کد خبر: ۶۰۸۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

مخبر سازمان ملل: آنگ سان سوچی دیگر شایستگی عنوان "فعال دموکراسی‌خواه" را ندارد

نماینده حقوق بشر سازمان ملل از آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوری میانمار به دلیل آنکه خود را از بحران روهینجایی‌ها کنار کشیده انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، "یانگی لی"، استاد دانشگاه در سئول که مخبر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر میانمار است، اظهار داشته آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار، درخصوص بدرفتاری‌ها علیه اقلیت مسلمانِ بدون دولت در کشورش، "به طور فاجعه‌باری گمراه شده و اطلاعات غلط دارد".

سوچی که برنده جایزه صلح نوبل نیز بوده، طی دیکتاتوری نظامی میانمار و قبل از پیروزی قاطع حزبش در انتخابات ۲۰۱۵، تحت حبس خانگی قرار داشت. انتخابات مذکور، اولین رای‌گیری کاملا آزاد طی دوران مختلف در میانمار بوده است.

امیدها درخصوص آغاز دوران جدید آزادی در میانمار توسط او بالا بود اما پس از آغاز سرکوب نظامی سال ۲۰۱۷ در این کشور، بیش از ۷۴۰ هزار روهینجایی از این کشورِ اکثرا بودایی به بنگلادش گریخته‌اند.

طی ماه ژوئیه، آمریکا در رابطه با کمپین "پاکسازی قومیتی" این اقلیت، اقدام به تحریم "مین آئونگ هالینگ"، فرمانده کل ارتش این کشور و چند مقام نظامی دیگر کرد.

طبق گفته یانگی لی، سوچی در میان تحریم‌ شدگان نبود ولی دیگر شایستگی عنوان "فعال دموکراسی‌خواه" را ندارد. "او می‌بایست پیش‌قدم می‌شد و در مورد رفتاری که مردم روهینجا برای دهه‌ها تحت آسیب آن هستند، صراحتا اظهار نظر می‌کرد؛ زمان آن رسیده که او به اظهار نظر بپردازد و آن‌ها را مثل خودشان به عنوان روهینجایی‌ها خطاب کند".

میانمار، این اقلیت مورد آزار را "بنگالی" خطاب می‌کند و آن‌ها را مداخله‌گرانی توصیف می‌کند که از بنگلادش آمده‌اند و از اعطای حق شهروندی و حقوق ابتدایی به آن‌ها سر باز می‌زند.

لی به دلیل انتقادهایش از دولت یمانمار حق ورود به این کشور را ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین