست که از این عنصر استفاده می‌کند. مطالعات اقلیمی پیچیده‌ای که انجام شده است هم تایید می‌کند که این ابر هسته‌ای فقط می‌تواند از این منطقه منتشر شده باشد.

روسیه و چرنویلی دیگر؟ ۲۰۱۷، در مایاک چه اتفاقی افتاد؟

استاد دانشگاه لایبنیز در این باره گفت: «مطالعات بسیار دقیقی انجام شده که این موضوع را نشان می‌دهد، در این رابطه هیچ شکی وجود ندارد.»

۶۰ سال پیش هم دومیین انتشار بزرگ هسته‌ای در تاریخ منطقه در همین تاسیسات رخ داده بود، انفجار تاسیسات اتمی چرنوبیل بزرگترین حادثه در این رابطه است. در سال ۱۹۵۷ یک تانکر از مواد زائد مایع هسته‌ای در مایاک منفجر شده بود و ذرات رادیواکتیو مختلفی را در این منطقه منتشر کرده بود. موادی که تا صدها کیلومتر دورتر جابه‌جا شدند.

۲۰۱۷، در مایاک چه اتفاقی افتاد؟

اشتاینهاور در رابطه با اتفاقی که احتمالا ۲ سال پیش در مایاک رخ داده گفت: «احتمال اینکه این حادثه فقط به دلیل خروج گاز رادیواکتیو رخ داده باشد بسیار پایین است. شاید یک آتش‌سوزی و یا انفجاری رخ داده باشد که نیروهای تاسیسات هسته‌ای را هم با یک آسیب جدی روبرو کرده باشد.

به گفته این دانشمند روسیه اذعان نکرده که هرگونه حادثه‌ای در تاسیسات مایاک رخ داده است و احتمالا دلیل این موضوع ساخت سلاح‌های هسته‌ای در این نیروگاه است. با این حال آنها کمیسیونی برای بررسی ابر هسته‌ای ایجاد کرده‌اند.

این کمیسیون هم اعلام کرد که مدرک کافی وجود ندارد که نشان بدهد این ابر رادیواکتیو بخاطر یک حادثه هسته‌ای به وجود آمده است. اما اشتاینهاور و تیمش امیدوارند که بعد از انتشار این تحقیق روسیه نسبت به این موضوع تجدیدنظر کند.

او در این رابطه توضیح داد:‌ «آنها به این نتیجه رسیدند که به اطلاعات بیشتری نیازی دارند، آنها می‌توانند اطلاعات ما را داشته باشند و ما هم اطلاعات آنها داد. هر اطلاعاتی از روسیه در رابطه با وقوع یک حادثه در مایاک می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در مطالعاتشان به نتیجه بهتری برسند.»

در واقع این تیم از محققان معتقند که نباید به این ماجرا به شکل سیاسی نگاه کرد: «این مسئولیت ماست که از این حادثه یاد بگیریم. این در رابطه با مقصر اعلام کردن روسیه نیست، فقط بحث یادگیری از اشتباهتمان است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین