کد خبر: ۶۰۷۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵

در انجام کارهای روزمره فراموش‌کارید؟

پلنرها راه‌حلی برای مدیریت زندگی شلوغ در دنیای امروز هستند. اهداف و کارهایی که با پیگیری و نوشتن آن، قدم به قدم به نتیجه نزدیک‌تر می‌شویم. برای اینکه پلنر یا برنامه‌ریزی که به درد ما بخورد را انتخاب کنیم باید توجه کنیم که بیشتر به کار با قلم و کاغذ علاقه داریم یا برنامه ریزی در موبایل و لپتاپ برای ما راحت‌تر است.
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها پلنرها(planner) یا همان برنامه‌ریزها مورد استفاده بیشتری پیدا کرده‌اند. همه سعی می‌کنند زمان خودشان را مدیریت کنند و بتوانند به اهداف خودشان نزدیک‌تر شوند. این پلنرها روزانه، ماهانه و یا سالیانه هستند. شما می‌توانید برا روز و هفته خود، تا ماه و سال خود برنامه بریزید.

انواع مختلفی از پلنرها هستند که یکی از معروف‌ترینشان بولت ژورنال است. خالق بولت ژورنال به علت مشکل بیش‌فعالی که داشته است این شیوه برنامه‌ریزی را ابداع کرده که با هر هدفی قابل اجرا است. مثلا یک شخص برای برنامه‌ریزی سالیانه کاری خود با بولت ژورنال کار می‌کند یا فردی دیگر برای انجام کارهای خانه. در حقیقت هر فردی با یک دفتر و خودکار می‌تواند بولت ژورنال خود را طراحی کند. دفتری شخصی که اهداف خود را در طول یک سال می‌نویسید و هفته به هفته اقدامات خودتان را در آن وارد می‌کنید. این شیوه از برنامه‌ریزی در ایران هم پر طرفدار شده و ناشرانی هستند که دفترهای مخصوص بولت ژورنال را تولید و کتاب‌فروشی‌هایی هستند که انواع آن را وارد می‌کنند.

در انجام کارهای روزمره فراموش‌کارید؟

برای اینکه پلنر یا برنامه‌ریزی که به درد ما بخورد را انتخاب کنیم باید توجه کنیم که بیشتر به کار با قلم و کاغذ علاقه داریم یا برنامه ریزی در موبایل و لپتاپ برای ما راحت‌تر است. تقویم‌های دست نخورده قدیمی گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند. بهتر است به قابل حمل بودن این برنامه‌ریزها دقت کنیم تا دچار مشکل نشویم. چیزها و کارهایی که جلوی انجام کارهای مهم‌تر ما را گرفته‌اند را بنویسیم و از خودمان سوال بپرسیم و برنامه‌ریز خودمان را درست کنیم. در انواع این پلنرها ما نظم ذهنی را پیدا می‌کنیم که باعث پیگیری کارهای مهم ما می‌شود:

به مدیریت زمان ما کمک می‌کند

مدیریت زمان عبارتی است که احتمالاً هنوز بسیاری از ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. ایجاد نظم و تنظیم زمان بین کار، امورخانه، خانواده، سرگرمی، سفر و تحصیل کار ساده‌ای نیست. اغلب ماه‌ها می‌گذرد و ما کارهای عقب‌افتاده زیادی داریم. طراحی پلنرها به ما کمک می‌کند که با ساده‌ترین راه‌ها که می‌تواند اپلیکیشن داخل موبایل یا دفترچه کوچک باشد، زمان محدود روزانه را به اهداف مشخصمان پیوند بزنیم و وقت کم‌تری را تلف کنیم. کارهای مهم‌تر را با اولویت بیشتری انجام دهیم و بر گذشته خود نظارت کنیم.

استرس شما را تسکین‌ می‌دهد

پلنرها شمشیر دو لبه هستند. اگر از آن‌ها درست استفاده نکنیم می‌توانند برعکس جواب دهند. برنامه‌ریزی مفید است اما برنامه‌ریزی خیلی زیاد نه. برنامه‌ریزی منعطف استرس را کنترل می‌کند. وقتی که برنامه شما انعطاف نداشته باشد، همین که به کاری که در برنامه‌ریزی سفت و سخت خود داشتیم نرسیده‌ایم، برای ما استرس‌زا است. اگر انعطاف‌پذیری در حد و اندازه معقول وجود داشته باشد، همین که بدانیم کارهای با اولویت ما چیست و در راستای آن حرکت کنیم کافی است. همه چیز همیشه طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و همیشه وقفه‌ها وجود دارد. بنابراین انعطاف‌پذیر باشیم.

می‌توانید در زندگی فعالیت‌های خلاقانه‌تری بگنجانید

یکی دیگر از مزایایی که استفاده از یک پلنر یا برنامه‌ریز به ما می‌دهد این است که چون ما برنامه‌ای برای کارها و مسئولیت‌های جدی زندگی خود تنظیم می‌کنیم، زمان آزاد برای کارهای هنری و علایق فراموش‌شده خود پیدا می‌کنیم. بعضی اوقات این کار می‌تواند رنگ کردن شیشه‌ها و درست کردن تخته گچی باشد! می‌توانید کارهای جدیدی را امتحان کنیم و از روزمرگی‌های زندگی فاصله بگیریم.

می‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید

پلنرها به ما کمک می‌کنند کارها را با نظم و دقت بیشتری انجام دهیم. زمان تلف شده ما خیلی کم می‌شود. همین که در مسیر انجام کارها آگاهی داریم و سراغ کار بعدی می‌رویم، بهره‌وری بالاتری هم به همراه خواهیم داشت و ترغیب می‌شویم به کارهای خود ادامه دهیم. بهره‌وری ترکیبی از عوامل انگیزه، استعداد، حمایت دیگران، مدیریت زمان، محیط کار و عواملی از این دست است. برخی از افراد بدون پلنرها هم به خوبی از پس این کار برمی‌آیند، اما برخی افراد با تمرینات روزانه و تقویت عادت‌های خوب می‌توانند در زندگی بهره‌وری خود را زیادتر کنند.

ثبت شدن کارهای شما

ما با ثبت و نوشتن می‌توانیم پیگیر کارهای خود باشیم. پیگیری کارها، قرارها و یادداشت‌های ما زمانی که ثبت شوند خیلی راحت‌تر می‌شود. باید بپذیریم با مشغله‌های روزانه‌ای که همه ما داریم، با پلنرها حافظه خودمان را یاری کنیم.

می‌تواند در خدمت توجه بیشتر شما به سلامتی قرار بگیرد

پلنرها می‌توانند در خدمت سلامتی ما هم قرار بگیرند. برنامه‌ریزی ورزشی و تغذیه، قرارهای منظم پزشکی و دندانپزشکی و تنظیم قرص‌های مکمل غذایی می‌تواند به ما کمک کند بیشتر و منظم‌تر به سلامتی خودمان توجه کنیم. بسیاری از مواقع تحت تأثیر شلوغی زندگی روزمره بسیاری از ما از یاد می‌بریم که چکاپ سالیانه خود را انجام نداده‌ایم و یا دندان‌های خود را مدت هاست رها کرده‌ایم. بهتر است استفاده از این سبک برنامه‌ریزی را پیش ببریم و از فواید آن استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین