کد خبر: ۶۰۶۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵

درمان بیماری‌های چشمی با پروتئین‌ها

تحقیقات موسسه "اسکریپس" در آمریکا نشان می‌دهد پروتئین‌هایی که توسط سلول‌های عصبی شبکیه ساخته می‌شوند در برقراری ارتباط میان چشم و مغز نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.
درمان بیماری‌های چشمی با پروتئین‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان نحوه توزیع سیگنال‌های بینایی را در بخش‌های مختلف مغز با جزئیات بسیار دقیقی تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس این تحقیقات پروتئین‌هایی که توسط سلول‌های عصبی شبکیه ساخته می‌شوند در برقراری ارتباط میان چشم و مغز نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.

شبکیه این پروتئین‌ها را به بیش از ۳۰ ناحیه از سیستم عصبی مرکزی ارسال می‌کند، اما محققان دو ناحیه بسیار مهم شامل superior colliculus و lateral geniculate nucleus را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. ناحیه اول حرکاتی را که در میدان دید رخ می‌دهند تحلیل کرده و حرکات هدفمند سر و چشم را کنترل می‌کند. ناحیه اخیر نیز شکل اشیا را تحلیل کرده و اطلاعات مرتبط را برای غشای بینایی مغز ارسال می‌کند.

معمولا پروتئین‌ها توسط داروها، هدف قرار می‌گیرند و به گفته محققان نتیجه این تحقیقات پروتئین‌هایی را که می‌توان از آن‌ها برای درمان اختلالات موجود در ارتباط میان مغز و چشم و بیماری‌های ناشی از این اختلالات بهره گرفت، معرفی می‌کند.

در این تحقیقات حدود ۱۰۰۰ نوع پروتئین مختلف که توسط سلول‌های عصبی شبکیه ساخته می‌شوند شناسایی و برچسب‌گذاری شده و سپس مسیرها و نحوه حرکت این پروتئین‌ها در مغز موش‌های زنده ردگیری شد. این پروتئین‌ها همانند آنچه در مغز انسان رخ می‌دهد، از طریق فیبرهای عصبی رشته‌ای و بلندی موسوم به آکسون که از چشم تا مغز امتداد دارند، حرکت می‌کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Reports منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین