کد خبر: ۶۰۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

علائم مهم افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان مشکل جدی سلامت روان به حساب می‌آید که موجب احساس ناراحتی مداوم و بی‌انگیزگی می‌شود.
علائم مهم افسردگی در نوجوانان
آفتاب‌‌نیوز :

افسردگی می‌تواند در نحوه تفکر، احساس و رفتار نوجوان اثر گذاشته و بروز مشکلات احساسی، کارکردی و جسمی را به همراه داشته باشد. اگرچه ممکن است افراد در تمامی سنین دچار افسردگی شوند اما علائم آن در میان نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است.

موضوعاتی از قبیل انتظارات تحصیلی و تغییرات ظاهری از جمله مشکلاتی هستند که نوجوانان را دچار چالش می‌کنند. در بسیاری از نوجوانان علائم افسردگی با درمان‌هایی از قبیل مشاوره و مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند.

نشانه‌های افسردگی در نوجوانان شامل بروز تغییرات در نوع نگرش و رفتار پیشین وی می‌شود که با احساس ناراحتی و مشکل در خانه یا مدرسه، مشکل در فعالیت‌های اجتماعی یا دیگر جنبه‌های زندگی خود را نشان می‌دهد. احساس ناراحتی، عصبانیت، ناامیدی، زودرنج شدن، بی‌انگیزه شدن، از دست دادن عزت نفس، احساس بی‌ارزش بودن، مشکل در تمرکز کردن و تصمیم‌گیری از علائم این عارضه خُلقی در بیشتر نوجوانان است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین بروز علائمی از قبیل احساس خستگی و نداشتن انرژی کافی، بی‌خوابی، تغییر اشتها،‌ گرایش به مواد مخدر، احساس بی‌قراری، شکایت از دردهای بی‌دلیل در نقاط مختلف بدن، انزوای اجتماعی، افت عملکرد تحصیلی، خودزنی و خودکشی باید جدی گرفته شود.

علائم افسردگی به خودی خود بهتر نمی‌شود و امکان تشدید آنها وجود دارد. درصورتیکه علائم و نشانه‌های افسردگی ادامه پیدا کند و زندگی نوجوان را مختل سازد یا احتمالِ خودکشی او وجود داشته باشد، مراجعه به متخصص ضرورت پیدا می‌کند.

علت دقیق افسردگی شناخته شده نیست اما موضوعات مختلفی می‌توانند در بروز این اختلال دخیل باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ترکیب شیمیایی مغز

- هورمون‌ها

- رفتارهای ارثی

- آسیب‌های دوران کودکی

- یادگیری الگوهای تفکر منفی

همچنین فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که خطر ابتلا به افسردگی در نوجوانان را افزایش می‌دهند، از جمله:

- وجود مشکلاتی که تاثیر منفی بر عزت نفس دارند

- قربانیان خشونت‌های فیزیکی و جسمی

- ابتلا به دیگر مشکلات سلامت روان از جمله اختلال دو قطبی

- ابتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل سرطان و دیابت

- مصرف مواد مخدر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین