کد خبر: ۶۰۵۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
دود اختلافات فوتسالی در چشم مس

شبی که ورزقان در بانکوک لرزید

مس سونگون ورزقان با توجه به حاشیه‌های متعدد فوتسالی در مسابقات جام باشگاه‌های2019 فوتسال آسیا نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.
شبی که ورزقان در بانکوک لرزید
آفتاب‌‌نیوز :

فوتسال لیگ قهرمانان آسیا اولین بار در سال 2006 به صورت آزمایشی و با حضور شش تیم برگزار شد.در این دوره از مسابقات تیم فوتسال شن‌سای ساوه توانست نماینده ازبکستان را شکست داده و عنوان قهرمانی را به دست آورد.

بعد از یک وقفه 4 دوره‌ای و در سال 2010 اولین دورهٔ رسمی این مسابقات، زیر نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور 10 تیم در 2 گروه پنج تیمی برگزار شد که طی آن دو تیم برتر هر گروه به نیمه نهایی صعود کردند و سپس به صورت ضربدری برای رسیدن به فینال با هم بازی کردند که در نهایت تکلیف قهرمان مشخص که در پایان نماینده ایران فولاد ماهان به قهرمانی این دوره از مسابقات رسید.

از سال 2011 تا 2014 تعداد تیم‌های شرکت کننده از 10 تیم به 8 تیم کاهش پیدا کردند که بعد تغییراتی در این مسابقات از سوی AFC و سال 2014 تا به امروز تعداد تیم‌های شرکت کننده در جام باشگاههای آسیا به 12 تیم برتر قاره کهن رسیده است.

تیم‌های که تاکنون توانسته‌اند عنوان قهرمانی این مسابقات را به دست آورند به ترتیب زیر است:

۲۰۱۰ - فولاد ماهان از ایران

۲۰۱۱ - ناگویا ژاپن

۲۰۱۲ - گیتی پسند ایران

۲۰۱۳- چونبوری تایلند

۲۰۱۴- ناگویا ژاپن

۲۰۱۵ - تاسیسات دریایی ایران

۲۰۱۶- ناگویا ژاپن

۲۰۱۷ - چونبوری تایلند

۲۰۱۸ - مس سونگون ایران

۲۰۱۹ - ناگویا ژاپن

مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا 2019 از 16 مرداد در تایلند برگزار شد که تیم مس سونگون ورزقان قهرمان سال گذشته لیگ برتر به عنوان نماینده ایران و مدافع عنوان قهرمانی در این مسابقات حضور پیدا کرد.

* بازی با ناگویا فینال زودرس لقب گرفت

بعد از قرعه کشی این مسابقات تیم مس در گروه چهارم با تیم‌های الکاظمه کویت،الظفره امارات و ناگویا قرارگرفت. تیم مس در ابتدا و در مرحله گروهی به مصاف الکاظمه کویت و الظفره امارات می‌رود و در دو بازی نمایش خوبی از خود نشان می‌دهد این تیم در بازی سوم برای صدرنشینی باید مقابل تیم ناگویا ژاپن که یکی از مدعیان عنوان قهرمانی این مسابقات است و در کارنامه خود 3 عنوان قهرمانی آسیا را دارد برود که به نقل از کارشناسان به فینال زودرس لقب گرفت اما متاسفانه تیم مس در یک بازی نه چندان خوب و در حد شخصیت خودش و نام فوتسال ایران نتوانست از خود نمایش خوبی نشان دهد و در نهایت این بازی را واگذار کرده و به عنوان تیم دوم به مرحله یک چهارم صعود می کند.

*شمس: مس برنامه خاصی نداشت

بعد از این باخت حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی در مصاحبه ای می‌گوید مس با این شکست کار خودش را برای صعود به مراحل بالاتر سخت تر کرده و حتی تصریح کرد این تیم در بازی با ناگویا نه تنها برنامه خاصی نداشته بلکه از سرمربی تیم تقی پور می‌خواهد خودش تصمیم گیرنده باشد و نگذارد بازیکنانش در کار مربیگری وی دخالت کنند و با صراحت می‌گوید اگر این روند (دخالتها) ادامه یابد مس در ادامه این مسابقات دچار مشکل می‌شود .

بعد از شکست مقابل ناگویا مس به عنوان تیم دوم گروه چهارم باید در مرحله یک چهارم به مصاف بانک بیروت لبنان می رفت که متاسفانه در این بازی هم مثل بازی با ناگویا این تیم عملکرد خوبی در حد اندازه مدافع قهرمانی از خود نشان نمی داد و حتی تا دقایق پایانی این بازی در آستانه حذف از این مسابقات بود که خوشبختانه مهدی جاوید بازیکن این تیم در ثانیه‌های آخر کار را به تساوی کشاند و این بازی به وقت‌های اضافه کشیده شده که در پایان نماینده ایران با شکست دادن نماینده لبنان به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

در مرحله نیمه نهایی این تیم با تیم ای.جی.ام.کی ازبکستان که برای اولین بار است به این مرحله صعود کرده صف آرایی کرد که در نهایت با شکست نماینده ازبکستان به مرحله پایانی و فینال این مسابقات صعود کرد.

در این دوره از مسابقات و در مرحله نیمه نهایی و فینال ماموریت اصلی آغاز شد، در این مرحله نمایند کشورمان باید به مصاف تیم ناگویا ژاپن برود که در مرحله گروهی از این تیم شکست خورده و انگیزه بسیاری قوی مقابل این تیم دارد و به خوبی توانسته این تیم را آنالیز کند.

مس در ابتدا باید انتقام شکست خود در بازی گروهی را بگیرد و دوم از عنوان قهرمانی خود دفاع کند یعنی با شکست ناگویا قهرمان قاره کهن شود اما این تیم نه تنها نتوانست انتقام بازی مرحله گروهی را بگیرد بلکه مجددا از نماینده ژاپن شکست خورده و به عنوان چیزی بهتر از نائب قهرمانی در جام با شگاه‌های آسیا را بدست نمی‌آورد به نقل از علی صانعی مس برنامه مس برنامه خاصی در این بازی نداشت.

*حیدریان: در بازی‌ها آشفته بودیم

محمدرضا حیدریان اسطوره فوتسال ایران آسیا در مورد این بازی گفت تیم مس از ابتدا در این بازی آشفته بود به نظرم این تیم تا قبل از پاورپلی (بازی پنج نفره) که اگر مهدی جاوید هم بیرون می آمد بقیه بازیکنان مس نمی‌توانستند خوب کار کنند.و وی حتی گفته این تیم برنامه خاصی برای بازی با ناگویا نداشت.

*تصمیم گیرنده روی نیمکت مس یک بازیکن بود

اما یک نکته مهمی که در این مسابقات وجود داشت و در این گزارش به آن اشاره شد صحبت‌های و هشدار حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی به تقی پور سرمربی مس بود که پخش مستقیم بازی‌های مس در این مسابقات گواه این موضوع بود که روی نیمکت این تیم تقی پور حرف اول را نمی‌زند. البته قبل از این مسابقات باید مدیران باشگاه مس فکری به حال این موضوع می‌کرده و کادر فنی با تجربه و قدرتمند را همراه این تیم روانه مسابقات جام باشگاهها می‌کردند نکته دیگری که جای تعجب داشت این تیم و در زمان نقل انتقال در لیگ برتر چند بازیکن با با کیفیتی که در سال گذشته این تیم را همراهی می کردند به سادگی از دست می‌دهد و یا نکته مهم‌تری که وجود دارد کیفیت بوکائو بازیکن برزیلی ،ایتالیایی است که به عنوان یار کمکی قرار شده بود به‌‌ تیم مس در این مسابقات کمک کند اما متاسفانه این بازیکن به خوبی نتوانست با اضافه وزنش و دور بودنش از شرایط ایده آل و آمادگی که داشت به این تیم کمک آن چنانی کند.

*به هشدارهای پیشکسوتان توجهی نشد

شمس حتی در مصاحبه خودش گفته بود فوتسال آسیا مدرن شده چگونه یک بازیکن می تواند 34 دقیقه بازی کند و یا یک بازیکن 8 دقیقه باید در کنار زمین بماند و بازیکن تعویضی به حرف سرمربی خود گوش نکند و از زمین بازی خارج نشود اما نقش کم رنگ تقی پور روز گذشته بهتر در قاب تصاویر تلویزیونی نمایان بود و قاب تلوزیون به خوبی نقش پر رنگ یک بازیکن در تصمیمات فنی را نشان می‌داد به خصوص در زمان‌های تایم اوت، که تقی پور فقط در گوشه ای نظاره‌گر نکاتی بود که این بازیکن به بازیکنان دیگر گوشزد می‌کرد. البته همانطور که گفتیم مدیران باشگاه مس باید قبل از اعزام به این مسابقات فکری به حال این موضوع می‌کردند و کادر فنی‌ای روانه این مسابقات می‌کرد که حداقل قدرت تصمیم گیری لازم را در شرایط سخت داشته باشد. مس با وجود بازیکنان خوب ملی‌پوش خودش متاسفانه از قدرت تصمیم گیری در مسائل فنی محروم بودند و همین عامل می‌تواند یکی از عوامل ناکامی قهرمانی در این مسابقات باشد.

*عدم حمایت فدراسیون فوتبال می تواند یکی دیگر از علل ناکارآمدی مس باشد

البته نکته دیگر و مهمی در مورد علل این ناکامی وجود دارد آن هم عدم حمایت‌های لازم فدراسیون فوتبال مهدی تاج از فوتسال و سپردن مدیریت این رشته به غیر فوتسالیهاست و اختلافی که در حال حاضر بین پیشکسوتان این رشته وجود دارد در حال حاضر فدراسیون دارد یکی پس از دیگری ستاره‌های خودش را در فوتسال و فوتبال ساحلی از عناوین قهرمانی در آسیا از دست می دهد فوتبال ساحلی ما نه تنها از نتوانست عنوان قهرمانی خود دفاع کند بلکه در مسابقات مقدماتی حذف شد و یا تیم ملی زیر 20 سال فوتسال که قهرمان آسیاست در ایران سومی آسیا می‌شود و روز گذشته هم مس سونگون مدافع عنوان قهرمانی نائب قهرمان آسیا می‌شود و با قهرمانی ناگویا عنوان پرافتخارترین تیم باشگاه‌های آسیا که در اختیار ایران بود را هم از دست دادیم.

*انصاری فرد: ساکت هیچ اطلاعات فوتسالی و حتی پایش به توپ فوتسال نخورده است

محمد حسن انصاری فرد ریئس سابق کمیته فنی که به دلیل حضور ساکت در این کمیته استعفا داده می‌گوید کمیته فنی باید فنی فوتسال و کار بلد باشد سوالی که من از فدراسیون و ساکت دارم وی یک بار پایش به توپ فوتسال خورده است؟ یا هیچ سر رشته ای از این ورزش دارد؟ چگونه وی می‌تواند بدون هیچ اطلاعات ورزشی در فوتسال می تواند عضوی از کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی باشد و می‌تواند به فوتسال کند؟

در حال حاضر فوتسال حال و روز خوشی ندارد و دچار حواشی،دو دستگی و اختلافات زیادی در بین پیشکسوتان آن شده است ما باید بدانیم که امسال سال پرکار و شلوغی برای تیم ملی فوتسال است و این تیم باید در تورنمنت مهم یکی قهرمانی آسیا و دیگری انتخاب جام جهانی شرکت کند و فدراسیون فوتبال باید تا دور نشده همه را دعوت به آرامش کند. به هر حال امیدواریم که مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال با حمایت خود از فوتسال و انتخاب پیشکسوتان در عرصه مدیریتی و فنی را به آنها واگذار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین