کد خبر: ۶۰۶۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷

خان شیخون کجاست؟

ارتش سوریه پس از ۵ سال اشغال شهر راهبردی "خان شیخون" در جنوب استان "ادلب" در شمال غرب این کشور از سوی تروریست های تکفیری یکشنبه شب ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۸ وارد بخش های شمال غرب این شهر شد و بخش هایی از آن را از اشغال تروریست ها خارج کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

تروریست ها در سال ۱۳۹۴ ( ۲۰۱۵ میلادی) با حمایت همسایه شمالی سوریه سازماندهی و تجهیز شده و با هدایت "اتاق عملیات ازنه" در ترکیه که با حضور افسران اطلاعاتی کشورهای مختلف از جمله غربی و عربی اداره می شد، وارد استان ادلب در شمال غرب سوریه شده و بسرعت این استان را اشغال کردند.

استان ادلب با ۱۱ درصد از ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع سوریه در شمال غربی ترین منطقه این کشور و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی ترین مناطق شمال غرب سوریه می باشد که در سرشماری سال ۲۰۰۴ میلادی دارای بیش از ۵۲ هزار و ۹۷۲ نفر جمعیت بوده است.

خان شیخون کجاست؟

ورود ارتش سوریه به خان شیخون با مختصات جغرافیایی ۳۵°۲۶′ شمالی ۳۶°۳۸′ شرقی پس از عملیات یک ماه گذشته نیروهای سوری در بخش هایی از شمال حماه و مناطق اطراف خان شیخون انجام شد.

این شهر در ۳۷ کیلومتری حماه، ۱۱۰ کیلومتری حلب پایتخت اقتصادی سوریه و ۷۰ کیلومتری شهر ادلب مرکز این استان قرار دارد و با توجه به این که بخشی از جاده بین المللی حلب به دمشق از آن می گذرد از نظر اداری و نظامی بسیار راهبردی است چرا که این جاده شمال و جنوب سوریه را به هم وصل کرده و مسیر گذر ترانزیت کامیون ها بین این دو منطقه است.

علت نامگذاری خان شیخون به این شهر وجود فردی به نام امیر شیخون العمری بوده است که در سال ۷۵۸ هجری قمری فوت کرده و از آن زمان تاکنون این شهر به این نام در جغرافیای سوریه شناخته می شود.

این شهر به جهت منابع آبی و خاک غنی به عنوان یکی از ثروتمندترین شهرهای سوریه شناخته شده و محصولات کشاورزی زیادی چون گندم، جو، پسته حلبی، فندق، زیتون، انواع حبوبات، چغندر و پنبه در آن کشت و برداشت می شود.

در همین حال خان شیخون بر اساس کاووش های یک باستان شناس فرانسوی در سال ۱۹۵۲ میلادی دارای تاریخ کهن می باشد و به ۳ هزار سال قبل از میلاد باز می گردد.

بر اساس کشفیات انجام شده در این شهر بخش هایی از آن دارای کاخ های مختلف سنگ فرش شده، مساجد و ساختمان های قدیمی است و علاوه بر این تونل هایی در این شهر وجود دارد که برخی از آنها به بیش از یک هزار متر می رسد و با یکدیگر در ارتباط می باشند.

مطالعات انجام شده در ارتباط با ساخت این بناها به شخصی به نام ابوالهدی الصیادی و برخی به دوران سلطان عبدالحمید دوم باز می گردد.

شهر خان شخون در همین حال از نظر ورزشی نیز در سوریه به عنوان شهر والیبال شناخته می شود و این به جهت افتخاراتی است که جوانان این شهر در جریان مسابقات برگزار شده به خصوص در سال ۲۰۰۷ به دست آوردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین