کد خبر: ۶۰۸۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه: به تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای ادامه خواهیم داد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، گفت گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران پاسخی به تحریم‌های جدید آمریکا بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه درباره اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران راجع به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که این «پاسخی به تحریم‌های ضدایرانی جدید آمریکا و ناتوانی اروپا در ایجاد مکانیسم مالی برای دور زدن این تحریم‌ها و جبران خسارت‌های به بار آمده ناشی از سیاست واشنگتن در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بوده است».

اسلوتسکی گفت: آمریکا به دنبال یک هدف مشخص است و آن مجبور کردن ایران به ترک کامل توافق هسته‌ای است؛ بنابراین اروپایی‌ها را به سمت بازگرداندن اقدامات محدود کننده ضدایرانی و تحت کنترل آمریکا سوق می‌دهد.

وی همچنین گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند از طریق اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، تقویت انزوای سیاسی ایران و به طور کلی، برانگیختن تنش‌ها در خلیج فارس، موجب تغییر حکومت در ایران بشود.

این عضو دومای روسیه با این اطمینان که اظهارات مسئولان واشنگتن مبنی بر تمایل برای مذاکره مستقیم [با تهران] نباید جدی گرفته شود، تشریح کرد: ایران برخلاف کره شمالی، نه تسلیحات هسته‌ای دارد و نه موشک‌هایی که قابلیت رسیدن به قلمرو آمریکا را داشته‌ باشند. بنابراین، تنها مذاکره مستقیمی با تهران که مورد حمایت واشنگتن قرار خواهد گرفت، تسلیم بی قید و شرط[تحت سناریوی آمریکا] است.

وی در ادامه با گفتن این که ایران تاکنون سیاست محتاطانه‌ای را داشته است، اظهار کرد: دقیقا یک سال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام گذشته بود که جمهوری اسلامی اعلام کرد تعهداتش را کاهش می‌دهد. هر کدام از این موارد کاهش[تعهدات]، پاسخی به یک تحریم جدید آمریکا است.

اسلوتسکی افزود که هنوز هم امکان پیشرفت در مذاکرات میان تهران و شرکای اروپایی فراهم است.

وی، در ادامه، راجع به موضع روسیه در برابر برجام گفت: روسیه همواره به تعهداتش نسبت به اجرای برجام توسط تمامی شرکا پایبند بوده است. ما به سهم خودمان، تلاش‌ها برای حفظ توافق[هسته‌ای] ایران را در سطوح مختلف، از جمله در سطح پارلمانی ادامه خواهیم داد و مکانیسمی کارآمد برای نجات آن طراحی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، واکنش این مقام روسی در پی این مطرح شده است که رئیس جمهور ایران شامگاه چهارشنبه پس از نشست سران قوا اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است را از روز جمعه آغاز کند و تمام تعهداتی که در این زمینه در برجام وجود داشته است را کنار بگذارد.

وی افزود: از جمعه ما شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژها و سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه برای غنی سازی نیاز داریم خواهیم بود. همچنین شاهد سرعت عمل در این زمینه خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین