کد خبر: ۶۰۵۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
کلاهبرداری‌های اینترنتی در کشور به مرز هشدار رسید

ماجرای خالی‌کردن حساب کاربران ایرانی از ترکیه/ چطور حساب‌های شما خالی می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی چندی پیش یک سایت اینترنتی، کار را برای کلاهبرداران آسان کرده و به‌طور رایگان صفحات جعلی فیشینگ را در اختیار متقاضیان قرار می‌داد که توقیف شد.
آفتاب‌‌نیوز :

«تعداد کلاهبرداری‌های اینترنتی در ایران به مرز هشدار رسید. آمار دقیقی از میزان فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی وجود ندارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک‌ سال گذشته (منتهی به تیر ۹۸) حدود پنج‌ هزار فیشینگ در کشور شناسایی شده که یک‌چهارم آن (۲۵درصد) مربوط به تیر امسال است. البته این آمار مربوط به مواردی است که تحت پایش و رصد قرار گرفته و شناسایی شده است.

رضا الفت‌نسب، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به «شهروند» می‌گوید: «بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی در خارج از ایران و در کشورهایی همچون ترکیه هستند و مثل آب‌ خوردن صفحات فیشینگ راه‌اندازی و حساب‌های مردم را خالی می‌کنند.»

او که معتقد است اطلاع‌رسانی لازم در رابطه با نحوه خریدهای اینترنتی در ایران انجام نمی‌شود، توضیح می‌دهد: «مردم در هنگام خریدهای اینترنتی دقت کنند که تنها از سایت‌هایی که نماد اعتماد روی آنها درج شده است، خرید کنند.» البته برخی از سایت‌ها تنها تصویر نماد را جعل کرده و آن را روی سایت خود قرار می‌دهند؛ در صورتی که نماد اعتماد اصل لایو بوده و وقتی روی آن کلیک می‌کنید، اطلاعات دقیق سایت و نحوه فعالیت آن نمایش داده می‌شود. در حالی ‌که در نمادهای جعلی چنین امکانی وجود ندارد. البته داشتن نماد اعتماد به تنهایی کافی نیست و آن‌ گونه که این فعال صنفی می‌گوید، کاربران اینترنتی در هنگام خرید به جواز کسب این سایت‌ها هم باید توجه داشته باشند؛ چرا که اگر این صفحه‌ها یا سایت خرید و فروش آنلاین مجوز لازم را از اتحادیه دریافت نکرده باشند و تخلفی انجام دهد، امکان برخورد با آنها وجود ندارد.

البته داشتن جواز کسب و نماد اعتماد هم به معنی اعتماد صد‌ درصدی نیست ولی طبق اعلام الفت‌نسب میزان تخلف در سایت‌های مجاز ‌درصد بسیاری پایینی از کلاهبرداری‌های اینترنتی را به خود اختصاص می‌دهد.

صفحه جعلی بانک مرکزی!

کلاهبرداران اینترنتی که به‌سرعت در حال توسعه فعالیت‌های خود هستند، به بانک مرکزی هم رحم نکرده‌اند؛ به ‌طوری که آنها در تیر ماه امسال با طراحی درگاه جعلی پرداخت با نام بانک مرکزی قصد دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد به منظور فیشینگ را داشتند که بانک مرکزی با صدور اطلاعیه نسبت به آن هشدار داد. بر این اساس، برخی از مردم در تیر ۹۸ پیامکی دریافت کرده بودند با این مضمون که «مهلت سرویس پیامک بانکی حساب شما به اتمام رسیده و هم اکنون بدون حضور در شعب بانک، سرویس اطلاع‌رسانی پیامکی حساب خود را با مراجعه به درگاه پرداخت بانک مرکزی با پرداخت پنج‌هزار تومان به مدت ۲‌سال تمدید کنید.»

راه‌اندازی صفحات جعلی فیشینگ، مثل آب‌ خوردن

فیشینگ با سرعتی زیاد در کشور رو به گسترش است و اقدامات پلیس نیز برای مبارزه با این امر تداوم دارد. رئیس اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی می‌گوید: «راه‌اندازی سایت‌ها و صفحه‌های جعلی پرداخت‌های اینترنتی به راحتی امکان‌پذیر است و افراد با کمترین اطلاعات رایانه‌ای و اینترنتی می‌توانند چنین صفحات جعلی را راه‌اندازی کنند.»

او ادامه می‌دهد: «حتی بسیاری از کلاهبرداران برای این‌ که از پیگیری‌ها در امان باشند در کشورهای همسایه ازجمله ترکیه دست به راه‌اندازی صفحات فیشینگ می‌زنند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی چندی پیش یک سایت اینترنتی، کار را برای کلاهبرداران آسان کرده و به‌طور رایگان صفحات جعلی فیشینگ را در اختیار متقاضیان قرار می‌داد که توقیف شد.

این سایت اینترنتی مشخصات صفحات جعلی مورد نیاز متقاضیان را دریافت کرده و برای آنها طراحی می‌کرد و جالب این‌که همه این فرآیند را به ‌طور رایگان انجام می‌داد.

چطور حساب‌های شما خالی می‌شود؟

فیشینگ به تلاش برای به دست‌آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و… از طریق جعل یک وب‌سایت، پیامک و آدرس ایمیل گفته می‌شود. افراد سودجو پس از دریافت این اطلاعات به راحتی می‌توانند حساب‌های بانکی افراد را خالی کنند. کلاهبرداران برای فیشینگ و خالی‌کردن حساب مردم از موضوع‌های جذابی مانند کارت سوخت، قطع یارانه، سبد حمایتی خانوار و خرید شارژ اینترنت رایگان سوءاستفاده می‌کنند.»

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین