کد خبر: ۶۰۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

ضروری‌ترین ویتامین‌هایی که زنان باید دریافت کنند

ویتامین‌ها برای سلامت بدن ضروری هستند. دریافت ویتامین‌ها کار سختی نیست، فقط باید درباره دریافت و از دست دادن آنها اطلاعات کسب کنید و توازنی برای دریافت این ویتامین‌ها داشته باشید.
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از زنان ممکن است علاوه بر رژیم غذایی، نیاز داشته باشند که مکملهای برخی ویتامین ها را نیز دریافت کنند. به تازگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که ویتامینها برای عملکرد طبیعی سلول ضروری هستند، ضمن اینکه بدن بسیاری از مواد مغذی را تولید نمیکند و ما باید بسیاری از آنها را از راه مواد غذایی به دست بیاوریم.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ۱۵ ویتامین ضروری را برای زنان و برای عملکرد مناسب بدن معرفی کرده است که ما راه‌های جذب این ویتامین‌ها را هم معرفی می‌کنیم.

ضروری‌ترین ویتامین‌هایی که زنان باید دریافت کنند

ویتامین آ: طالبی، زردآلو، زرده تخم مرغ

ویتامین ب ۱ (تیامین): گوشت بدون چربی، آجیل و دانه ها، غلات سبوس دار

ویتامین ب ۲(ریبوفلاوین): شیر و سایر محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز

ویتامین ب ۳ (نیاسین): حبوبات، ماهی، مرغ

ویتامین ب ۶: آووکادو، موز، آجیل

ویتامین ب ۱۲: تخم مرغ، شیر

ویتامین ث: مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکسل

ویتامین دی: ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، شیر غنی شده و فراورده های لبنی

ویتامین ای: انبه، مارچوبه، روغن های گیاهی

ویتامین کا: گل کلم، کلم پیچ، گوشت گاو

بیوتین: آجیل، شکلات

اسید پانتوتنیک: کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و سفید، قارچ

فولات: چغندر، عدس، کره بادام زمینی

کولین: تخم مرغ، گوشت، ماهی

ضروری‌ترین ویتامین‌هایی که زنان باید دریافت کنند

بسیاری از این ویتامینها کارکردهای مشابه دارند به عنوان مثال هر دو ویتامین های آ و ث منجر به ترویج سلامت دندانها، میشوند و یا این که ویتامینهای گروه ب منجر به افزایش متابولیسم بدن با تولید سلول های قرمز خون خواهند شد.

با این حال برخی عملکردهای بدن نیاز به ویتامینهای خاص دارند. به عنوان مثال ویتامین دی برای کمک به جذب و حفظ سطوح مناسبی از کلسیم ضروری است. دریافت ویتامین دی کافی از طریق مواد غذایی کمی سخت است و به همین دلیل روزانه قرار گیری در معرض نور خورشید برای ۲۰ دقیقه توصیه شده است و آنهم برای سنتز ویتامین دی از طریق پوست.

علاوه بر این، بدن برای انعقاد موثر خون نیاز به ویتامین کا دارد. خوشبختانه کمبود ویتامین کا نادر است و دلیلش هم این است که باکتری های روده ۷۵ درصد از ویتامین کا را تولید میکنند و مابقی آن را میتوان از طریق خوردن غذاهای سالم به دست آورد.

آیا نیازی به دریافت مکمل ها هست؟

اکثر زنان نیازی به دریافت مکمل ها ندارند مگر با تجویز پزشک. با این حال چند حالت استثنا در این زمینه وجود دارد:

زنان باردار: زنان باردار و شیرده باید ویتامین های ب ۶ و ب ۱۲ بعلاوه اسیدفولیک را به صورت مکمل نیز دریافت کنند و آنهم برای جلوگیری از آسیب به جنین در حال رشد. اسید فولیک به کاهش خطر ابتلا به تعدادی از نقائص حین تولد مانند اسپینابیفیدا و وزن کم هنگام تولد کمک میکند. اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید، دریافت اسید فولیک اضافه از طریق مکمل ها را باید در نظر داشته باشید.

زنان با محدودیت های رژیم غذایی: زنانی که رژیم غذایی گیاه خواری دارند، ممکن است به دریافت مکمل های ویتامین ب ۱۲ نیاز داشته باشند. علاوه بر این اگر به دنبال رژیم غذایی گیاه خواری، محصولات لبنی، تخم مرغ و ماهی نیز مصرف نشود، فرد در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین آ نیز قرار می گیرد. مصرف مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات تیره رنگ می تواند به جلوگیری از این کمبود کمک کند. چنین افرادی باید مطمئن شوند که به اندازه کافی روی از طریق رژیم غذایی به دست می آورند. در غیر این صورت مکمل روی باید مصرف شود.

زنان سالخورده: زنان مسن که از نور خورشید اجتناب می کنند، نیاز دارند که مکمل های ویتامین دی را دریافت کنند. در نظر داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد این مکمل خطرناک است و نباید بیش از مقادیر توصیه شده مگر با تجویز پزشک، آن را مصرف کرد. زنان مسن همچنین ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین های گروه ب باشند که نقش مهمی در هضم و سوخت و ساز بدن دارد.

منبع: healthline

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین