کد خبر: ۶۰۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۴
نظارت دولتی‌ها؛ شرط ماندن قالیباف

آرایش شورای تهران در آستانه انتخاب شهردار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای شهر تهران که اکثر قریب به اتفاق اعضای آن با شعار دوری از سیاست‌زدگی برگزیده شدند در اولین دستور کار خود خواسته یا ناخواسته وارد مسائل سیاسی شد. در آستانه ورود سومین شورای شهر پایتخت به پیچ انتخاب هیأت رئیسه، بسیاری گمان می‌کردند که نام‌های تازه می‌توانند گوی سبقت را از قدیمی‌ترها بربایند. اما چنین نشد و آرایش نیروها در درون شورا به گونه‌ای پیش رفت که نه تنها دولتی‌ها موفق به دستیابی به صندلی اصلی هیأت رئیسه شدند بلکه توانستند رقبای خود را به انصراف وادارند. 

این درست در حالی بود که گفته می‌شد جدال اصلی در شورای شهر تهران بر سر انتخاب دو گزینه «چمران – طلایی» ادامه خواهد داشت و رسانه‌ها از ائتلاف هشت نفره طرفداران قالیباف که به ریاست طلایی رأی می‌دهند در برابر ائتلاف هفت نفره طرفداران دولت که به ریاست چمران رأی می‌دهند سخن می‌گفتند. 

مهدی چمران اما با 10 رأی به ریاست رسید و شکست تحلیلی که بر وجود یک ائتلاف هشت نفره در شورای شهر تأکید داشت چشم‌انداز انتخاب شهردار تهران را نیز با ابهام مواجه کرده است. 

روز یکشنبه شورای شهر تهران وارد بحث درباره انتخاب شهردار تهران خواهد شد و پرسشی که از روزهای آغازین انتخابات 24 آذر همواره در زمینه مطرح بود در متن قرار خواهد گرفت: «آیا قالیباف شهردار می‌ماند؟». 

یک منبع آگاه نزدیک به قالیباف در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره خبری که آفتاب درباره تمایل خادم به ریاست طلایی منتشر کرده بود گفت: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد در نهایت رسول خادم به عنوان تک گزینه در میان دو طیف موجود، به سمت هواداران دولت متمایل شد. به گمان من این اتفاق مدت‌هاست که رخ داده و تا به امروز مغفول مانده است». 

وی گفت: «دقیقه 90 اصطلاح خوبی برای وقوع این امر است. صبح روز انتخاب هیأت رئیسه ائتلافی که گمان می‌رفت هشت در برابر هفت است، در نهایت به نفع دولتی‌ها در اقلیت قرار گرفت». 

وی افزود: «حتی کار به جایی رسید که آقای طلایی هم به آقای چمران رأی داد. البته به نظر می‌رسد ایشان مصلحت‌اندشی کرد و در زمان رأی دادن هم در کنار آقای چمران نشسته بود. طلایی همچنین در هیچ کدام از پست‌های دیگر کاندیدا نشد». 

این فرد مطلع درباره جلسه روز یکشنبه انتخاب شهردار گفت: «دولتی‌ها از وضعیت به وجود آمده رضایت دارند و احتمالا قالیباف شهردار می‌ماند. هدف سیاسی این اقدام بی‌تردید مانیتورینگ عملکرد شهردار در یک ساله مانده تا انتخابات مجلس هشتم و پس از آن ریاست جمهوری است». 

وی در پایان اظهار داشت: «در آستانه انتخابات مجلس و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری ابقای قالیباف به گمان دولتی‌ها می‌تواند به نوعی «نظارت کامل» از عملکرد وی برای استفاده در آینده منجر شود. در حالی که آقای قالیباف حتی در جلسات خصوصی از ورود به این گونه بحث‌ها خشنود نبوده است». 

پس از برگزاری انتخابات شوراها گفته می‌شد که ائتلاف حامیان قالیباف با نام‌هایی چون مهدی چمران، رسول خادم، معصومه آباد، مرتضی طلایی، حسن بیادی،‌ حبیب کاشانی، شیبانی و علیرضا دبیر به پیروزی رسیده است. با این همه با جدی شدن رقابت‌ها نخست مهدی چمران و پس از آن همزمان با خبر انتصاب بیادی و کاشانی به عضویت هیأت مدیره پرسپولیس و در پی انتشار اخباری درباره دیدار این دو عضو شورای شهر تهران با رئیس جمهور زمزمه جدایی آنها از ائتلاف حامیان قالیباف جدی شد. 

از سوی دیگر به دلیل نزدیکی شیبانی و شکیب به چمران، این دو عضو شورا نیز به تصمیمات هواداران دولت متمایل شدند. رسول خادم نیز در حالی که گفته می‌شد در نشست‌هایی با هواداران قالیباف خود را از این طیف دسته‌بندی کرده در زمان انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران از این طیف جدا شده و اکنون معصومه آباد، علیرضا دبیر، مرتضی طلایی و چهار نفر اعضای اصلاح‌طلب شورا در برابر اعضای متمایل به دولت قرار گرفته‌اند. 

شنیده‌های خبرنگار آفتاب حاکی از آن است که احتمال اینکه در شرایطی ویژه، قالیباف ادامه مدیریت بر شهرداری تهران را نپذیرد نیز وجود دارد. 

روز شنبه حسن بیادی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن انتقاد از قطع شدن رابطه قالیباف با شورای شهر احتمال ابقای وی در سمت شهردار را 30 درصد دانست و در عین حال از شروطی سخن گفت که قالیباف باید آن را بپذیرد. به این ترتیب برای طرح این شروط نشست‌هایی برگزار شده و خواهد شد که تصمیم‌گیری‌های روز یکشنبه شورای شهر را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. 

براساس شنیده‌ها احتمال شهردار ماندن قالیباف بسیار جدی است اما او باید بپذیرد که در اتاق شیشه‌ای و در منظر منتقدان دولتی‌اش یک سال حساس مانده تا انتخابات مجلس و مدت زمان باقی‌مانده را انتخابات ریاست جمهوری را طی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین